Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1192841
Jag fick ett mail från Volvo Car Sverige i Lördags morse. Enligt dom så hade jag köpt en Volvo V70 D3 2013 (jag som inte gillar diesel).
Jag småskrattar för mig själv och tänker att nu har någon lagt till sin nya bil och den har av misstag hamnat på mig. Men lite nyfiken så kollar jag på Transportstyrelsens hemsida för se vem som äger bilen. Registreringsnumret stod i mailet jag fick. Ägaren är ..... JAG!!!!!!
Va?? Tittar runt lite och ser att bilen är "spärrad" som ett avbetalningsköp.

Nu börjar jag svettas och gå upp i varv - Jag har tydligen köpt en bil på avbetalning!!!!
Tillbaka till sidan Min Volvo och där hittar jag att bilen är såld av Bilia i Malmö Jägersro. Har jag blivit idkapad?? Eller vad i hel-vete har hänt??
Ringer till Bilia centralt och undrar vad jag ska göra. Förklarar, och blir kopplad till en säljare i Malmö.
Denne man verkar totalt ointresserad av att hjälpa till, för han sitter och pratar bil med en kund och tre andra står och väntar. MEN FÖRSTÅR DU VAD SOM HÄNT? NÅGON HAR KÖPT EN BIL PÅ AVBETALNNG I MITT NAMN. Lika ointresserad svarar han - Vad ska jag göra åt det? Du får prata med min säljchef.
KOPPLA DÅ MIG FÖR F.. TILL SÄLJCHEFEN!!!!
Jo men han är ledig och kommer på måndag....Återkom då.
Viss ordväxling uppstår där jag fortfarande använder stora bokstäver och han är totalt oberörd. Jag hotar med polisanmälan. Han skulle tillslut försöka ringa sin chef som skulle höra av sig till mig.., vilket jag insåg att han inte tänker göra.

Jag får en ide. Tar "tantens" telefon och ringer "min" säljare i Trelleborg som jag beställt bil av (en XC60 Classic Summum T5 2017, lev om några veckor). Jag förklarar mitt dilemma och han slår i sin dator. Då säger han -Den bilen har jag sålt till xxx xxx.
Men den står på mig säger jag, lite osäker på vad som är sant. Nä svarar han, men kollar på Transportstyrelsen. MEN VA F_N DEN STÅR PÅ DIG!!!!!!!!!!!!!

Nu inser både han och jag vad som hänt. Bilen har blivit felregistrerad på mig, och det är inte jag som tagit ett lån på bilen.
Någon på "kontoret" kommer på måndag försöka att backa denna felregistrering. Det blir inte lätt. Vi får se hur det fortlöper. Jag får kanske ett brev om att jag "kört bil" utan giltig försäkring? Parkeringsböter? Jag hoppas, och tror, att det löser sig.

Alla bilaffärer här nere registreras via Bilia Jägersro i Malmö, även dom som görs i Trelleborg. Att det sedan var min säljare som hade sålt denna bil är troligen ren slump. Vi ska höras av på måndag och se om kontoret fixat det hela. Kommer det ett registreringsbevis hem till mig så kan jag ju sälja bilen?? :lol: :lol: :lol:

Fortsättning kommer....
#1192874
Ja, det var ju pinsamt för Bilias leveransavdelning. Men det verkar röra sig om ett misstag vilket är bättre jämfört med ID-kapning som det till att börja med lät som. Du kan nog sätta dig "på läktaren" och låta Bilia rätta till felet. Ev. trängselskatt, böter etc. lär de betala för dig :)
#1192889
Jo, på lördag eftermiddag satte jag mig på läktaren. Så otroligt skönt att det inte var frågan om idkapning. :D
#1192906
Det går att göra s.k. "rättelser" i bilregistret vilket innebär att man backar alltihop så det blir som att det aldrig har hänt. Kruxet är bara att det måste göras tämligen omgående, minns inte om det var 24 eller 48 timmar. Efter det kommer du antagligen behöva sälja tillbaka bilen till Bilia som sedan skriver över den på nästa ägare. Blir framförallt trist för den rätta bilägaren eftersom han får en massa ägare på bilen i onödan.
#1192910
Lövet skrev:Det går att göra s.k. "rättelser" i bilregistret vilket innebär att man backar alltihop så det blir som att det aldrig har hänt. Kruxet är bara att det måste göras tämligen omgående, minns inte om det var 24 eller 48 timmar. Efter det kommer du antagligen behöva sälja tillbaka bilen till Bilia som sedan skriver över den på nästa ägare. Blir framförallt trist för den rätta bilägaren eftersom han får en massa ägare på bilen i onödan.
Ja jag har ingen kunskap om dom systemen, men det var det min säljare sa, att backa systemet. Men det är kanske lättare att lägga ut det på anbud någonstans utomlands. :lol: :lol:
#1192945
Hehe men vad f-n. Tack för att du skriver såå kan vissa vara vaksamma om något liknande händer.

Men du är ju dess rättmätige ägare, bara att driva in bilen :wink:
#1193010
Hoppas de löser sig, och det tror jag att det gör. Jag tänker på den där stackars säljaren du kopplades till. Hade jag suttit med kunder, och även haft kunder som väntat så hade jag också vart ytterst motvillig att reda ut din situation, speciellt som att jag inte vart insatt i den.
#1193035
llesrof skrev:Hoppas de löser sig, och det tror jag att det gör. Jag tänker på den där stackars säljaren du kopplades till. Hade jag suttit med kunder, och även haft kunder som väntat så hade jag också vart ytterst motvillig att reda ut din situation, speciellt som att jag inte vart insatt i den.
Hade han bara slagit in registreringsnumret i sin dator så hade han kunna skicka mig till den som sålt bilen. Det hade dessutom gått mycket snabbare. Och om han var så upptagen - Varför lyfte han då luren? Nä, jag tycker inte synd om honom.

Kollade nu på Transportstyrelsen när Bilia kört sin uppdatering, och jag äger fortfarande bilen.

Så till salu
V70 D3 aut
4500 mil
Röd
Jag har tydligen gett 270 000.
Lägg bud här i tråden. Jag ska försöka ta reda på var ni kan hämta bilen. Skick på bilen är okänt... :lol: :lol: :lol:
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]