Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Kvazen
#1195419
Tjenare!

Äger i dagsläget en V70 AWD -01a på 199 kusar och känner att jag vill ha något vassare då endå frun ska börja jobba så har jag bestämt mig för att köpa mig en R nu till veckan.

Kollat igenom blocket en hel del och hittat en flash grön samt en silvermetallic som intresserar mig.

Flash grön
http://www.blocket.se/vi/74987687.htm

Silver metallic
http://www.blocket.se/vi/74979766.htm

Pratat med båda säljarna och bägge två har väldigt mycket dokumentation när service e gjorda tex oljebyta, kamrem mm. Även fått både filmer och mängder av kort på bilarna då båda ser väldigt bra ut på bilder förutom något stenskott eller så, inga allvarligare kosmetiska fel på utsidan för en gammal bil.
Är de något speciellt man skall titta efter då jag aldrig ägt en R förut. Vet att dämparna e relativt dyra att byta samma med bromsoken. Läste någonstans att alla 4 dämpare skall bytas vid 20.000 mil?

Tar gärna så mycket råd och tips som ni kan ge mig!

Mvh Kvazen
Användarvisningsbild
av frasse4
#1195440
Priset på en R ligger ju alltid lite högre. Jag skylle kolla på T5 >2004 också. 260 hästar orginal men ger runt 300 med BSR. Påstås ju vara den bästa T5 motorn då den delar mycket med R.
av Schmoyoho
#1195461
Jag har 4C på min S80 och mig veterligen finns det inget bytesintervall. Om de inte råkar vara nybytta så kan du ju kika om de läcker olja under damaskerna och isf får du försöka pruta. Dämparna brukar gå att hitta billigare online om man har lite flyt.

Bromsoken är säkert dyra men de byter man ju inte heller rutinmässigt. Finns de som monterat R-bromsok på t.ex XC90 så då antar jag det omvända också funkar dvs montering av 336 mm-oken från V8:orna på en R (R har 330 mm om jag minns rätt).

Jag hade väl kollat att AWD:n funkar som den ska, men det är ju ett allmänt råd när man köper AWD. Hylsan förstärktes typ 05-07 någonstans, har inte så exakt koll. Men det är ju svårt att gardera sig där också men funkar den eller har blivit reparerad så är det ju bara att tuta och köra.
av Kvazen
#1195475
frasse4 skrev:Priset på en R ligger ju alltid lite högre. Jag skylle kolla på T5 >2004 också. 260 hästar orginal men ger runt 300 med BSR. Påstås ju vara den bästa T5 motorn då den delar mycket med R.
Kollat på det med men vill åt AWDn höst och vintertid :)
av Kvazen
#1195476
Schmoyoho skrev:Jag har 4C på min S80 och mig veterligen finns det inget bytesintervall. Om de inte råkar vara nybytta så kan du ju kika om de läcker olja under damaskerna och isf får du försöka pruta. Dämparna brukar gå att hitta billigare online om man har lite flyt.

Bromsoken är säkert dyra men de byter man ju inte heller rutinmässigt. Finns de som monterat R-bromsok på t.ex XC90 så då antar jag det omvända också funkar dvs montering av 336 mm-oken från V8:orna på en R (R har 330 mm om jag minns rätt).

Jag hade väl kollat att AWD:n funkar som den ska, men det är ju ett allmänt råd när man köper AWD. Hylsan förstärktes typ 05-07 någonstans, har inte så exakt koll. Men det är ju svårt att gardera sig där också men funkar den eller har blivit reparerad så är det ju bara att tuta och köra.

Okej :) Tack för info!
Någon erfarenhet av manuell vs. automat?

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]