Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Provocative77
#1195114
Har då en gammal V70 som jag inte får såld.
Nu gör inte det någonting då en försäljning bara gör att jag skjuter ett problem framåt.
Jag skulle vilja ha lite tips på vad jag ska tänka på bara.
Första direkta frågan är då övertäckning.
Alla "experter" säger att jag MÅSTE ha en pressening över den. Detta ifrågasätter jag.
Bilen är trots allt en -02 som gått 21500 mil. Den är nyvaxad, enbart för att skydda lacken då den ändå är så sliten att den skulle behöva en nylack för att se bra ut.
Då är ju frågan om vad presseningen fyller för funktion? För lacken bryr jag mig inte om o vad är skillnaden mellan långtidsförvaring mot att ha en bil, stående ute om nätterna? Tycker själv att bilens dränage bör stå emot väder o vind precis som med en parkerad bil.

Det jag ska ha klart är då.
* Släckta tvåor från besiktngen.
* onödig rekond som känns bra när den ska tas i bruk igen.
* Ställa den på pallbockar
* Lyfta in batteriet i värme
* Bilen är hemmanyservad.

Nästa problem är kylvätskan. Just nu ligger den på -15. Vad är faran om den fryser o sedan tinar innan uppstart? Har själv aldrig bytt på en bil utan bara sett på när det gjorts.
Något mer jag bör tänka på?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1195127
En stor nackdel med en pressenning över bilen är att du stänger inne all fukt. Även markfukt går in under presseningen. Stor risk för fukt och mögelskador inne i bilen.
av LarsBd
#1195136
Täck aldrig en bil med presenning direkt på fordonet. Det "måste" finnas en luftspalt på minst en halv meter uppåt och inget som hindrar luftcirkulation från sidan. Batteriet ska stå kallt gärna minusgrader men fulladdat. För lite glykol kan ge frostsprängning av block eller kylare, det beror lite på förväntad temperatur om nuvarande räcker eller inte.
av NilsO
#1195158
Om bilen står under träd under vår–sommar–höst är pressenning bra, givet att man ordnar med luftning etc som skrivits ovan. Det tenderar annars att växa alger och annat på bilen på grund av diverse nedfall från träden, vilket sedan bildar hårda torra beläggningar tillsammans med solen. (Vissa trädslag är värre än andra.) Om man kör med bilen då och då så blåser ju sådant skräp bort – men det gör det inte om den alltid står stilla. Liknande resonemang med fågelspillning.
av Provocative77
#1195219
Ok. Förutsättningarna är som de är. För mig låter det som jag skippar pressen. Däremot får jag ge mig på kylvätskan.
Bilen ska stå vi en sommarstuga mitt i ingenstans så jag har ingen chans att kolla upp den fören våren.
Som sagt. Lacken bryr jag mig inte om o kan åka o tvätta den under sommaren. Finns inga poliser ändå i de trakterna.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1195222
Ska man göra något mer kan du sätta in en torrbollen eller två, en bakom förarstolen och en bakom passagerarstolen på golvmattorna så står de i mitten av bilen. Gjorde så med en bil jag ställde av i fyra månaden i ett kallgarage och de blev till 1/4 fulla, kändes i vilket fall bra att ha. Pumpa upp däcken med innan, mer än normalt. Kan du så ta med batteriet hem och underhållsladda det där.
av DaddyTapir
#1195617
Jag hade inte bemödat mig att dra en press över bilen, se ingen anledning, tvärtom fångar du bara fukt därunder. Hade bilen varit i trafik hade den ju stått ute oskyddad precis som du säger. Det tål den.

Däremot kan ju bromsarna ta stryk av att den står länge, jag hade nog försökt köra bilen någon gång varannan månad eller så för att bromsa bort rosten från skivorna.

Batteriet tar egentligen inte stryk av kylan så länge det är laddat, så finns det möjlighet att stödladda det någon gång då och då hade jag lämnat det i bilen.

Det är ju inte jättebra om kylarvattnet fryser, eftersom vattnet då expanderar. Hade det varit min bil hade jag tappat ur några liter och fyllt med stark blandning, för att försöka få till en blandning i hela systemet som tål -25 eller sådär, det beror ju på var du bor också.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1195625
Fundera på vad du ska göra sen. Får du inte bilen såld nu lär det ju inte bli lättare sen? Är den ens värd att spara på?

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen