Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1191160
Vilken är bäst ? Vilken använder Ni ?

Valvoline SynPower 0W-40
Mobil 1 ESP 0W-40
Castrol EDGE Titanium FST 0W-40 A3/B4

Jag kör med Mobil 1 ESP 0W-40
#1191183
Funk skrev:Oh, en sån där oljetråd ...*tar fram popcorn*... :-)

/Thomas

PS: Jag kör vad som uppfyller specen och är vettigt pris på...
+1 håller med fullständigt :-)-)
#1191320
Det finns ingen olja som är "bäst", precis som det inte finns en bil som är "bäst" Allt är kompromisser. När en biltillverkare "tar fram" en olja till en bilmotor tar dom fram en olja som klarar alla förhållanden som en bilmotor kan tänkas få utstå, inkl. långa serviceintervaller. Kör man som privatperson kan detta till och med vara skadligt för motorn. Som privatperson (som byter olja själv) och som kör 1000 - 2000 mil om året i stadstrafik och bara korta sträckor kan det vara direkt skadligt för motorn med 3000 mils intervall och helsyntetisk motorolja. På nyare modeller finns kanske inte så mycket att välja på, t.ex 0W-20 och 0W-30 finns inte som "vanlig" olja beroende på dessa långa bytesintervaller, men man behöver definitivt inte köpa dyra "märkesoljor". Nu är väl Castrol som nämns har ingen av dom dyrare (märkesverkstäderna tar hutlöst på oljan). Och en fråga, varför 0W-20 och 0W-30?? är det bara för att minska bränsleförbrukningen någon cl per mil eller finns någon annan anledning? I alla fall i halva Sverige finns ingen anledning att ha 0W olja för kylans skull. 10W är j flytande (pumpbar) ner till -25º och 0W till -35º. Detta gäller endast vi ny olja, efter några månader så har oljan försämrats och blivit tjockare. Vilket inverkar negativt på motorn vi kallstart, använder man mineralolja blir oljan tunnare vilket inte är lika dramatiskt vid kallstart, men förödande på Autobahn på sommaren. Så vad ni än kör på, byt hellre ofta än använd dyr olja. Som är "resande" och ni som kör bilen i arbetet har ju oftast inget val, det är ju ofta leasing bilar. Men ni som äger era bilar, byt olja både för er själva för bilen och för miljöns skull (efterföljande ägare)
#1191333
lennarte skrev:men man behöver definitivt inte köpa dyra "märkesoljor"
Bara en reflektion alla 3 ovanstående märkes oljor går att få billigare än Biltemas motsvarande olja (ingen aning var den kommerifrån ds)
lennarte skrev:varför 0W-20 och 0W-30??
Min gissning är att nya motorer klarar ofta inte mer än max 30 - speciellt i väldigt varmt klimat - slitna motorer har inga större problem att klara 40 - fast tjockare olja som 40 ger inte lika bra bränslebesparing vid fullvarm motor
lennarte skrev:i halva Sverige finns ingen anledning att ha 0W olja för kylans skull
tror du fick ditt Norrlandspass indraget där :lol:
Den allra lägsta temperatur som uppmätts vid en officiell svensk väderstation är -52,6° i Vuoggatjålme
lennarte skrev:10W är j flytande (pumpbar) ner till -25º och 0W till -35º
Nope ca -18º för 10W varierar mellan olika märken ds
lennarte skrev:ny olja, efter några månader så har oljan försämrats och blivit tjockare
Nope igen :o Detta gäller endast mineral olja inte helsyntet som försämras (viskositetsförsämring) mkt mindre och jepp den blir tjockare
lennarte skrev:använder man mineralolja blir oljan tunnare
Nope igen :shock: Samma gäller för helsyntet dvs den blir tjockare fast skillnaden är mkt mindre än hos mineral typen
Bilagor
viscosity-guide.png
Viskositetsindex
viscosity-guide.png (154.89 KiB) Visad 609 gånger
#1191351
Volvoismo skrev:
lennarte skrev:men man behöver definitivt inte köpa dyra "märkesoljor"
Bara en reflektion alla 3 ovanstående märkes oljor går att få billigare än Biltemas motsvarande olja (ingen aning var den kommerifrån ds)
Vem pratade om Biltema???
Volvoismo skrev:
lennarte skrev:varför 0W-20 och 0W-30??
Min gissning är att nya motorer klarar ofta inte mer än max 30 - speciellt i väldigt varmt klimat - slitna motorer har inga större problem att klara 40 - fast tjockare olja som 40 ger inte lika bra bränslebesparing vid fullvarm motor
Nu var det 0W jag menade, inte varm egenskaperna
Volvoismo skrev:
lennarte skrev:i halva Sverige finns ingen anledning att ha 0W olja för kylans skull
tror du fick ditt Norrlandspass indraget där :lol:
Den allra lägsta temperatur som uppmätts vid en officiell svensk väderstation är -52,6° i Vuoggatjålme
Då startar nog inte bilen ändå så då kvittar oljan
Volvoismo skrev:
lennarte skrev:10W är j flytande (pumpbar) ner till -25º och 0W till -35º
Nope ca -18º för 10W
SAE Gränsvärde pumpbarhet Viskositet vid
grad vid max 100°C, cSt
Min Max
0W -35°C 3,8 -
5W -30°C 3,8 -
10W -25°C 4,1 -
15W -20°C 5,6 -
20W -15°C 5,6 -
25W -10°C 9,3 -
Volvoismo skrev:
lennarte skrev:ny olja, efter några månader så har oljan försämrats och blivit tjockare
Nope igen :o Detta gäller endast mineral olja inte helsyntet som försämras (viskositetsförsämring) mkt mindre och jepp den blir tjockare
När man bygger en syntetisk olja utgår man från en basolja och använder förtunnande medel för att få det viskositet tal man vill ha, när man bygger en mineralolja är det tvärt om. Därför blir en mineralolja tunnare med tiden och syntetolja tvärt om. Nu är det betydligt mer komplicerat än så här, men i princip så
#1191362
lennarte skrev:Då startar nog inte bilen ändå så då kvittar oljan
SYNPOWER 0W-40 Very suitable for application in cold climate conditions up to -50ºC.
lennarte skrev:SAE Gränsvärde pumpbarhet Viskositet....
ok :-)-) men enl experterna så varierar detta hos olika tillvärkare ds
lennarte skrev:Därför blir en mineralolja tunnare med tiden och syntetolja tvärt om
Nja mineraloljan blir (i slutet av sin livstid) tjockare vid låg temp och tunnare vid hög temp mens helsyntetolja får bara aningen försämrad VI

@bem , Vad blir det sen då? Funderar p&[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]