Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1189419
Jaha, Overshoot day inträffade 2:e augusti i år, vad innebär det? Vi skulle alltså börja tära på jordens resurser detta datum, innan detta datum lever vi på vad jorden ger.

1987 var det 24 dec, och tidigare år förbrukade vi mindre av jordens resurser än vad som skapades under hela året.

Hur räknar de igentligen???

Så under 1900-talet fram till 1987 körde vi industrirevolutionen, två världskrig, Vietnam-krigen, byggde 45.000 atomstridspetsar, körde 1000-tals atombombsprov överallt, tog fram kemiska och biologiska vapen som kunde döda jordens befolkning 100 ggr om. Motoriserade Europa och USA. Värmde värden med kol-eldning. Asfalterad och byggde vägar ihela USA o Europa. Släppte ut DDT och PCB, avskogade stora delar av planeten. Och ändå konsumerade vi mindre än jorden producerade ?

Hade ingen aning om att kol, olja, uran, skogsbruksmark, jordbruksmark, rent vatten, orörd natur osv nyproducerades i ett sånad rasande tempo att vi inte kunde konsumera och använda det i samma hastighet under 1900-talet fram till 1987.
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1189423
VolvoB20 skrev:Jaha, Overshoot day inträffade 2:e augusti i år, vad innebär det? Vi skulle alltså börja tära på jordens resurser detta datum, innan detta datum lever vi på vad jorden ger.

1987 var det 24 dec, och tidigare år förbrukade vi mindre av jordens resurser än vad som skapades under hela året.

Hur räknar de igentligen???

Så under 1900-talet fram till 1987 körde vi industrirevolutionen, två världskrig, Vietnam-krigen, byggde 45.000 atomstridspetsar, körde 1000-tals atombombsprov överallt, tog fram kemiska och biologiska vapen som kunde döda jordens befolkning 100 ggr om. Motoriserade Europa och USA. Värmde värden med kol-eldning. Asfalterad och byggde vägar ihela USA o Europa. Släppte ut DDT och PCB, avskogade stora delar av planeten. Och ändå konsumerade vi mindre än jorden producerade ?

Hade ingen aning om att kol, olja, uran, skogsbruksmark, jordbruksmark, rent vatten, orörd natur osv nyproducerades i ett sånad rasande tempo att vi inte kunde konsumera och använda det i samma hastighet under 1900-talet fram till 1987.
Jag är född 1955, och då var jordens totala befolkning ca 3 miljarder, har alltså mer än fördubblats på drygt 60 år. :shock:
Med nuvarande ökningstakt kommer vi att vara 15 miljarder om ytterligare 60 år :shock:
Hållbart, nej, definitivt inte!
Här borde diskussionen börja i ett globalt och även lokalt perspektiv, inte med ett svenskt snuttifierat svamlande som tycks glömma (eller inte kan ta till sig) just denna fråga som är viktigare än något annat!
Och ja, jag känner mycket väl till Hans Roslings siffror (en form av idol för mig) men även med de mest optimistiska beräkningsgrunder hamnar vi på minimum 11-12 miljarder om 60 år.
Hållbart? Nix!
Att just befolkningsexplosionen tycks vara en ickefråga har väl att göra med att vi som art tycks betrakta oss själva som "värdefulla", men sett till allt annat levande är vi snarast att beteckna som skadedjur av bibliska proportioner!

Mike
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1189430
Perra83 skrev:Jag litar på att Stefan fixar detta. Har fullt förtroende för honom...........
Stefan i Stefan och Krister..? :roll:
Användarvisningsbild
av Perra83
#1189434
fjohan82 skrev:
Perra83 skrev:Jag litar på att Stefan fixar detta. Har fullt förtroende för honom...........
Stefan i Stefan och Krister..? :roll:
Haha ja han har säkert en lösning. Det finns en till lustigkurre som heter Stefan men han är säkert på Pride idag.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1189462
Perra83 skrev:
fjohan82 skrev:
Perra83 skrev:Jag litar på att Stefan fixar detta. Har fullt förtroende för honom...........
Stefan i Stefan och Krister..? :roll:
Haha ja han har säkert en lösning. Det finns en till lustigkurre som heter Stefan men han är säkert på Pride idag.
Nej han skulle visst inte gå.
Däremot ska Alliansen gå i paraden vilket är ett föredöme.
Stefan Sauk? Stefan Holm? :-)
Användarvisningsbild
av joel80
#1189474
VolvoB20
Det är inte ett dugg konstigt att vi idag gör av med mer resurser än 1987.
Som sagt är befolkningen större, och framför allt har nu stora befolkningsgrupper I Asien, Mellanöstern och Afrika fått det betydligt bättre och börjat konsumera så som vi gjort många årtionden. När det "bara" var lilla Europa och USA som var relativt rika och resten (större) delen av befolkningen fattiga så var det globala fotavtrycket lägre.. Trots världskrig och annat skit..
Koleldningen bromsade upp och vände för vara 3 år sen om man kollar globalt, och oljeanvändningen har ökat stadigt fram till för ett par år sen. Nu ser den ut att bromsa in också men har inte vänt än.. Dock är det ev några år kvar innan det börjar minska.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1189499
Momentum skrev:Kan en svensk lokal skatt på barnalstring vara lösningen på lilla globala problemet kring överbefolkning?
Jag funderar. Funderar även på det Joel skriver att det är fler än bara USA och Europa där pengarna rullar. Tänker även på hur jag själv konsumerar.
När jag gör inköp har jag ägnat el del tid åt eftertanke. Köper gärna dyrare grejer och hoppas att de ska hålla ett tag.
Finns det några riktlinjer att gå efter?
Som när jag grillar köper ja gärna hem 1kg kött minst, majs, haloumi och ett lass med potatis i ugnen i olika varianter. Sen en god sås. Ska jag nöja mig med bara kött, göra gratäng och göra sås på egenplockad svamp? Majs och ost kan jag vara utan. För visst köper jag onödiga varor som coca cola, chips och öl mm. Det finns fint vatten i kranen. Jag tycker inte att jag köper saker som jag sedan slänger.
Som idag. Var och handlade på Hemköp för vi hade en kupong på 29kr. Pantade även några flaskor och burkar. Sambon hade sett att dom hade schampo el duschcreme som hon använder som det var extrapris på så därför valde vi Hemköp. Musli köpte vi för den va slut hemma. Stora räkor och tagliatelle. Sen blev jag sugen på hunmer så det blev en varsin. Tog även ett par mjukostar. Mat måste man ju handla. Ska man nöja sig med basvaror som mjölk, bröd, kött, fisk, potatis och sånt. Hummer är onödigt anser jag. Men det handlar inte om någon överkonsomtion eller?

Nu håller vi på att snickrar en vedbod. En rejäl rackare. Ingen stor endast 9kvm yttermått men stadig. Rymmer mycket på höjden. Boden är kraftigt byggd. Marken är paddad och noga avvägd. Försöker göra göra den så den står sig i mååång år. Impad trall tog ja som golv. Grundmålar och målar all panel. Skulle jag ha nöjt mig med några gamla SJ pallar som golv och spänt ned några takplåtar över veden istället för byggt en vedbod? 10kubik ved räcker i ca tre år.
Användarvisningsbild
av joel80
#1189518
Tror inte du behöver tänka att du ska snåla på majs och ost... Om du istället minskar mängden kött bara lite, kanske köper en extra haloumi, så kan du köpa grönsaker i överflöd. I allafall så jag förstått.

Nöt och grisköptt typ värst...
Kyckling lite bättre, likaså vilt.

Mitt dåliga samvete ligger nog mer i prylkonsumtion. Ibland har jag så sjukligt sug efter nån ny teknikpryl..
Ofta har jag beställt småsaker, även till bilen, från andra sidan jorden.
Mobiltelefonen byts nästan varje år. (Den håller inte längre nu för tiden.. ) :/

Peking

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]

Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]