Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1194782
Jo det gör ju såklart viss skillnad..

Men jag har ändå svårt att se hur förbrukningen kan bli så hög när man ändå kör ca 20% av resan på el.
Kör man 15 mil har man väl drygt 30km på el. (kanske ännu högre..)
Då ska bilen dra minst 1l/mil när det är tomt för att man ska hamna på siffrorna Mwi nämnde.

Det är ju lika kasst som XC90! (Som i och för sig inte ens klarar 25km på el i motorvägsfart)
av Mwi
#1194796
I min egen V70 2.5 FT automat påverkas förbrukningen förvånansvärt mycket beroende på last/vikt, körde till Öland i somras 2 vuxna, 2 tonåringar, hund och packning det gav ett snitt som vanligt på 1,2 l/mil på E85, körde sedan hem själv med tom bil samma sträcka med ett snitt på 1,0 l/mil på E85 så bensin/etanol motorer påverkas ganska mycket av lasten. Även om det är mycket vatten på vägen påverkar förbrukningen ganska mycket om man inte sänker farten. Så att köra en Passat GTE fullpackad samt 2 vuxna och 3 barn på 0,78 l/mil är nog inte orimligt i motorvägsfart, för den förbrukning som Lövet anger för sina kollegor informerar om är ju ett snitt på flera olika körsträckor och hur mycket last de brukar ha vet vi inget om.
Egentligen ganska konstigt att vi bilköpare accepterar en så stor avvikelse mellan angiven bränsleförbrukning och verklig förbrukning, tänk om det gällde alla uppgivna värden på bilen vi har köpt, skulle någon acceptera att 0-100 km/h anges till 8 sekunder men i verkligheten så tar det 14 sekunder eller att toppfarten bara är 140 km/h mot angivna 220 km/h med ursäkten att det är en standardiserad testmetod.
av Mwi
#1194800
AndreasThn skrev:Oj är det så illa att den bara kommer vara värd drygt 30% av nypriset efter 4år :shock:
Nja vad som gäller om två år framåt i tiden kan ingen svara på, men ser man historiskt så har inte begagnade gas-bilar varit så attraktiva, det ser man lite även i den här tråden. "Man måste byta gastank efter 20 år", hur många av dagens bilar finns kvar om 20 år så det är ju en icke fråga eller om den har jätte liten bensintank, visar lite att folk känner osäkerhet för en gas-bil = dåligt andrahandsvärde men som kan vara något helt annat om 2 år :lol:
av andersuw
#1194846
Enligt min erfarenhet såväl som fysikaliska principer är vikt en rätt oväsentligt faktor vid landsvägskörning. När jag rullar hem från semestern har jag regelmässigt runt 400 kg mer vikt än när jag rullar ut. Spelar väldigt liten roll för förbrukningen, särskilt om man pumpar däcken som man borde. Vikten påverkar rullmotståndet men rullmotståndet är en marginell faktor. Vikten påverkar också hur mycket energi man bromsar bort när man måste bromsa men om man kör klokt bromsar man bort väldigt lite i landsvägskörning. Vind samt vatten på körbanan kan däremot ge rätt stora effekter.
Användarvisningsbild
av joel80
#1194857
Mwi skrev: Så att köra en Passat GTE fullpackad samt 2 vuxna och 3 barn på 0,78 l/mil är nog inte orimligt i motorvägsfart, för den förbrukning som Lövet anger för sina kollegor informerar om är ju ett snitt på flera olika körsträckor och hur mycket last de brukar ha vet vi inget om.
Att en Passat drar 0.78/mil är inte konstigt alls, men här var det ju snittet över 15 mil med eldriften inräknad. Då har du eldrift i minst 20% av tiden, och en förbrukning på 1l/mil resterande tid. Det låter i mina öron som överförbrukning, om man nu inte kör i 140 och har motvind. :)
Användarvisningsbild
av svergie2
#1194933
Men en Renault Zoe skulle väl fungera som andrabil? 22 KW är väl inte hela världen på andrabilen tänker jag?

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Senast redigerad av 1 svergie2, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1194944
svergie2 skrev:Men en Renault Zoe skulle väl fungera som andrabil? 22 KWh är väl inte hela världen på andrabilen tänker jag?

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Jo känner så oxå, nackdelen är ju då att den tar upp den enda möjligheten att ladda på.

En till faktor att tänka på är att det är tveksamt att en v90 får plats i garaget.
Får mäta lite :shock:
av andersuw
#1194979
Problemet med laddbara elbilar ur miljösynpunkt är ju att de inte ger något väsentligt bidrag när det gäller att sänka koldioxidutsläppen. Det gäller både vid tillverkningen och driften. En bil som körs på biogas eller HVO-diesel är väsentligt bättre i det hänseendet.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1194990
andersuw skrev:Problemet med laddbara elbilar ur miljösynpunkt är ju att de inte ger något väsentligt bidrag när det gäller att sänka koldioxidutsläppen. Det gäller både vid tillverkningen och driften. En bil som körs på biogas eller HVO-diesel är väsentligt bättre i det hänseendet.
När man läser Vibilägares senaste nummer stämmer inte det. Dom pratar diesel och HVO-diesel i detta nummer. I förra numret gällde det El och hybridbilar.
Så hur i hel-vete ska man veta vem som är närmast sanningen? Jag väntar inte att Joel80 ska komma in med sina synpunkter. Men att ens försöka bilda sig en egen uppfattning om vad som KANSKE är bäst, eller minst sämst, blir ett lotteri, beroende på vilka undersökningar man läser.
av andersuw
#1195000
Så vad har Vi Bilägare att säga då? Och hur räknar de på saken?

Om man vill bli kvitt det "lotteri" du talar om får man helt enkelt göra sig besväret att fundera över vilka undersökningsmetoder som är mer eller mindre rimliga. Ett populärt sätt att räkna på driftsutsläppen från laddbara elbilar är kika på hur den el vi förbrukar genomsnittligt sett produceras. Man kan t.ex. utgå från genomsnittet för den svenska elproduktionen, som till mycket liten del produceras med fossila bränslen, eller genomsnittet inom EU, där runt hälften av bränslet är fossilt. Man kan då komma till slutsatsen att laddbara bilar är väldigt bra eller åtminstone ganska bra ur klimatsynpunkt.

Men ingendera tillvägagångssättet är korrekt. Det man förstås bör titta på är hur den tillkommande el som varje ny laddbar bil kräver kommer att produceras. Gör man det kommer man till slutsatsen att den till övervägande del kommer att produceras med fossilt bränsle. Även om bilen laddas i Sverige och vi för tillfället har överskott på vår till övervägande del fossilfria el innebär det att vi kan exportera mindre av den elen än vi annars skulle gjort. Det innebär i sin tur att kolkraftverken i våra grannländer behöver jobba lite mer än vad som annars varit fallet.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Har en my24 V60, handbromsen känns som ett lo[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]