Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
#1194619
Jag har också ett flertal kollegor med Passat GTE. Att de skulle ta samma som en diesel på landsvägskörning är en sanning som kan diskuteras.

Om du med landsvägskörning talar om att köra på landsväg kring Stockholm med den varierande hastighet och de köer som finns där så håller jag med dig.

Om du med landsvägskörning menar snabb motorvägskörning längre distanser så håller jag inte alls med dig. Där verkar Passat GTE ta märkbart mer än motsvarande diesel.
av andersuw
#1194624
Ja självklart måste GTEn förlora mot dieseln så snart det är riktig landsvägskörning över längre sträckor det handlar om. I det fallet blir det ju väsentligen bara en fråga om bensinmotor kontra dieselmotor och hur den jämförelsen utfaller förbrukningsmässigt är ju rätt väl känt.
av Lövet
#1194627
Malmstroem skrev:Jag har också ett flertal kollegor med Passat GTE. Att de skulle ta samma som en diesel på landsvägskörning är en sanning som kan diskuteras.

Om du med landsvägskörning talar om att köra på landsväg kring Stockholm med den varierande hastighet och de köer som finns där så håller jag med dig.

Om du med landsvägskörning menar snabb motorvägskörning längre distanser så håller jag inte alls med dig. Där verkar Passat GTE ta märkbart mer än motsvarande diesel.
Det är helt riktigt så att jag syftar på hur bilar normalt används, inte konstant fart i 70 km/h 40 mil i sträck ;-)
av Mwi
#1194631
Tycker det är ganska intressant det som skribenten skriver, en tur på 2 x 15 mil i en miljöbil med fullladdat battteri vid varje start, ger en snittförbrukning på 0,78 liter/ mil, hur kan en bil med den bränsleförbrukningen få subventioner som miljöbil?
av andersuw
#1194635
Lövet skrev:Det är helt riktigt så att jag syftar på hur bilar normalt används, inte konstant fart i 70 km/h 40 mil i sträck ;-)
Ca två tredjedelar av min körsträcka under ett normalt år består av längre landsvägssträckor i hastigheter från 70 km/h i timmen och uppåt. Vari består det onormala i det? Hastigheten jag kör i är förvisso inte konstant men det förändrar ju inte slutsatsen att vid sådan körning drar en Passat GTE väsentligt mer än en Passat diesel.
av Lövet
#1194642
Du är inte mer eller mindre representativ för förbrukningen än någon som kör på annat sätt. Redogjorde bara för hur över ~70 stycken GTEer beter sig i verklig körning som motsatts till 1(!) bil i artikeln.
av Malmstroem
#1194645
Jag har också en körprofil som innehåller mycket långkörning. Till jobbet cyklar jag...

Jag har tittat på en hybrid, men som huvudbil har jag svårt att se att det skulle fungera bra för mig.

Min lösning på TS problem ser ut att bli en XC90 D5 som förstabil, och så fort jag slipper manuell på andrabilen (dvs när ungarna tagit körkort) så blir det troligen en ren elbil, eller möjligen någonting typ BMW I3 med rangeextender som andrabil. Det passar inte TS eftersom denne inte vill ha diesel, men för längre resor där du behöver mycket plats finns det idag inget realistiskt alternativ. Jag har titta på XC90 T8 och Tesla X -- men för mig går den kalkylen inte ihop.
Användarvisningsbild
av joel80
#1194649
Mwi skrev:Tycker det är ganska intressant det som skribenten skriver, en tur på 2 x 15 mil i en miljöbil med fullladdat battteri vid varje start, ger en snittförbrukning på 0,78 liter/ mil, hur kan en bil med den bränsleförbrukningen få subventioner som miljöbil?
Vet inte riktigt hur man lyckas med det.. VW måste vara så mkt sämre än Volvos hybrid då?

Jag kör ju allt som ofta Gävle - Sthlm t.o.r under dagen, (ca 164km) och kommer sällan öven 0,5l/mil per resa.

Så här såg det ut förra veckan:
Skärmklipp 2017-08-30 00.04.49.png
Skärmklipp 2017-08-30 00.04.49.png (65.16 KiB) Visad 663 gånger
På vintern kan det öka en halvliter/100km.

Jag håller hastighetsgränserna med lite moms.. Motorväg 115-125km/h GPS-fart.

Sen får jag ner totala snittet till kring 3l/100km med några mils körning i stan mellan dom resorna. Hade jag inte kört "långresor" så pass ofta hade det varit lätt att komma under de 1,8l/100km som bilen är specad till.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1194674
joel80 skrev:Har nån hört nått mer om det kommer några lösningar på "riskerna" med gastankarna?

http://www.vibilagare.se/nyheter/verkst ... i-gasbilar

Eller är det bara en storm i ett vattenglas? Bensinbilar brinner bra dom också om man har otur..

Och är det bara att plugga igen en gastank och köra vidare på den lilla bensintanken när gastanken blivit för gammal?

Nya bilar har 20års livslängd på gastanken, så kanske inget man behöver tänka på när man köper ny bil? Eller kan tanken bli underkänd på besiktningen I förtid? Hur vanligt är det?
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... r/gastank/
Fullstor bensintank på vår v70:i.
av Lövet
#1194685
joel80 skrev:
Mwi skrev:Tycker det är ganska intressant det som skribenten skriver, en tur på 2 x 15 mil i en miljöbil med fullladdat battteri vid varje start, ger en snittförbrukning på 0,78 liter/ mil, hur kan en bil med den bränsleförbrukningen få subventioner som miljöbil?
Vet inte riktigt hur man lyckas med det.. VW måste vara så mkt sämre än Volvos hybrid då?
Det är den inte heller. Annat än i en artikel där författaren verkar allmänt förbannad på körcykler.

Kan inte heller förstå hur det kan uppröra så mycket att räckvidden på en bil med 5 mils angiven räckvidd kanske är 4 mil i verkligheten, men man reagerar inte ens att den genomsnittliga dieselbilen presterar 40% sämre i verklig körning än i körcykeln...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Har fått hem olja till ett oljebyte, samt en[…]

Beställde superbra keramiskt lackskydd plus t[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fu[…]

Ta isär igen och kolla. Något ser "[…]