Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1194085
Hej

Har lite rost runt hulhusen på framskärmen på min svarta v70
Ska slipa för hand och tänkte måla med rostskydsfärg och sen spraya på med lite svart.

Vilken skyddsfärg och toppfärg ska jag köpa som passar ihop ?
Har förstått på nätet att an ska unvika biltemas rostskyddsfärg, och förstått att det är viktigt grund och toppfärg funkar kemiskt ihop.

Jag har autoexperten och mekonomen ganska nära.

Vänlig Hälsning
Christian
#1194136
Det viktigaste av allt är att grundfärgen och topplacken passar ihop! Därför skall man rikta in sig på samma fabrikat av färg. Och läsa på burkarna där det framgår om man måste följa vissa riktlinjer. Man gör ju därför det enklast att köpa båda "burkarna" i samma butik och vid samma tillfälle. Och "pressa" expediten på exakta uppgifter så att allt stämmer. Du skall alltså ställa frågan till expediten. Han/Hon har ett stort ansvar för att det blir rätt i detta fallet.
#1195066
Ska du ändå slipa så slipa ner ordentligt . Biltema tex har stålborste som roterar till borrmaskin men också till vinkelslipen. Då har du garanterat fått bort rosten.

Kör en rostskydd i princip vilken som. Tex biltemas zinkspray.
Spackla lätt om det behövs.
Kör på slipgrund, tjock grundfärg, för att täcka repor.
På med färgen. Sen beror det på om du har metallic. I så fall ska du på med klarlack.

Jag har kört alla dessa saker från biltema inget fel på de. Det enda är att klarlacken på biltema är 1komp och man ska alltid ha 2k så köp den på mekonomen eller liknande.

Jag har också kört "riktig" billack och jag har då inte märkt någon skillnad på biltemas eller något annat.

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]