Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1190901
Spenderade ett par timmar på två av mina lokala skrotar idag för att eventuellt hitta något matnyttigt till någon av mina Volvobilar, t.ex hitta en generator och AC-kompressor till C70:n att "lägga på lager"., Första besöket visade en S70 med en fin inredning, men inget matnyttigt för övrigt.
Spanade för ett par veckor sedan på en annan skrot in en utlandsregistrerad 850 automat, 96 eller 97 års modell som såg bra ut.

Vid närmare koll idag visade sig att den gått knappt 19.500 mil, var i ett utsökt skick och mycket fullutrustad med beteckningen "Summum" på karossen, inget jag sett tidigare. Mörkgrå metallic, fin i lacken, noll rost och mörkgrått helskinn i närmast mint condition, dubbla elstolar, glaslucka, cd-växlare i skuffen och elantenn, elvärmt baksäte och mycket ädelträ, gick enligt uppgift kanon i motor och låda vid inlämningen med full funktion på alla system, kort sagt en mycket mycket fin bil!

Varför då på skroten? Ägaren, en utländsk man boende i Sverige hade bestämt sig för att bilen skulle skrotas i Sverige, lämnade in den på sagda skrot och någon av de anställda med brist på finkänslighet kör gafflarna genom vindrutan för att lyfta in bilen på området :shock: Varför inte lyfta under, eller köra in den?

Vindruta, taklucka och bakruta kraschad, nackstöden på bägge framstolar skadade och bilen öppen för vädrets makter, suck!
Plockade generator, AC-kompressor, elantenn och CD-växlare plus lite annat krafs för det facila priset av 300:-
Hade hellre velat fått fatt på den bilen innan gaffeltrucken gjort sitt... :cry:
av osla
#1190980
även vi hittade en liknande objekt då skroten här öppnade i våras. det var en i princip rostfri mb s123 300 diesel (eller om det var 240, blev osäker) att hitta en sån utan rost idag är inte lätt, dessutom med svart inredning mm. varför den stod där berodde på en lätt krockskada, höger framlyse och kofångare och samt skärmen lite bucklig. men det var bara det också, allt innanför hade klarat sig och var rakt
#1191046
mikethebik skrev:Spenderade ett par timmar på två av mina lokala skrotar idag för att eventuellt hitta något matnyttigt till någon av mina Volvobilar, t.ex hitta en generator och AC-kompressor till C70:n att "lägga på lager"., Första besöket visade en S70 med en fin inredning, men inget matnyttigt för övrigt.
Spanade för ett par veckor sedan på en annan skrot in en utlandsregistrerad 850 automat, 96 eller 97 års modell som såg bra ut.

Vid närmare koll idag visade sig att den gått knappt 19.500 mil, var i ett utsökt skick och mycket fullutrustad med beteckningen "Summum" på karossen, inget jag sett tidigare. Mörkgrå metallic, fin i lacken, noll rost och mörkgrått helskinn i närmast mint condition, dubbla elstolar, glaslucka, cd-växlare i skuffen och elantenn, elvärmt baksäte och mycket ädelträ, gick enligt uppgift kanon i motor och låda vid inlämningen med full funktion på alla system, kort sagt en mycket mycket fin bil!

Varför då på skroten? Ägaren, en utländsk man boende i Sverige hade bestämt sig för att bilen skulle skrotas i Sverige, lämnade in den på sagda skrot och någon av de anställda med brist på finkänslighet kör gafflarna genom vindrutan för att lyfta in bilen på området :shock: Varför inte lyfta under, eller köra in den?

Vindruta, taklucka och bakruta kraschad, nackstöden på bägge framstolar skadade och bilen öppen för vädrets makter, suck!
Plockade generator, AC-kompressor, elantenn och CD-växlare plus lite annat krafs för det facila priset av 300:-
Hade hellre velat fått fatt på den bilen innan gaffeltrucken gjort sitt... :cry:
Svarar mig själv, den elantenn jag plockade från sagda 850 visade sig ha ett avbrutet antenn-spröt, kanske därför den skrotades? :roll: :roll:
Skämt åsido, den bilen hade många mil kvar att ge, hade jag fått kläm på den när den kom in hade jag köpt den på stört, och antagligen hade den blivit hobbybil.

Mike
#1191057
Oftast är det ju så att det är försäkringsbolagen som säger att bilen ska lösas in istället för att lagas, som säkerligen är fallet med ovanämnda MB. Äldre (typ 10år+) bilar är inte värt 5 öre i försäkringsbolagens ögon, det ska lösas in och skrotas för minsta lilla.
Hade en bekant för rätt många år sen nu som hade en 940 som fick en parkeringsskada på ena framskärmen, och tog med sig blinkers och repade stötfångaren... Den skulle försäkringen minsann lösa in, han bad dom mer eller mindre att fara och flyga, åkte hem och lagade den för en tusing typ och hade kvar den flera år efter, och sålde den sen för mer än vad försäkringen erbjöd i inlösen flera år tidigare :roll:

Det är ju otroligt synd att vi inte har som i USA, att man kan köpa loss bilar från skrotar och fixa upp dom. I sverige är ju bilen kasserad så fort den rullar innanför grindarna och kommer aldrig få sätta sina hjul på svenska vägar igen, oavsett orsak till skrotning. Känns fruktansvärt tvärtemot mot sveriges miljö-trams... Det tar många många mil för t ex en 850 att "förstöra miljön" mer än det skulle göra att skrota den.
#1191135
Utskrotning av bilar är i första hand en industristödjande grej. LIvscykelperspektivet är sekundärt. Visst över 30000 mil gör en snålare bil rejäl skillnad men där det gör skillnad är vid nybilsförsäljningen. Gamla bilar har ju ofta redan gjort en stor del av sina mil. Även om de körs i många år till är det ju sällan så våldsamt lång sträcka till.

De bilar som är så smutsiga att det spelar roll är vid det här laget få ändå och äldre bilar utgör en rätt liten del av det totala transportarbetet. Den som ska köra mycket vill oftast ha en nyare mer pålitlig bil med garantier ändå. Det är mest lokalt i städer kan vara intressant att stoppa genom t ex miljözoner. På makronivå är det rätt ointressant.
#1191260
Tråkigt att se fina och ovanliga bilar på skroten, det är så onödigt. :(

Det där med gafflarna genom rutorna på bilarna har man sett förr, vad är det för idioter på vissa skrotar som gör så? SINNESSJUKT. (S)

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]