Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1192292
Som rubriken lite lätt antyder undrar jag vad vi har för lösningar när skidorna ska med eller vad man nu vill använda sin box till. Är ni nöjda med hur lätt det är att sätta på allt och fungerar det bra under resan?

Anledningen till att jag frågar är att jag köpt Thule Wingbar 961 till "nya" bilen och de fungerar helt ok men är absolut snyggast. Boxen vi har är en Packline F Elegance 420L och packlines fästen izi2connect. Enligt packlines hemsida passar dessa ej ihop då izi2connect klarar högst 5cm breda "rör" och wingbarsen är 8cm. Jag lyckades dock till förra veckans resa klura ut att det går att använda även om det inte alls är optomalt då klon ej griper tag runt räcket helt. Till förra bilen hade vi Thules vanliga räcken med fyrkantsprofil och där greppade klon mycket bra.

Thule Wingbar 961 (kit 421)
Thule_WingBar_753_KIT.jpg
Thule_WingBar_753_KIT.jpg (7.17 KiB) Visad 7847 gånger
Packline F Elegance 420L
f-elegance-black_width-11-400x400.jpg
f-elegance-black_width-11-400x400.jpg (7.19 KiB) Visad 7853 gånger
izi2connect
izi2connect.png
izi2connect.png (76.29 KiB) Visad 7860 gånger

Funderar nu på hur jag kan göra om lösningen och köpa deras izi2fit där skruven sätts i spåret på räcket och helt enkelt låta box och takräcke sitta ihop även när de inte används och då ha en "custom" lösning som dessutom ser bra ut.
izitofit2.jpg
izitofit2.jpg (34.79 KiB) Visad 7849 gånger
Eller ska man byta något, välkomnar alla tankar :wink:
IMG_2793.JPG
IMG_2793.JPG (64.03 KiB) Visad 5522 gånger
PS: Här finnes en hel del inspiration http://forums.swedespeed.com/showthread ... 0-Roof-Box
#1192365
Bättre att ha Thules boxar till Thules takräcke, då passar det ihop. Thules klor greppar bredare.
Förresten är det ju Wingbar Edge som är snyggast, inte Wingbar, eller?
#1192383
para skrev:Bättre att ha Thules boxar till Thules takräcke, då passar det ihop. Thules klor greppar bredare.
Förresten är det ju Wingbar Edge som är snyggast, inte Wingbar, eller?
Ja då hade det förmodligen gått om man köpt en Thule box idag men de är tyvärr allt annat än billiga, har ju tyvärr fungerat fint fram till nu med Packline VS Thule. Lösningen skulle ju kunna vara att man kör på de skruvarna izitofit men de känns mer typ osäkra än klorna, eller är det bara jag som nojjar där?

Hmm, undrar om Thules klor passar i packlinen? De har två modeller ser jag

"Fast Grip" https://www.takbox.se/butik/reservdelar ... faste.html

och "Power Grip" https://www.takbox.se/butik/start/948-s ... thule.html

Hehe ja jo visst är Edge snyggare men valde bort de då risken kändes större att de inte passar nästa bil.

En annan tanke vore ju med att se om någon vill byta från ett par sådana här men är det lika skoj? =)
$_86.jpg
$_86.jpg (166.48 KiB) Visad 5510 gånger
#1192391
Ju mer jag befattar mig med takräcke ju mer tycker jag att fyrkant är den bästa lösningen.. Något problem med tjut har jag inte haft hittills heller.

Å andra sidan behöver jag nästan aldrig köra med box eftersom vi bara är två i hushållet. Är någon enstaka gång när vi har sällskap. Skulle aldrig komma på tanken att köpa en så liten bil att box behövdes ofta...
#1192398
Micce1980, har exakt samma uppsättning som dig och kört med takbox så i två vintrar. Oftast ligger alla skidpar i boxen så en hel del vikt (7-8 par skidor och ibland en skidpulka också). Var lite tveksam först eftersom klon inte griper om takräcket riktigt, som du skriver. Men kan konstatera att det sitter stenhårt iaf, om man skruvar åt dem max. Visste dock inte att det fanns hållare för T-profil. Nåväl, om du kan leva med utseendet så hade jag kört vidare iaf.
#1192469
SBergdahl skrev:Ju mer jag befattar mig med takräcke ju mer tycker jag att fyrkant är den bästa lösningen.. Något problem med tjut har jag inte haft hittills heller.

Å andra sidan behöver jag nästan aldrig köra med box eftersom vi bara är två i hushållet. Är någon enstaka gång när vi har sällskap. Skulle aldrig komma på tanken att köpa en så liten bil att box behövdes ofta...
Fyrkantsprofiler är onekligen bra på många sätt. På V50:n tyckte jag det visslade en del när det blåste men annars gick de bra på alla sätt, framförallt är de ju tåliga.

Behöver själv box egentligen en gång om året men i år kom behovet en gång till. Är med två i hushållet. Denna boxen varit med när vi stannade hela vintern i alperna med för några år sedan, skönt att kunna lägga in skidorna där varje dag istället för att blöta ner bagage och baksäte varje dag :)
antstein skrev:Micce1980, har exakt samma uppsättning som dig och kört med takbox så i två vintrar. Oftast ligger alla skidpar i boxen så en hel del vikt (7-8 par skidor och ibland en skidpulka också). Var lite tveksam först eftersom klon inte griper om takräcket riktigt, som du skriver. Men kan konstatera att det sitter stenhårt iaf, om man skruvar åt dem max. Visste dock inte att det fanns hållare för T-profil. Nåväl, om du kan leva med utseendet så hade jag kört vidare iaf.
Se där ja :) Känns ju bra att du klarat av att lasta rätt tungt och hållarna fixade jobbet. 7-8 par skidor drar ju iväg i vikt, vi har bara mina som är rätt tunga och tjejens som är ruggigt lätta och sedan petar vi in skidhjälmar, skidryggsäckar och annat som är rätt lätt. På vägen hem från alperna åker det väl in lite god dryck som är knepigare att hitta hemma med men inga mängder ändå, volymen som kommer på bordershopen åker in i bagaget ju :)

Sen spänner vi alltid skidorna med innan avfärd med
IMG_2767.JPG
IMG_2767.JPG (70.23 KiB) Visad 5505 gånger
Hittade en lösning nu precis, Packline har snabbfästen som är 9cm mot de "gamla" på 5cm. De verkar dock inte finnas på svenska marknaden än, får maila Packline och se vad de vill ha och se om vi kör.
izitoconnect9cm.png
izitoconnect9cm.png (164.14 KiB) Visad 5502 gånger


Får se om någon har T-fästena, det är ju ett tag tills boxen ska på igen så hoppas någon med erfarenhet dyker upp och kan säga sitt, annars kör vi nog på en Packline klofäste på något sätt :)
#1213664
Jag vrider mig i våndor och kval över takboxar, vill ju att den ska ligga nära taket men när jag kollar bilder ser det ofta ut som det går att lägga skidor mellan boxen och taket...

Loto är snygg och sitter på railsen utan räcke men verkar trång och hyggligt dyr ny.

Nu har jag fått korn på en Packline som en arbetskamrat funderar på att kränga, han skulle mäta den så det inte är för bred, frågan är då vilket räcke det ska vara för en så slimmad look som möjligt?!

Thules wingbar verkar juste men blir ju tokig när jag ska försöka googla fram en bild på den kombinationen i lite olika vinklar.

Bilen är en V50 D2 så jag behöver utrymmet några gånger om året...
#1213669
Packline fx suv är väl rätt låg?

Kombinerat med Wispbar eller liknande bör det bli lägst räkbat till cm per krona,, eller hur man nu kan uttrycka sig.

Kolla lastvikter så du inte överlasta bara

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]