- tis 15 aug 2017, 23:18
#1191730
Skämt åsido stämmer det att Volvos nya VEA-motorer skall ha 0W-20-olja men inte vilken 0W-20-olja som helst utan en som följer Volvos egen spec. kallad VCC RBS0-2AE. Vad diagrammet utelämnar är att viskositeten bara är en av flera egenskaper hos en olja och att alla motorer inte är byggda för att klara samma viskositet vid samma temperatur. Jag körde min V70 D4 -15 med VEA-motor fylld med rätt 0W-20-olja på Autobahn i skaplig fart och bortemot 40-gradig hetta i somras. Det gick alldeles utmärkt. :D
frasse4 skrev:0w20 ska ju enligt grafen inte användasvid högre utetemp än +10, men den är väl standard på alla nya volvo?Bilarna är bara avsedda att köras i Norrland.
Skämt åsido stämmer det att Volvos nya VEA-motorer skall ha 0W-20-olja men inte vilken 0W-20-olja som helst utan en som följer Volvos egen spec. kallad VCC RBS0-2AE. Vad diagrammet utelämnar är att viskositeten bara är en av flera egenskaper hos en olja och att alla motorer inte är byggda för att klara samma viskositet vid samma temperatur. Jag körde min V70 D4 -15 med VEA-motor fylld med rätt 0W-20-olja på Autobahn i skaplig fart och bortemot 40-gradig hetta i somras. Det gick alldeles utmärkt. :D
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut