Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1194541
Bil 1 låter som Passat GTE till dess V90 T8 hamnar på rätt pengar. Bil 2 låter något svårare. Svårt att komma ifrån att diesel är svårslaget vid långpendling.
av andersuw
#1194550
AndreasThn skrev:
andersuw skrev: Varför tror du att 2018 blir sista årsmodellen? Har Volvo sagt att de tänker sluta göra bi-fuel?
https://www.svd.se/volvo-satsar-framat- ... iogasbilar
OK. Tack för infon.
av andersuw
#1194551
AndreasThn skrev:Biogasen där jag bor kostar 16,25 kr/kg vilket skall motsvara 10,80kr/l och kommer från mat/slaktavfall.
Om priset på biogas är så lågt omräknat i liter bensin kanske det går mer eller mindre på ett ut vad drivmedelskostnaden beträffar. HVO100 kostar runt tre kronor mer per liter men en dieselmotor drar också mindre. När det gäller CO2-utsläppen vinner kanske dieseln både därför att den drar mindre och därför att CO2-reduktionen för HVO100 kanske är ännu bättre än för biogas (80-90 procent för HVO100 jämfört med ca 70 procent för biogas, i genomsnitt enligt de uppgifter jag sett).
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1194552
Ska man utvinna mer biodiesel lär produktionen gå från spill till odlad insats och då lär utsläppen öka dramatiskt. I Indonesien är de redan där med stora odlingar av oljepalm som ska förse dem med biobränsle. Subventionerad amerikansk majsetanol är ett annat exempel på samma tema. Då är det nog bättre att bara dryga ut biogasen med naturgas direkt istället..
Användarvisningsbild
av joel80
#1194554
Har nån hört nått mer om det kommer några lösningar på "riskerna" med gastankarna?

http://www.vibilagare.se/nyheter/verkst ... i-gasbilar

Eller är det bara en storm i ett vattenglas? Bensinbilar brinner bra dom också om man har otur..

Och är det bara att plugga igen en gastank och köra vidare på den lilla bensintanken när gastanken blivit för gammal?

Nya bilar har 20års livslängd på gastanken, så kanske inget man behöver tänka på när man köper ny bil? Eller kan tanken bli underkänd på besiktningen I förtid? Hur vanligt är det?
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... r/gastank/
av Lövet
#1194557
joel80 skrev:Har nån hört nått mer om det kommer några lösningar på "riskerna" med gastankarna?
Ja, det är överdrivet. Vad jag sett har de flesta olyckor vid tankning av personbilar orsakats av hemmagjorda adaptrar för att kunna tanka biogas i bilar som är konstruerade för LPG (ofta importerade bilar).
SBergdahl skrev:GTEn är å andra sidan inte särskilt snål vid långkörning så det beror väl på körmönster om den passar. Slö är den också med all extra vikt.
Den drar samma som 190hk dieseln i verkligheten pga regenereringen av el som alltid uppstår. Och är snabbare.
av andersuw
#1194562
SBergdahl skrev:Ska man utvinna mer biodiesel lär produktionen gå från spill till odlad insats och då lär utsläppen öka dramatiskt. I Indonesien är de redan där med stora odlingar av oljepalm som ska förse dem med biobränsle. Subventionerad amerikansk majsetanol är ett annat exempel på samma tema. Då är det nog bättre att bara dryga ut biogasen med naturgas direkt istället..
Det finns planer på att kraftigt öka produktionen av biodiesel i Sverige. Enbart Preem har exempelvis för avsikt att år 2030 nå en produktion på ca tre miljoner kubikmeter biodiesel (kanske delvis också biobensin) per år. Tre miljoner kubikmeter motsvarar ungefär halva det svenska dieselbehovet i dagsläget. Det man då främst tänker sig att använda som råvara är avfall och restprodukter från skogsbruket, t.ex. sågspån, grot (grenar och toppar) och svartlut. Se t.ex. här:

https://preem.se/asasvarar

Se även denna rapport från Innventia och Skogforsk:

http://www.innventia.com/Documents/Rapp ... %20577.pdf

Användningen av odlade grödor, t.ex. palmolja och majs, minskar snarare än ökar därför att både EU och svenska myndigheter redan har ögonen på de problem det medför och regelverket därför i nuläget förändras i en riktning som gör att bränslen baserade på sådana råvaror inte längre blir lönsamma att tillverka och sälja.

Vad gäller den indonesiska odlingen av oljepalm (som ställer till med problem eftersom den i åtminstone vissa fall innebär regnskogsskövling) sker den mig veterligen inte främst i syfte att få fram biobränsle utan ätlig palmolja. En oätlig restprodukt från palmoljan, kallad PFAD, används till viss del för framställning av biodiesel. Men PFAD svarar för mindre än fem procent av den ursprungliga oljan och kommer sannolikt också att utgå som råvara för biodiesel eller, om den fortfarande används, komma enbart från kontrollerade och certifierade odlingar.
av NilsO
#1194566
Lövet skrev:
joel80 skrev:Har nån hört nått mer om det kommer några lösningar på "riskerna" med gastankarna?
Ja, det är överdrivet. Vad jag sett har de flesta olyckor vid tankning av personbilar orsakats av hemmagjorda adaptrar för att kunna tanka biogas i bilar som är konstruerade för LPG (ofta importerade bilar).
Utöver det så har VW:s gasbilar, Passat Ecofuel och Touran, kanske fler, haft problem med rostande tankar, och VAG har bytt ut många tankar i efterhand. Vilket då inte lett till några olyckor eftersom tankarna kontrollerats som de ska. Volvos gasmodeller har inte haft de problemen vad jag vet.
av Rådlös
#1194578
Joel, du frågade: ” Och är det bara att plugga igen en gastank och köra vidare på den lilla bensintanken när gastanken blivit för gammal?”

Nej, så enkelt är det inte. Vid 20 år måste man göra något. Antingen byta gastankar eller konvertera bilen till enbart bensin. I båda fallen är det dyrt och byråkratiskt. Gör man inget av detta så blir det automatiskt körförbud vid 20 år. Läs mer:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... r/gastank/
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!