Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av hybq
#1194678
Hej!

Har snurrat in mig på en XC70 Sport AWD -15/16. - efter nästan kört fast med husvagnen.
Det som tilltalar mig är att det är en större kombi, automat och AWD, bilen har all utrustning jag skulle vilja ha. Priset på denna ligger mellan 290.000 - 315 000, vilket är mycket pengar, men känns som det är en bra och rubust bil. Har inte en aning hur dyrt det är att äga en XC70 jämnfört med en V60?

Det som är att, jag för ungefär ett år sedan köpte en V60 D4 Buissnes edition PRO - Ja, med det mesta i utrustningsväg. Denna kostade då 275.000, och nu får jag ungefär 190.000 vilket är en rejäl förlust. Nackdelen med denna bilen - nu i efterhand är ljus skinn inredning, och manuell, och ingen AWD.

Som ni förstår är det en rejäl förlust i pengar. Men hur hade ni gjort?
Bilagor
f.jpg
f.jpg (822.4 KiB) Visad 508 gånger
Användarvisningsbild
av MartinS
#1194680
Det är ju bara du som kan avgöra vad fyrhjulsdriften är värd för dig.
av Lövet
#1194687
Nära nog omöjligt för oss att "motivera" ett bilbyte åt dig. Endast du kan avgöra hur mycket automat och awd är värt.
I mina ögon är XC70 delvis en sämre bil dessutom på flera sätt, främst eftersom den är så mycket tråkigare att köra. Dvs för mig skulle inte bytet enbart vara positivt så att du lägga en massa extra pengar blir knasigt. Har du provkört?
av hybq
#1194692
Sant att det är svårt för er.
AWD.n har jag sällan användning för egentligen, hade en Passat tidigare med AWD och fick användning utav den endast två gånger, när det var lite lerigt med husvagnen. Men skönt att veta när den finns.
Har provkört xc70 och gillar den, känns mer "lyxig" än V60.n gör, men vet inte riktigt om den är värd de 300 tusen som den kostar.

Har inte kollat närmre på efterträdaren V90, men känns som XC70:n är den sista "lastvagnen"

Servicemässigt, mellan V60 / XC70, slitage, hur är det?
av Lövet
#1194693
Under skalet är det i princip samma bil så det skulle inte förvåna mig om servicekostnader är identiska.
av llesrof
#1194814
Har du råd och vill byta så är det ju bara till att göra det. Vill man vara rationell och spara pengar så åker man kollektivt eller möjligen köper en liten fjollbil från Frankrike eller Asiatien. En stor kombi med förhöjd markfrigång och AWD är en helt förträfflig bil. Sedan finns det ju de som lipar över att ytterst få behöver AWD och att det är onödigt och drar mer soppa men någon skall ju trigga igång dessa också. :D
#1194941
Är sport-pkt ett kriterie? MY14 är ju bra bilar också, ifall aut/AWD och inredningen är var skon klämmer med V60:n. Eller sälja V60:n nu och köpa en XC70 när den också hunnit sjunka i pris, men det kanske inte är något stort pristapp att vänta där annat än vanlig värdeminskning? Tänker typ att de ska sjunka lite extra i pris när V90 och V90CC börjar dyka upp i beg.marknaden.
#1195065
Behöver du AWD så behöver du. Skillnaden mellan 60 o 70 är bara storlek o design då 70 är en äldre modell. Ägandekostnaderna är i princip de samma.
Det var skinnklädseln jag tänkt på nu.
Jag själv har två hundar o att äga en ren bil är något jag glömt hur det känns. Däremot har jag lärt mig fördelarna med skinn vilket numer är krav för mig på extrabilen.
Båda mina bilar har skinnklädsel o båda är ljusa.
På V60 är det någon ljusgrå färg i en konstig kulörkombination. Den har jag, fram till nu bara gjort ren med en Mirakelduk som kan köpas på Biltema i fyrpack. Men nu till hösten ska jag köra på med skinnrengöring vilket även innehåller mjukgörande medel. Detta gör att man bevarar klädseln så man slipper skabbiga säten när bilen gått 20 000mil.
Nu till den som gått 20 000mil.

Jag har en V70 -02 som jag inte kan sälja. Mest för att jag tar för bra betalt för den o egentligen har ett framtida behov.
Så jag håller på att fixa den just nu för att ställa av. Tanken är då att i princip bara sätta i batteriet o vrida om nyckeln.
Därför rekondar jag den med.
Den här bilen har gått 21 500 mil med beiga skinnsäten som hade mer att önska.
Under rekonden så testade jag även Biltemaprodukter då jag inte bryr mig men ändå ville testa ut inför framtiden. Deras vax o polish funkade riktigt bra även om polishen var svårarbetad.
Deäremot så testade jag deras lädervårdskit. Jämfört med Volvos egna så var det billigt.
Men klädseln som var hårt ansatt blev riktigt snygg o arbetet tog ett par timmar på en 15 år gammal bil som gått 21 500 mil.
Bältesvarnare

Är väl bara att jorda kabeln som gå[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]