Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1193147
Nja som alla äkta kommunister vet är ägandet betydelselöst. ;-) Dacia startades på Ceaușescus order och Volvo grundades av Assar Gabrielsson och Gustaf Larson. Längre än så behöver man förstås inte tänka. ;-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1193169
andersuw skrev:Volvo grundades av Assar Gabrielsson och Gustaf Larson. Längre än så behöver man förstås inte tänka. ;-)
Vem som grundade en gång i tiden spelar ju ingen roll, frågan är väl vem som styr och har den yttersta beslutsrätten idag.

Volvo styrs och ägs ju från Kina, en enpartistat där medborgarna kontrolleras och övervakas hårt. När jag kör volvo så känner jag att jag i viss mån stödjer detta. Det är något man får leva med helt enkelt.
Användarvisningsbild
av sthlm
#1193171
Den bästa tråden på länge. Snälla låt tråden få leva ett tag till.
Skrattar faktiskt hejdlöst just nu efter att ha läst tråden :lol:

Men oavsett man tillhör stenkastarvänstern eller extremhögern så tycker jag att vi kan vara överens om att Dacia är en Kommunistbil :lol:
Användarvisningsbild
av Robbi
#1193185
sthlm skrev:Den bästa tråden på länge. Snälla låt tråden få leva ett tag till.
Skrattar faktiskt hejdlöst just nu efter att ha läst tråden :lol:

Men oavsett man tillhör stenkastarvänstern eller extremhögern så tycker jag att vi kan vara överens om att Dacia är en Kommunistbil :lol:
Nej! Vänster består av kids och de kör billiga och begagnade bilar! Bild
Användarvisningsbild
av Perra83
#1193198
Robbi skrev:
sthlm skrev:Den bästa tråden på länge. Snälla låt tråden få leva ett tag till.
Skrattar faktiskt hejdlöst just nu efter att ha läst tråden :lol:

Men oavsett man tillhör stenkastarvänstern eller extremhögern så tycker jag att vi kan vara överens om att Dacia är en Kommunistbil :lol:
Nej! Vänster består av kids och de kör billiga och begagnade bilar! Bild
Nej så var det förr.
Nu börjar dom med spretans mopedbilar och efter det pluggar dom några år och flyttar ihop med någon som leasar en ny XC90 el XC60. Så är det här i stan.
av llesrof
#1193218
vetten skrev:Vilken tramstråd det här har blivit tycker att ni kan diskutera politik på sådana forum.
Så blir det alltid när någon börjar dra in SD i det hela. Godwins lag. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Robbi
#1193253
llesrof skrev:
vetten skrev:Vilken tramstråd det här har blivit tycker att ni kan diskutera politik på sådana forum.
Så blir det alltid när någon börjar dra in SD i det hela. Godwins lag. :mrgreen:
Godwins lag gäller Hitler men det kanske är likställt SDBild
Användarvisningsbild
av joel80
#1193254
VolvoB20 skrev:
andersuw skrev:Volvo grundades av Assar Gabrielsson och Gustaf Larson. Längre än så behöver man förstås inte tänka. ;-)
Vem som grundade en gång i tiden spelar ju ingen roll, frågan är väl vem som styr och har den yttersta beslutsrätten idag.

Volvo styrs och ägs ju från Kina, en enpartistat där medborgarna kontrolleras och övervakas hårt. När jag kör volvo så känner jag att jag i viss mån stödjer detta. Det är något man får leva med helt enkelt.
Volvos VD och koncernchef är svensk
Volvos hela utvecklingsavdelning ligger i Sverige
Volvos krockcenter ligger i Sverige
Samt centrallager och huvudkontor.

Jag skulle nog påstå att det fortfarande är ett rätt så svenskt bilmärke.

Sen verkar Geely faktiskt ha varit en bra affär för Volvo.. Det går ju bättre nu än på väldigt länge och det är lätt att glömma att man för inte så många år sen trodde att Volvos skulle gå samma öde som Saab till möte.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1193276
Visst, men det är det är alltid ägaren som har sista ordet när viktiga beslut ska tas, anställer och avskedar VD och bestämmer vad investeringar och neddragningar ska ske.

Volvo, Leo, Astra, Findus, Abba, Procordia (SAAB Automobile) osv, listan kan göras lång, är Svenska företag som numera har utländska ägare och därigenom har den yttersta makten över dessa flyttats utomlands.

Jag lägger ingen värdering i om det är bra eller ej, men det påverkar ju spelreglerna.

Ibland kan det ju vara bättre med utländsk ägande, för de ägarna/chefer är kanske mycket bättre på att strategiskt styra företagen till framgång, jämför med om de fortfarande hade varit ägda och styrda från Sverige.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]