Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1192930
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Jag såg nyss ett program från Natinonal Geographics tror jag det var, där man ville visa människans otroliga anpassningsförmåga, och man försökte visa hur människan under årtusendena hade hade utvecklat olika fysiska egenskaper beroende på var man bodde, tex att de som bor i de hetaste ökenområdena har man utvecklat bättre tålighet mot extrem hetta och tex. inuiter har utvecklat bättre tålighet mot extrem kyla osv, allt enligt Darwins evolutionsteorier.

Nu hävdar alltså SD att det inte bara är de fysiska egenskaperna som enligt Darwin utvecklas efter de rådande förutsättningarna utan de kan också påverka hur de inre egenskaperna evolveras på samma sätt för att passa in i en viss miljö. I teorin borde det ju vara möjligt, men omöjligt i verkligheten, för evolutionen går ju så långsamt. Att inuiterna tål kyla bättre (om det nu stämde) har ju kanske tagit flera 100.000 år av anpassning.
Enligt min mening är det dumt att förneka att människor liksom andra levande organismer historiskt sett i någon mån genetiskt kan ha anpassats till lokala förhållanden. Inte heller kan man utesluta att anpassningen till någon del skett till sociala snarare än fysiska omständigheter eller att den kan gälla inte bara fysiologiska utan också psykologiska egenskaper. Evolutionspsykologi är numera ett stort forskningsfält och evolution kan under vissa betingelser ta väsentligt kortare tid än hundratusen år.

Att vara öppen för den typen av iakttagelser, när de kan beläggas genom god forskning, leder emellertid inte till slutsatsen att man måste ge upp tanken om alla människors lika värde eller idén om grundläggande mänskliga rättigheter. Inte heller leder det till slutsatsen att man bör lägga evolutionsfysiologiska eller evolutionspsykologiska tankar till grund för hur vi idag utformar vårt samhälle.
Jag tror knappast att författarna av SD's partiprogram hade evolutionspsykologiska teorier i bakhuvudet. Bild
av andersuw
#1192951
Tja någon typ av evolutionspsykologiskt baserade idéer kan man kanske säga att de har, utan att jag för den skull tror att de är särskilt väl inlästa på den vetenskapliga litteraturen inom området. :wink: Min poäng är snarast att man kan vara uttalad SD-motståndare utan att för den skull avvisa allt vad evolutionsbiologi och evolutionspsykologi heter. Rena fakta är en sak och värderingar och samhälleliga målsättningar en annan.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1192983
andersuw skrev:Tja någon typ av evolutionspsykologiskt baserade idéer kan man kanske säga att de har, utan att jag för den skull tror att de är särskilt väl inlästa på den vetenskapliga litteraturen inom området. :wink: Min poäng är snarast att man kan vara uttalad SD-motståndare utan att för den skull avvisa allt vad evolutionsbiologi och evolutionspsykologi heter. Rena fakta är en sak och värderingar och samhälleliga målsättningar en annan.
Jag avvisar inget som är vetenskapligt. Däremot rasbiologi är inte det. Bild
av llesrof
#1193003
Robbi skrev:Jag tror knappast att författarna av SD's partiprogram hade evolutionspsykologiska teorier i bakhuvudet. Bild
Tror gör man i kyrkan. Är du kristdemokrat? :D

Taget ur sitt sammanhang låter det så klart motbjudande, speciellt om någon genast börjar gaffla om Hitler, nazister och rasbiologi. Flummigt? Ja. Så där värst kontrosersiellt? Möjligt. Det de säger är att vissa egenskaper och värderingar är nedärvda och inte lärs in. Det finns forskning på till exempel nedärvda minnen, traumatiska upplevelser till exempel. Det är en rätt intressant teori även om den gränsar till det paranormala. Sedan kan man ju tolka och lägga in vad man vill. Att likna det vid att det är samma sak som "den ariska rasens överlägsenhet" känns ju mer än lovligt kretivt. Jag är övertygad om att ingen hade reagerat lika hårt om exempelvis KD eller C hade skrivit samma sak. Men visst är det lite märkligt att blanda in pseudovetenskapliga teorier i sin politik. Fast KD blandar ju in Gud och Jesus i sin. Snacka om paranormalt! Sedan kan man ju undra vilka "vi" de syftar på och som tror på detta? Tror man automatiskt på teorin om nedärvda egenskaper och värderingar om man röstar på SD eller vad menar de? Eller måste man tro på detta om man är medlem i deras parti?

Hur som helst, det är väl ytterst få som köper allt som ett parti står för. Till och med Vänstern har ju en del riktigt bra idéer so m jag skulle kunna skriva under på. Man behöver ju inte hänga upp sig på en liten sak om man tycker att resten är vettigt.

Och nej, jag skall inte stödrösta på SD. Mest för att de är ett enfrågeparti fokuserade på en fråga som känns mindre viktig för mig samt att de har sympatisörer jag känner att jag inte har så mycket gemensamt med. Däremot försvarar jag deras rätt att finnas till och få göra sig hörda.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1193016
llesrof skrev:
Robbi skrev:Jag tror knappast att författarna av SD's partiprogram hade evolutionspsykologiska teorier i bakhuvudet. Bild
Tror gör man i kyrkan. Är du kristdemokrat? :D

Taget ur sitt sammanhang låter det så klart motbjudande, speciellt om någon genast börjar gaffla om Hitler, nazister och rasbiologi. Flummigt? Ja. Så där värst kontrosersiellt? Möjligt. Det de säger är att vissa egenskaper och värderingar är nedärvda och inte lärs in. Det finns forskning på till exempel nedärvda minnen, traumatiska upplevelser till exempel. Det är en rätt intressant teori även om den gränsar till det paranormala. Sedan kan man ju tolka och lägga in vad man vill. Att likna det vid att det är samma sak som "den ariska rasens överlägsenhet" känns ju mer än lovligt kretivt. Jag är övertygad om att ingen hade reagerat lika hårt om exempelvis KD eller C hade skrivit samma sak. Men visst är det lite märkligt att blanda in pseudovetenskapliga teorier i sin politik. Fast KD blandar ju in Gud och Jesus i sin. Snacka om paranormalt! Sedan kan man ju undra vilka "vi" de syftar på och som tror på detta? Tror man automatiskt på teorin om nedärvda egenskaper och värderingar om man röstar på SD eller vad menar de? Eller måste man tro på detta om man är medlem i deras parti?

Hur som helst, det är väl ytterst få som köper allt som ett parti står för. Till och med Vänstern har ju en del riktigt bra idéer so m jag skulle kunna skriva under på. Man behöver ju inte hänga upp sig på en liten sak om man tycker att resten är vettigt.

Och nej, jag skall inte stödrösta på SD. Mest för att de är ett enfrågeparti fokuserade på en fråga som känns mindre viktig för mig samt att de har sympatisörer jag känner att jag inte har så mycket gemensamt med. Däremot försvarar jag deras rätt att finnas till och få göra sig hörda.
Nej, är inte kristdemokrat eller motståndare till SD's existens i en demokrati. Däremot ser jag igenom deras agenda och den lyser ofta igenom i alla otaliga rasistiska övertramp de själva gör i medier och i rasbiologiska texter i sitt partiprogram. Det som förvånar är att folk i regel inte gör det? Nollvisioner och normaliserande marknadsföring kan tyvärr inte intyga mig om att deras nazistiska ränder har tvättats bort. De ligger där i kölvattnet och lägger fokus på de frågor de egentligen brinner för, invandring och nationalism. Jag tycker bara inte att de som inte har en objektiv syn på invandring ska handha frågan. Det blir lätt tendentiöst.
av andersuw
#1193031
llesrof skrev:Tror gör man i kyrkan. Är du kristdemokrat? :D
Att tro eller inte (att något är sant) är tyvärr ett problem som kvarstår även i det mest sekulariserade och vetenskapliga sammanhang. Bortsett från ren logik/matematik, som inte uttalar sig om verkligheten, är all vetenskap provisorisk och preliminär. Inte desto mindre finns det en del bra skäl för att tro att väl belagda vetenskapliga resultat har lite bättre träffbild än vissa andra. :wink: Även när vetenskapen har fel har den i allmänhet mindre fel än den hade igår och mer rätt än de flesta andra. ;-)
av S80_140HK
#1193044
Skapligt urspårad diskussion.

Vet inte om jag tycker att politisk läggning påverkar bilvalet...

Skulle lätt kunna ha en Dacia Duster som bruksbil, dels för att det är en bil och inte en rullande multimedia/datoranläggning. Jag sliter hårt på mina bilar och det skulle aldrig vara försvarbart att köpa en bil för 4-500k för min del.

Det har inte med politisk läggning att göra, snarare ekonomisk.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]