Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1191451
VolvoB20 skrev:
lennarte skrev:Redan Mark Twain lär ha sagt, "det finns 3 sorters lögn. Det är lögn, förbannad lögn och statistik". Det stämmer kanske fortfarande..... :roll:
Känner en f.d tjänsteman på ett pappersbruk (pensionerad) som är sosse och äger en skogsfastighet (föräldrahemmet) som tills för något år sedan körde Land Landrover. Kör numera Dacia Buster och är väldigt nöjd.
Och Göran Persson är ju fet-rik och har ett stort gods där han nästan nolltaxerar och Margit Wallström har dragit in 27 miljoner redan och kan plocka ut 22 till i pension efter skatt och de är ju urtyperna för sossar. Sjukt rika som inte vill betala in någon skatt. :D
Äsch, få inte igång mig på Borg och Reinfeldt nu. De som har pengar har råd med bättre bilar men det finns både höger och vänster i alla samhällsklasser. Sedan så tror jag bestämt att en "extremvänster" ofta inte ens kör bil eller i så fall miljöbilar. Det tillhör lite paradigmen. Jag tror snarare att SD-anhängare kör Dacia och Skoda. Kan inte bevisa det men har en bestämd känsla av det.
av Mwi
#1191480
Robbi skrev:Sicket trams, tror mer det är en pengarfråga eller t.o.m "klassfråga". Jag är inte höger men kör en sprillans ny Volvo V90 CC. För att jag helt enkelt har råd och vill köra säkert och tycker det är värt att lägga pengarna på bil istället för att flyga till Indien och meditera. Tror allt handlar om vad man prioriterar i livet.
Tror faktiskt inte det är en penga fråga utan ett totalt ointresse av bilar, en bil är en sak som man använder för att ta sig från punkt A till punkt B, intresse för detaljer som säkerhet och teknik finns inte, eller något statusbehov.
Rent ekonomiskt borde Dacia kunna vara ett alternativ till privat leasing, en ny sådan kostar runt 125,000:- kör den i tre år utan att lägga pengar på service eller något och sedan kan man skrota bilen och årskostnaden för bilen blir under 45,000:-/år :lol:
av llesrof
#1191517
Robbi skrev: Förutom att jag glömde påpeka att undre medelklassen inte alltid är vänster utan i många fall tillhörande läsekretsen av "Fria tider" och har inte råd med kanske annat än Dacia. Har faktiskt en sådan "fri" granne som kör just en ny Dacia och fnyser åt min bil och åt det mesta i världen också för den delen.
He he he... ja, det finns ju statistik över det också. Sedan kan man ju fundera över varför högerextremister är höger när traditionella nassar och fascister är rätt mycket vänster. Just bland SD-väljare var väl utbildningsnivån ganska låg.

Jag tror på sådan här statistik. Den stämmer nog i grova drag. Man måste dock vara medveten om att i vilket sammanhang den är tagen och att den inte alltid speglar sanningen. Det kan ju knappast vara en överraskning för någon att de som kör dyra statusbilar röstar höger. Sedan finns det väl få som blir så höger som gammla inbitna kommunister som fått en massa pengar. :roll: Hög utbildning leder ofta till bättre betalda jobb och då röstar man höger. Grovt förenklat.

Personligen så tycker jag Dacia verkar vara rätt vettiga bilar i förhållande till priset. Jag skrattar inte åt dem.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1191538
llesrof skrev:
Robbi skrev: Förutom att jag glömde påpeka att undre medelklassen inte alltid är vänster utan i många fall tillhörande läsekretsen av "Fria tider" och har inte råd med kanske annat än Dacia. Har faktiskt en sådan "fri" granne som kör just en ny Dacia och fnyser åt min bil och åt det mesta i världen också för den delen.
He he he... ja, det finns ju statistik över det också. Sedan kan man ju fundera över varför högerextremister är höger när traditionella nassar och fascister är rätt mycket vänster. Just bland SD-väljare var väl utbildningsnivån ganska låg.

Jag tror på sådan här statistik. Den stämmer nog i grova drag. Man måste dock vara medveten om att i vilket sammanhang den är tagen och att den inte alltid speglar sanningen. Det kan ju knappast vara en överraskning för någon att de som kör dyra statusbilar röstar höger. Sedan finns det väl få som blir så höger som gammla inbitna kommunister som fått en massa pengar. :roll: Hög utbildning leder ofta till bättre betalda jobb och då röstar man höger. Grovt förenklat.

Personligen så tycker jag Dacia verkar vara rätt vettiga bilar i förhållande till priset. Jag skrattar inte åt dem.
Hög utbildning leder ofta också till en mer tolerant världsbild än sitt eget universum och då röstar man svårligen högerBild.

Näh, jag som halvvänster har inga problem med att köra en sprillans Volvo, som är både säkrare och bättre än Dacia. Är inte gammal kommunist men blev mer vänster med högre utbildning och mer välbetalt jobb (och därmed mer insikt). Skäms inte för pengar heller men ger gärna en slant till behövande och betalar gladeligen skatt. Men att köra Dacia, där går fan gränsen. Bild
Användarvisningsbild
av Perra83
#1191586
Jag som lågutbildad har inga problem att köpa en ny Volvo. Jag får helt enkelt slita lite mer för att ha råd. Ni vet kvällar, nätter, helger, julhelger, nyårsafton, påsk mm.
Farsan och brorsan har kört Renault i många år och jag har bara haft Volvo förutom några lekbilar.
En bil måste va snygg och vara bra. Dacia har ingen som är i närheten av mina önskemål.
KIA har några snygga med GT beteckning men en kompis har åkt och kört en och upplevde den som plastig och bullrig.
Blåsippor är fina :D
Användarvisningsbild
av Allinug
#1191599
Ja, vad politiken anbelangar så känner jag så här just nu:



Och varför skulle jag vilja köpa en ny Volvo? Som ni ser i filmen så är det ju 240 man ska köra för att vara cool! :D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1191621
Allinug skrev: Och varför skulle jag vilja köpa en ny Volvo? Som ni ser i filmen så är det ju 240 man ska köra för att vara cool!
Joo, den är ju verkligen kult nu. Det var den redan under tiden den tillverkades, den "överlevde" ju t.o.m efterföljaren (740) med ett år
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1191671
Ligger en 240 Turbo ute på Tradera där högsta bud nu är 150.000 med 3 dagar kvar på auktionen, köper mycket hellre den än en Dacia...
Och vänster är inte min kopp te.

Mike
Användarvisningsbild
av lennarte
#1192255
mikethebik skrev:Och vänster är inte min kopp te.
Det där med vänster och höger, känns det inte lite gammalt och "mossig"? Jag tycker bättre om färger. Har alltid röstat blått fast jag för det mesta kört Volvo av äldre modeller, just nu en "äkta" sossecontainer, fast jag känner mig nog mer grön. Ska nog rösta rött (Annie Lööv) nästa gång.... :lol: :-)-)
Känns lagom grönt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]