Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1191730
frasse4 skrev:0w20 ska ju enligt grafen inte användasvid högre utetemp än +10, men den är väl standard på alla nya volvo?
Bilarna är bara avsedda att köras i Norrland. ;-)

Skämt åsido stämmer det att Volvos nya VEA-motorer skall ha 0W-20-olja men inte vilken 0W-20-olja som helst utan en som följer Volvos egen spec. kallad VCC RBS0-2AE. Vad diagrammet utelämnar är att viskositeten bara är en av flera egenskaper hos en olja och att alla motorer inte är byggda för att klara samma viskositet vid samma temperatur. Jag körde min V70 D4 -15 med VEA-motor fylld med rätt 0W-20-olja på Autobahn i skaplig fart och bortemot 40-gradig hetta i somras. Det gick alldeles utmärkt. :D
#1191782
andersuw skrev:... och bortemot 40-gradig hetta i somras. Det gick alldeles utmärkt. :D
Snacka om täta spelrum lagren har i nyare motorer så de måste ha 20 olja :) Häll aldrig i 40 olja i en sån motor ds
#1191830
Det går nog med lite tjockare olja också. På USA-marknaden vill jag minnas att det krävs (eller i vart fall krävdes en period) av Volvo av konkurrensskäl att de rekommenderar en annan olja än deras egen specialolja och den de då valde är 0W-30 om jag minns rätt. Men motorn rullar förstås lite lättare i värmen med 0W-20.
#1191873
andersuw skrev:Jag körde min V70 D4 -15 med VEA-motor fylld med rätt 0W-20-olja på Autobahn i skaplig fart och bortemot 40-gradig hetta i somras. Det gick alldeles utmärkt. :D
Jag kör ju frekvent i uppåt 40 graders hetta, men min gamla 940 får klara sig med 15w50
#1191883
Det mår den säkert gott av. Man behöver inte heller gå så långt tillbaka i tiden som till 940 för att hitta andra rekommendationer när det gäller viskositeten. Min V70 T5 -02 skall enligt Volvo ha 40 i övre änden på viskositetsskalan vid körning i 40-gradig hetta så på den håller jag mig till 5W-40 (Biltema helsyntet A3/B3/B4).
#1191896
andersuw skrev:... håller jag mig till 5W-40 (Biltema helsyntet A3/B3/B4).
Det är 4 Liters dunkar eller hur räcker inte helt för oljebyte Mobil 1 SUPER 3000 X1 5W-40 A3/B3/B4 finns i 5 Liter ungefär samma pris...
#1191901
Stämmer att det är 4-liters dunk hos Biltema och att det inte räcker för oljebytet på en T5 -02. Jag brukar få i ca 5,5 liter innan jag når övre märket på stickan. Så jag köper 4+1 eller 4+1+1 beroende på om jag har kvar en skvätt från sist eller inte. 4+1 hos Biltema går på ca 370 kr just nu ser jag. Och däckonline tar ca 340 för en femlitersdunk med Mobiloljan med fri frakt. Så ja, det går uppenbarligen att komma billigare undan än hos Biltema fast kanske inte mycket billigare (om man nu inte beställer större kvantiteter än vad som behövs för ett byte). Vet dock inte om det var så när jag började byta olja på egen hand för bortemot 10 år sedan. Sedan har jag bara rullat på i samma spår utan att grunna så mycket på saken. :D
#1192021
Jag kör på Biltemas Delsyntet (Semisyntetisk) på alla bilarna (även båten). Nu är dessa inte årets modell och inga dieslar (-88B - -07) så specifikationerna är inte så stränga, men till båtmotorn rekommenderas det att inte köras på helsyntet. Står inte varför, men borde bero på lägre motortemp, högre kondensrisk kanske. Oljetråget ligger precis i eller strax under vattenytan. Motorn är en 4-takt 4-cyl. DOHC motor med sekventiell bränsleinsprutning (90 hk Suzuki utombordsmotor). Alltså precis som en bilmotor och oljan kostar (10W-40) 449 kr för 10L (helsyntet 5W-40 639 kr)
Kollade där jag brukar handla http://www.mister-auto.se dom har Bolk Delsyntet för 336 kr (2x5L) om det är billigt man vill ha. Den uppfyller kraven för VW-n A3/B3/B4 eller Vw 505.00 / 500.00 / 502.00 och det räcker för mig. Det är ju den jag haft problem med (med syntetolja)
Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]

@Officefb , Enklast är väl att kö[…]