Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1191896
andersuw skrev:... håller jag mig till 5W-40 (Biltema helsyntet A3/B3/B4).
Det är 4 Liters dunkar eller hur räcker inte helt för oljebyte Mobil 1 SUPER 3000 X1 5W-40 A3/B3/B4 finns i 5 Liter ungefär samma pris...
#1191901
Stämmer att det är 4-liters dunk hos Biltema och att det inte räcker för oljebytet på en T5 -02. Jag brukar få i ca 5,5 liter innan jag når övre märket på stickan. Så jag köper 4+1 eller 4+1+1 beroende på om jag har kvar en skvätt från sist eller inte. 4+1 hos Biltema går på ca 370 kr just nu ser jag. Och däckonline tar ca 340 för en femlitersdunk med Mobiloljan med fri frakt. Så ja, det går uppenbarligen att komma billigare undan än hos Biltema fast kanske inte mycket billigare (om man nu inte beställer större kvantiteter än vad som behövs för ett byte). Vet dock inte om det var så när jag började byta olja på egen hand för bortemot 10 år sedan. Sedan har jag bara rullat på i samma spår utan att grunna så mycket på saken. :D
#1192021
Jag kör på Biltemas Delsyntet (Semisyntetisk) på alla bilarna (även båten). Nu är dessa inte årets modell och inga dieslar (-88B - -07) så specifikationerna är inte så stränga, men till båtmotorn rekommenderas det att inte köras på helsyntet. Står inte varför, men borde bero på lägre motortemp, högre kondensrisk kanske. Oljetråget ligger precis i eller strax under vattenytan. Motorn är en 4-takt 4-cyl. DOHC motor med sekventiell bränsleinsprutning (90 hk Suzuki utombordsmotor). Alltså precis som en bilmotor och oljan kostar (10W-40) 449 kr för 10L (helsyntet 5W-40 639 kr)
Kollade där jag brukar handla http://www.mister-auto.se dom har Bolk Delsyntet för 336 kr (2x5L) om det är billigt man vill ha. Den uppfyller kraven för VW-n A3/B3/B4 eller Vw 505.00 / 500.00 / 502.00 och det räcker för mig. Det är ju den jag haft problem med (med syntetolja)
#1195102
Har en V60 T6 2011
Min instruktionsbok säger Oljekvalitet: ACEA A5/B5 Viskositet: SAE 0W–30 (3000 mil)
Boken för US/Canada säger ILSAC specification GF-4, API SL, or ACEA A1/B1, 5w-30 (1200 mil)

Tolkar det som att det går att köra på "det mesta" som är minst A1/B1, om man byter var 1000:e mil

För tillfället kör jag Mobil1 Fuel Economy 0w-30(A5/B5)

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]