Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1193363
joel80 skrev:Volvos VD och koncernchef är svensk
Volvos hela utvecklingsavdelning ligger i Sverige
Volvos krockcenter ligger i Sverige
Samt centrallager och huvudkontor.
Koncernchefen (Li Shufu) är kines. Geely är en koncern medan Volvo Cars bara är ett dotterbolag i den koncernen. Men jag ger dig i övrigt rätt och ser din poäng. Det finns fortfarande en hel del som är svenskt hos Volvo Cars och man kan lägga det faktum att en väsentlig del av bilarna monteras ihop i Sverige till din lista.
Användarvisningsbild
av joel80
#1193386
Tog det från Wikipedia.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_Personvagnar

Vilket som så är de flesta i Volvos ledning svenska och Geely verkar ha gett Volvo skapligt fria tyglar i utvecklingsarbetet.
Skillnaden från Ford är nog rätt stor.

Här är hela företagsledningen för Volvo Cars:
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... management
av llesrof
#1193402
Robbi skrev:
llesrof skrev:
vetten skrev:Vilken tramstråd det här har blivit tycker att ni kan diskutera politik på sådana forum.
Så blir det alltid när någon börjar dra in SD i det hela. Godwins lag. :mrgreen:
Godwins lag gäller Hitler men det kanske är likställt SDBild
Ja, för SD-motståndarna :mrgreen:
av andersuw
#1193495
joel80 skrev:Tog det från Wikipedia.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_Personvagnar

Vilket som så är de flesta i Volvos ledning svenska och Geely verkar ha gett Volvo skapligt fria tyglar i utvecklingsarbetet.
Skillnaden från Ford är nog rätt stor.

Här är hela företagsledningen för Volvo Cars:
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... management
Tja Wikipedia har inte alltid rätt. Som du kan se via din andra länk finns inte koncernchefstiteln med när ledningen numera presenterar sig själv. Däremot kan Volvo mycket väl ha använt sig av den titeln på den tiden bolaget fortfarande var självständigt. Under Gyllenhammarepoken på 70- och 80-talet var Volvo ett synnerligen diversifierat företag (ett så kallat konglomerat), som höll på med alla möjliga affärer vid sidan av bilarna. Man ägde t.ex. under en period Pharmacia (läkemedel) och Procordia (livsmedel) och det kan vid den tiden ha funnits en "koncernchef" som fokuserade på Volvos ägarintressen i andra företag.

Men som sagt, jag håller med dig om den bild du tecknar i stort. Geely verkar i motsats till Ford vilja att Volvo utvecklas fritt och kraftfullt och i huvudsak enligt de idéer den svenska ledningen tar fram. Dock är det också mitt intryck att Ford inte misskötte Volvo i tillnärmelsevis samma grad som GM misskötte Saab. Som jag ser det var det i huvudsak GMs fel att Saab gick i graven som biltillverkare.
Användarvisningsbild
av joel80
#1193531
Jag ville bara förklara var jag fick det från. I nästa mening skrev jag "Vilket som så..."
Alltså att min poäng inte försvann även om det alltså inte är så.. Precis som du också skrev.

Pratade med min säljare igår om det och har hade precis samma uppfattning. Alltså att Geely låter Volvo få utvecklas rätt fritt, men att dom sätter vissa krav. T.ex trodde han inte elekrifieringen skulle kommit lika snabbt om det inte var för Geely.. Då Kinesiska marknaden för elbilar växer ännu snabbare än för omvärlden.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]