Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1195278
På lastbilen som försöker dra loss den andra har man ju 12-hjulsdrift (4 fram och 8 bak)), så 4-hjulsdrift räcker inte långt
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1195384
Antal drivande hjul är av mindre betydelse, där är det mer vikten och markfria gången som spelar in. T ex en rockcrawler skulle säkerligen klara sig galant där med "endast" 4-hjulsdrift, tack vare den löjligt låga vikten tillsammans med den markfria gången.

Ett bruks/trafikfordon skulle aldrig klara sig där, oavsett 1, 2, 4 eller 40 drivande hjul.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1195407
Glöm inte heller marktrycket. Marken har den bärigheten den har. Här akulle man haft band eller stora hjul som skogsmaskiner.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1195459
Lucif3r skrev:Antal drivande hjul är av mindre betydelse, där är det mer vikten och markfria gången som spelar in. T ex en rockcrawler skulle säkerligen klara sig galant där med "endast" 4-hjulsdrift, tack vare den löjligt låga vikten tillsammans med den markfria gången.

Ett bruks/trafikfordon skulle aldrig klara sig där, oavsett 1, 2, 4 eller 40 drivande hjul.
Jag tycker lastbilen med drivning på 4 axlar 12 hjul klarar sig bra, den drar ju dessutom loss andra fordon.

Rock Crawler. Skogsmaskin eller bandvagn tror jag vore rätt jobbiga och opraktiska om man ska frakta 20-30 ton förnödenheter hundratals mil över den sibiriska tundran till avlägsna städer. rockcrawler lastar på tok för lite och köra bandvagn eller skogsmaskin 500 mil tar ju evighet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1195573
Nej, men du skrev att 40 drivande hjul aldrig skulle klara sig, jag tyckte lastbilen med bara 12 drivande hjul klarade sig helt ok.
Lucif3r skrev:Ett bruks/trafikfordon skulle aldrig klara sig där, oavsett 1, 2, 4 eller 40 drivande hjul.
av llesrof
#1195720
VolvoB20 skrev:
Lucif3r skrev:Antal drivande hjul är av mindre betydelse, där är det mer vikten och markfria gången som spelar in. T ex en rockcrawler skulle säkerligen klara sig galant där med "endast" 4-hjulsdrift, tack vare den löjligt låga vikten tillsammans med den markfria gången.

Ett bruks/trafikfordon skulle aldrig klara sig där, oavsett 1, 2, 4 eller 40 drivande hjul.
Jag tycker lastbilen med drivning på 4 axlar 12 hjul klarar sig bra, den drar ju dessutom loss andra fordon.

Rock Crawler. Skogsmaskin eller bandvagn tror jag vore rätt jobbiga och opraktiska om man ska frakta 20-30 ton förnödenheter hundratals mil över den sibiriska tundran till avlägsna städer. rockcrawler lastar på tok för lite och köra bandvagn eller skogsmaskin 500 mil tar ju evighet.
Till sådana långa sträckor använder man helikopter. Annars tar man till en DT-30.


En vanlig Hägglunds 206 lastar för lite men annars så finns det väldigt få saker i terrängen som stoppar den. Jag körde sådan i det militära.

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]