Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1194465
Det börjar så smått bli dax att fundera på vad 9-5:an skall ersättas med när den dagen kommer och när man planerar ersättare till den måste man nästan ha en plan för ersättare av v70:in oxå.
Vi behöver ha två bilar för att få ihop vardagen,

Önskelista
Huvudbil (byte preliminärt 2019-2020)
Kroksäker
Bagageutrymme som v70 eller möjligtvis lite mindre (Vi har precis bytt till mindre barnvagn)
Baksätet större än v70 ( 2st barn 1 & 6år där 6 åringen redan närmar sig 1,4m)
Ej diesel, minst lika miljövänlig som nuvarande bil.
Automat + adaptiv farthållare
dragvikt minst 1.800kg
Prestanda motsvarande nuvarande
Pris runt 500 kkr

Andrabil (byte 2018-2019)
Plats för 4 personer
Kroksäker
Miljövänlig
Skall gå att pendla i (Kan bli tal om 20mil/dag men kan lika gärna bli 1mil/dag)
Pris runt 150kkr

Vi bor i radhus med garagelänga och har bara tillgång till ett eluttag som är i garaget.

Hur hade ni tänkt?
Mildhybrid som huvudbil (är det miljövänligare än nuvarande biogas?) plus tex Zoe som extrabil?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1194473
Ny eller lätt begagnad V90/V90CC T5 alternativt hybrid beroende på vad som kommer.

och

begagnad V40/V40CC D2/D3 VEA
Användarvisningsbild
av joel80
#1194491
Kan ju hända saker i erat område inom 2-3 år också.. Hör lite med styrelsen om hur dom ser på att sätta upp laddstolpar, eller att man kan få göra det själv.
Isåfall kan en pluginhybrid ju funka som huvudbil också. Mildhybrid tror jag blir rätt liten besparing på förbrukningen i jämförelse, så man får räkna med mer kostnader vid köp (ingen bonus) och lite högre skatt.

Jag har bilbyte 2019 och kommer gå på ren elbil. Vill gärna ha t.ex krok och mer lastutrymme än vad V60 har, men kan tänka mig att klara mig utan krok och stort bagage om bilen i övrigt känns rätt.

Köper ev. ut den hybrid vi har idag som andrabil/husvagnsdragare.

Tycker det är rätt svårt att planera bytet 2019 redan nu då det är rätt stor osäkerhet på hur mycket som hinner hända, och vad Volvo kommer ut med.... men spännande är det.

Zoe'n har ingen dragkrok av vad jag vet, och har nackdelen av att inte ha snabbladdning. 22kw typ2 AC är det snabbaste man kan ladda.. så även om räckvidden är 30+ mil så blir det jobbigt med långresor.
Då tror jag mer på hyundai Ioniq 2 med större batteri som ska komma nästa år. Jag har provkört den nuvarande och den är väldigt trevlig, tar sig runt 20 mil, så nästa version blir troligen 35-40 mil. Den har snabbladdning också och klarar upp till 80kw, vilket ger runt en mil i minuten.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1194499
fjohan82 skrev:Som huvudbil hade jag gått på en V90 Bi-fuel, med ca 10% hamnar du runt 500:

http://www.clickredirect.com/mailimg/vo ... ccaa81.pdf
Ja det är ett alternativ men sista årsmodellen av den blir väll 2018 och chansen att hitta en som man vill ha som är 1-2år när det är dax är väll inte så stor.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1194500
MartinS skrev:Ny eller lätt begagnad V90/V90CC T5 alternativt hybrid beroende på vad som kommer.

och

begagnad V40/V40CC D2/D3 VEA
Att köpa två bilar som båda är sämre miljömässigt skulle kännas fel även om en lätt beg v90 T6 skulle vara lockande.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1194503
joel80 skrev:Kan ju hända saker i erat område inom 2-3 år också.. Hör lite med styrelsen om hur dom ser på att sätta upp laddstolpar, eller att man kan få göra det själv.
Isåfall kan en pluginhybrid ju funka som huvudbil också. Mildhybrid tror jag blir rätt liten besparing på förbrukningen i jämförelse, så man får räkna med mer kostnader vid köp (ingen bonus) och lite högre skatt.

Jag har bilbyte 2019 och kommer gå på ren elbil. Vill gärna ha t.ex krok och mer lastutrymme än vad V60 har, men kan tänka mig att klara mig utan krok och stort bagage om bilen i övrigt känns rätt.

Köper ev. ut den hybrid vi har idag som andrabil/husvagnsdragare.

Tycker det är rätt svårt att planera bytet 2019 redan nu då det är rätt stor osäkerhet på hur mycket som hinner hända, och vad Volvo kommer ut med.... men spännande är det.

Zoe'n har ingen dragkrok av vad jag vet, och har nackdelen av att inte ha snabbladdning. 22kw typ2 AC är det snabbaste man kan ladda.. så även om räckvidden är 30+ mil så blir det jobbigt med långresor.
Då tror jag mer på hyundai Ioniq 2 med större batteri som ska komma nästa år. Jag har provkört den nuvarande och den är väldigt trevlig, tar sig runt 20 mil, så nästa version blir troligen 35-40 mil. Den har snabbladdning också och klarar upp till 80kw, vilket ger runt en mil i minuten.
Skall undersöka det, men samfälldigheten lär kräva att elfurbrukningen skall gå att koppla till vem som använder stolpen. Frågan är om det finns något prisvärt system för att lyckas med det.

Har inte kollat än men misstänker att det är 1-fas 16A i garaget, frågan är om det är praktiskt genomförbart att ladda en bil på och om inte fall det går att uppgradera.

Zoe:in skulle isåfall vara andrabil och inte behöva drag eller rulla mer än 10mil på en laddning.

Svårt det här...
av andersuw
#1194506
AndreasThn skrev:
fjohan82 skrev:Som huvudbil hade jag gått på en V90 Bi-fuel, med ca 10% hamnar du runt 500:

http://www.clickredirect.com/mailimg/vo ... ccaa81.pdf
Ja det är ett alternativ men sista årsmodellen av den blir väll 2018 och chansen att hitta en som man vill ha som är 1-2år när det är dax är väll inte så stor.
Varför tror du att 2018 blir sista årsmodellen? Har Volvo sagt att de tänker sluta göra bi-fuel?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1194510
AndreasThn skrev:
MartinS skrev:Ny eller lätt begagnad V90/V90CC T5 alternativt hybrid beroende på vad som kommer.

och

begagnad V40/V40CC D2/D3 VEA
Att köpa två bilar som båda är sämre miljömässigt skulle kännas fel även om en lätt beg v90 T6 skulle vara lockande.
Jaha, jag läste inte in i frågan att miljöpåverkan var en viktig parameter.

Kör du saaben på etanol idag alltså?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]