Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
#1191350
Jag läste en rubrik på Fria tider, ni vet, den där nättidningen med tydlig högerextrem inriktning, att de som äger Dacia är vänsterextremister. I alla fall varannan Dacia-ägare skall vara vänsterextremist. Med tanke på källan så får man väl ta det hela med en nypa salt men det skulle vara intressant att veta hur de kommit fram till resultatet och vem som beställt undersökningen. Jag kör ju numera Skoda och det borde ju inte vara långt bort att vara vänster då heller. Volvo verkar numera utgöras av de som vill ha en BMW eller Audi men inte har råd. :D
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1191356
llesrof skrev:Jag läste en rubrik på Fria tider, ni vet, den där nättidningen med tydlig högerextrem inriktning, att de som äger Dacia är vänsterextremister. I alla fall varannan Dacia-ägare skall vara vänsterextremist. Med tanke på källan så får man väl ta det hela med en nypa salt men det skulle vara intressant att veta hur de kommit fram till resultatet och vem som beställt undersökningen. Jag kör ju numera Skoda och det borde ju inte vara långt bort att vara vänster då heller. Volvo verkar numera utgöras av de som vill ha en BMW eller Audi men inte har råd. :D
Jag gissar att det är denna undersökning de syftar på: http://www.demoskop.se/publicerat/du-ar ... kor-eller/

.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1191369
Sicket trams, tror mer det är en pengarfråga eller t.o.m "klassfråga". Jag är inte höger men kör en sprillans ny Volvo V90 CC. För att jag helt enkelt har råd och vill köra säkert och tycker det är värt att lägga pengarna på bil istället för att flyga till Indien och meditera. Tror allt handlar om vad man prioriterar i livet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1191380
Robbi skrev:Sicket trams, tror mer det är en pengarfråga eller t.o.m "klassfråga". Jag är inte höger men kör en sprillans ny Volvo V90 CC. För att jag helt enkelt har råd och vill köra säkert och tycker det är värt att lägga pengarna på bil istället för att flyga till Indien och meditera. Tror allt handlar om vad man prioriterar i livet.
"tror mer det är en pengarfråga eller t.o.m "klassfråga". visst är det så, men hur man röstar hänger ju intimt ihop med pengar och klass.

Klart det finns samband, I områden med högre inkomst har flera råd att köra dyrare bilar, man röstar också oftare mera blått. Så i de bilarna som är nya och dyrare sitter ofta ägare som röstar blått. Vad är det för konstigt med det?

I områden som Djursholm, Lidingö, Vellinge så åker man nyare dyrare bilar och röstar mera blått.

Sen är detta ju samlad statistik så det finns ju så klart personer som inte passar in i mönstret.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1191401
Redan Mark Twain lär ha sagt, "det finns 3 sorters lögn. Det är lögn, förbannad lögn och statistik". Det stämmer kanske fortfarande..... :roll:
Känner en f.d tjänsteman på ett pappersbruk (pensionerad) som är sosse och äger en skogsfastighet (föräldrahemmet) som tills för något år sedan körde Land Landrover. Kör numera Dacia Buster och är väldigt nöjd.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1191404
lennarte skrev:Redan Mark Twain lär ha sagt, "det finns 3 sorters lögn. Det är lögn, förbannad lögn och statistik". Det stämmer kanske fortfarande..... :roll:
Känner en f.d tjänsteman på ett pappersbruk (pensionerad) som är sosse och äger en skogsfastighet (föräldrahemmet) som tills för något år sedan körde Land Landrover. Kör numera Dacia Buster och är väldigt nöjd.
Och Göran Persson är ju fet-rik och har ett stort gods där han nästan nolltaxerar och Margit Wallström har dragit in 27 miljoner redan och kan plocka ut 22 till i pension efter skatt och de är ju urtyperna för sossar. Sjukt rika som inte vill betala in någon skatt. :D
av LarsBd
#1191418
lennarte skrev: "det finns 3 sorters lögn. Det är lögn, förbannad lögn och statistik"
Under förutsättningen är att statistiken har tagits fram på ett korrekt sätt är statistik det enda du kan lita på. Däremot kan man ljuga (medvetet eller omedvetet) med hjälp av hur man använder den 100%igt sanningsenliga statistiken.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1191422
VolvoB20 skrev: Och Göran Persson är ju fet-rik och har ett stort gods där han nästan nolltaxerar och Margit Wallström har dragit in 27 miljoner redan och kan plocka ut 22 till i pension efter skatt och de är ju urtyperna för sossar. Sjukt rika som inte vill betala in någon skatt.
Betala skatt är bara för fattiglappar som inte har råd att låna några tiotal miljoner till boende så man får "rättvisa avdrag". Var det inte en sosse för något år sedan som som tyckte det är häftigt att betala skatt?? Och som tyckte det var helt Ok att låta oss skattebetalare "stå för notan" när det handlades på kreditkortet.....
Användarvisningsbild
av Robbi
#1191449
VolvoB20 skrev:
Robbi skrev:Sicket trams, tror mer det är en pengarfråga eller t.o.m "klassfråga". Jag är inte höger men kör en sprillans ny Volvo V90 CC. För att jag helt enkelt har råd och vill köra säkert och tycker det är värt att lägga pengarna på bil istället för att flyga till Indien och meditera. Tror allt handlar om vad man prioriterar i livet.
"tror mer det är en pengarfråga eller t.o.m "klassfråga". visst är det så, men hur man röstar hänger ju intimt ihop med pengar och klass.

Klart det finns samband, I områden med högre inkomst har flera råd att köra dyrare bilar, man röstar också oftare mera blått. Så i de bilarna som är nya och dyrare sitter ofta ägare som röstar blått. Vad är det för konstigt med det?

I områden som Djursholm, Lidingö, Vellinge så åker man nyare dyrare bilar och röstar mera blått.

Sen är detta ju samlad statistik så det finns ju så klart personer som inte passar in i mönstret.
Förutom att jag glömde påpeka att undre medelklassen inte alltid är vänster utan i många fall tillhörande läsekretsen av "Fria tider" och har inte råd med kanske annat än Dacia. Har faktiskt en sådan "fri" granne som kör just en ny Dacia och fnyser åt min bil och åt det mesta i världen också för den delen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]