Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1195044
andersuw skrev:Så vad har Vi Bilägare att säga då? Och hur räknar de på saken?

Om man vill bli kvitt det "lotteri" du talar om får man helt enkelt göra sig besväret att fundera över vilka undersökningsmetoder som är mer eller mindre rimliga. Ett populärt sätt att räkna på driftsutsläppen från laddbara elbilar är kika på hur den el vi förbrukar genomsnittligt sett produceras. Man kan t.ex. utgå från genomsnittet för den svenska elproduktionen, som till mycket liten del produceras med fossila bränslen, eller genomsnittet inom EU, där runt hälften av bränslet är fossilt. Man kan då komma till slutsatsen att laddbara bilar är väldigt bra eller åtminstone ganska bra ur klimatsynpunkt.

Men ingendera tillvägagångssättet är korrekt. Det man förstås bör titta på är hur den tillkommande el som varje ny laddbar bil kräver kommer att produceras. Gör man det kommer man till slutsatsen att den till övervägande del kommer att produceras med fossilt bränsle. Även om bilen laddas i Sverige och vi för tillfället har överskott på vår till övervägande del fossilfria el innebär det att vi kan exportera mindre av den elen än vi annars skulle gjort. Det innebär i sin tur att kolkraftverken i våra grannländer behöver jobba lite mer än vad som annars varit fallet.
Jag tänker inte ge mig in i en diskussion om hurvida det dom skriver stämmer eller inte. Jag vet din syn på det hela. Jag vet andras syn på det hela. Det går nog att hitta en undersökning för det man vill påvisa. Det som står i Vibilägare är inte något som dom själva undersökt. Det är från olika studier, forskningsresultat och undersökningar gjorda helt utanför Vibilägare. Dom tar heller inte ställning till vilket som är bäst.
av andersuw
#1195046
Det är förstås helt upp till dig om du vill diskutera eller inte. Och visst, det går säkert att hitta undersökningar till stöd för båda den ena och den andra linjen ifråga om laddbara bilars CO2-utsläpp. Det betyder dock inte att man måste sitta med tärning i hand för att avgöra utfallet. Man bör istället fråga sig vilka undersökningsmetoder som är mest rimliga och förlita sig på de undersökningar som använder sådana metoder.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1195048
andersuw skrev:......Man bör istället fråga sig vilka undersökningsmetoder som är mest rimliga och förlita sig på de undersökningar som använder sådana metoder.
Precis.
av JEriksson
#1195092
Toyotas hybrider?
Hur är dessa då? Toyota har ju länge haft denna teknik och verkar inte ge upp den. De är också ganska ensamma om denna teknik.
Vad är fördelen med denna? Visst att man inte behöver ladda men man kan inte heller styra hur man använder elen.
Som jag fick förklarat av en säljare är att bilen "hjälper" till i vissa lägen med el och liknande så att bränsleörbrukningen sjunker är motsvarande liknande bil utan hybridteknik.
av andersuw
#1195133
Det som numera tydligen kallas "mildhybrid", d.v.s. en hybrid av den typ Toyota först lanserade i Prius, där man inte kan ladda bilen från elnätet, tycker jag enbart verkar vara av godo. En sådan hybrid hjälper helt enkelt till att sänka förbränningsmotorns förbrukning genom att med hjälp av generator och ett litet batteri tillvarata den energi som annars går förlorad när man bromsar och sedan återanvända den via en liten elmotor. Hjälper sannolikt en hel del, i alla fall i stadstrafik där mycket av merförbrukningen beror på att ständiga inbromsningar är svåra att undvika.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1235811
Väcker liv i den här tråden igen, vi har beslutat oss för att Saaben rullar så lite så den kommer behållas ett bra tag till(rullat 350mil sen i slutet av augusti).

Så byte av v70:in under andra halvåret 2018 eller första 2019 känns aktuellt.

Målet är främst mer utrymme i baksätet, integrerade barnstolar är ett plus.
Annars storlek som en v70 med motsvarande utrustning och motorstyrka. Maxpris runt 500kkr.
Lika eller miljövänligare än nuvarande.

Passat GTE eller v60 T6TE hmm
Skoda skall lansera en hybrid modell kombinerad med biogas låter lite spännande.
En superb tsi 280 hade varit något men känns inte rätt väg att gå.

Svårt men spännande val framöver :)
Användarvisningsbild
av grillchips
#1235822
Torde inte Passat GTE sjunga på sista versen snart och komma med en ny variant? Det är onekligen en snygg bil tycker jag, men jag hade nog kikat extra på ifall eventuell facelift eller liknande var på gång.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1235825
grillchips skrev:Torde inte Passat GTE sjunga på sista versen snart och komma med en ny variant? Det är onekligen en snygg bil tycker jag, men jag hade nog kikat extra på ifall eventuell facelift eller liknande var på gång.
Det har du rätt, jämfört med nya v60 känns den gammal men gillar oxå utseendet på den.
av Lövet
#1235889
Möjligt att det kommer en facelift men å andra sidan rabatteras GTE starkt nu med 399' inklusive Executivepaket. Det är svårslaget. Efter facelift brukar kampanjer läggas ner ett tag.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1236017
Lövet skrev:Möjligt att det kommer en facelift men å andra sidan rabatteras GTE starkt nu med 399' inklusive Executivepaket. Det är svårslaget. Efter facelift brukar kampanjer läggas ner ett tag.
Vart hittar du den kampanjen?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]