Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av S80_140HK
#1189792
Idag har många människor en "slit och släng"-inställning till det mesta, oavsett om det är elektronik, bilar eller kläder. Och detta har vi ju dom stora företagen att tacka för, eftersom det ständigt pumpas ut nya produkter som är "bättre" än det som släpptes för ett år sen.

Jag har föräldrar som är födda på 30 respektive 40-talet. Själv är jag 80-talist. Jag märker extremt stor skillnad i inställning till saker och dess värde, om man jämför mina föräldrar med andra som är yngre. Mina föräldrar använder sin bil tills den är utsliten (vilket inte innebär att den byts när den är "gammal" efter 3år). Lampor släcks när ingen är i rummet, vatten spolar man inte i onödan, kläder och skor lagas och används tills det inte går att laga etc. Detta fast dom gott skulle kunna unna sig mycket mera än vad dom gör. Dom menar på att det finns ingen anledning att byta ut sånt som fungerar. Vilket är helt rätt, fast det är inte många som tänker så idag.

Självklart har det tänket smittat av sig på mig också. Av det jag äger så är det telefonen som byts ut oftast, vilket är vartannat/vart tredje år. Min stationära dator är 6år gammal, laptopen är drygt 10år. TVn byts när den går sönder vilket brukar dröja rätt länge. Har varit utomlands 1 gång.
För några dagar sen hittade jag en bild på mig och en kompis som är tagen runt 2008-2009. Jag har fortfarande kvar både jeansen och den långärmade tröjan som jag hade när den bilden togs..... Sambon (90-talist med unga föräldrar) tyckte jag var helt galen. Kanske inte använder dom så ofta, men dom finns i garderoben i alla fall.

Jämför jag mig själv med andra i min ålder så har dom flesta den där slit och släng-inställningen. Efter tre år är bilen gammal och ska bytas ut. Ny telefon varje år. Garderoben smockfull med nya kläder. Massor av teknik och prylar. Eftersom dom har så mycket saker så måste dom bo stort också för att få plats med alla grejer. Utlandssemester så ofta som möjligt, ny resa bokad innan man knappt kommit hem från den första... Och det är inget konstigt, för det är normen idag. ;-// Och det är den standarden dom flesta strävar efter, inte bara i Sverige.

Vi flyttade faktiskt i helgen som var, två släpvagnslass, sen var hela bohaget flyttat, tog ungefär 5 timmar totalt. Rätt nöjd med det. :-)-) Då har man inte ett överflöd, även fast vi har möjlighet att ha det.....
Användarvisningsbild
av joel80
#1189816
Allt det där med att bo smått och med lite saker sket sig fullständigt när man fick barn. ;)
Även om jag till vissa delar var körd redan innan...
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1189928
S80_140HK skrev:Idag har många människor en "slit och släng"-inställning till det mesta, oavsett om det är elektronik, bilar eller kläder. Och detta har vi ju dom stora företagen att tacka för, eftersom det ständigt pumpas ut nya produkter som är "bättre" än det som släpptes för ett år sen.

Jag har föräldrar som är födda på 30 respektive 40-talet. Själv är jag 80-talist. Jag märker extremt stor skillnad i inställning till saker och dess värde, om man jämför mina föräldrar med andra som är yngre. Mina föräldrar använder sin bil tills den är utsliten (vilket inte innebär att den byts när den är "gammal" efter 3år). Lampor släcks när ingen är i rummet, vatten spolar man inte i onödan, kläder och skor lagas och används tills det inte går att laga etc. Detta fast dom gott skulle kunna unna sig mycket mera än vad dom gör. Dom menar på att det finns ingen anledning att byta ut sånt som fungerar. Vilket är helt rätt, fast det är inte många som tänker så idag.

Självklart har det tänket smittat av sig på mig också. Av det jag äger så är det telefonen som byts ut oftast, vilket är vartannat/vart tredje år. Min stationära dator är 6år gammal, laptopen är drygt 10år. TVn byts när den går sönder vilket brukar dröja rätt länge. Har varit utomlands 1 gång.
För några dagar sen hittade jag en bild på mig och en kompis som är tagen runt 2008-2009. Jag har fortfarande kvar både jeansen och den långärmade tröjan som jag hade när den bilden togs..... Sambon (90-talist med unga föräldrar) tyckte jag var helt galen. Kanske inte använder dom så ofta, men dom finns i garderoben i alla fall.

Jämför jag mig själv med andra i min ålder så har dom flesta den där slit och släng-inställningen. Efter tre år är bilen gammal och ska bytas ut. Ny telefon varje år. Garderoben smockfull med nya kläder. Massor av teknik och prylar. Eftersom dom har så mycket saker så måste dom bo stort också för att få plats med alla grejer. Utlandssemester så ofta som möjligt, ny resa bokad innan man knappt kommit hem från den första... Och det är inget konstigt, för det är normen idag. ;-// Och det är den standarden dom flesta strävar efter, inte bara i Sverige.

Vi flyttade faktiskt i helgen som var, två släpvagnslass, sen var hela bohaget flyttat, tog ungefär 5 timmar totalt. Rätt nöjd med det. :-)-) Då har man inte ett överflöd, även fast vi har möjlighet att ha det.....
Bra inställning, tänker också som du men är också realist och vet att oavsett vad jag gör förändrar det inget i stort. Faktum är att inget vi i Sverige gör kan förändra något globalt, svårt att ta till sig för vissa, men ändå ett faktum.
Idag är det 7 augusti, den 10 september, dvs om 34 dagar, kommer jordens befolkning att vara 10.200.000 fler än idag, dvs mer än Sveriges totala befolkning...

Mike
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1189936
mikethebike: Bra skrivet.

Själv lever jag i ett mellanland, lägger hellre en lite extra summa och har det tills det är slitet eller så omodernt att jag inte vill ha det. Var idag på glaciärskidåkning i Österrike för att testa det och göra det jag älskar mest. Vi pratade faktiskt om alla saker man har till detta ändamål, rätt sjukt faktiskt. Mång saker har 6 - 8 år på nacken och resterande har noga valts ut därefter och lär användas rätt länge till. Förmodligen byts de ut och kanske säljs vidare innan de är utslitna men vissa saker har ändå använts under 48 veckors skidåkning sedan jag upptäckte detta nöje för 10 år sedan. Det var också då jag började smala av bland olika hobbys, att hålla på att ha en fin bil, mc, mauntainbike, racercykel, gymkort, löpträning med mera är inte hållbart, på många sätt :)

En tanke som ibland kommer upp är att jag just gärna säljer och ibland skänker varor jag ej behöver längre. De ska ju då fraktas ännu en gång och kräva mer energi. Är detta klokt på annat sätt än för plånboken?
Användarvisningsbild
av Momentum
#1191877
S80_140HK skrev: Efter tre år är bilen gammal och ska bytas ut.
Nu kommer väl inte bilen då den byts ut efter tre år att hamna på skroten, så det är ju inte något som är "slit och släng", något annat tycker det är en fin "ny" bil och är glad åt den
Användarvisningsbild
av Derank
#1191913
själv resonerar jag som så att jag lever bara en gång och under det livet vill jag göra och unna mig det jag kan. Och det vare sig det gäller fordon, konsumtionsprylar, resor, mat, kläder onyttighter, leksaker osv os vosv osv osv , att göra i livet listan är lång.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1192048
Jaha, då får man konstatera att Overshoot day är mest mubo jumbo uträknade av WWFs och Global Footprint Network. Ett rent politiskt dokument.

Man kan ju räkna precis hur man vill när man räknar hur fort vi konsumerar jordens resurser. De har räknat fram 2 Augusti och vi konsumerar 1,7 ggr det nyskapas. och det är varken fel eller rätt.

Man kan ju räkna att det inträffar redan några sekunder efter tolvslaget 1 Januari också eftersom olja och kol tagit 100 miljoner år att skapa och vi bränner av det på 100 år så 3 sekunder efter tolvslaget har vi bränt av det kol och olja som kommer skapas under hela året..

Eller så kan man räkna att att det inträffar först någon millisekund innan tolvslaget 31 december i slutet av året. För det enda vi förbrukar av jorden är ju det vi skickar ut i sonder eller satelliter som inte återvänder till jorden + det helium vi pumpat upp som diffunderar ut i rymden. Resten stannar ju kvar på jorden, bara att vi flyttat och format om det lite om det lite.
av andersuw
#1192094
VolvoB20 skrev:Nej, det som binds i växtligheten får absolut inte förmultna, då frigörs kolet som CO2 igen till atmosfären
Precis. Det är därför det är klyftigt att göra biobränsle av avfall och restprodukter, t.ex. restprodukter från skogen, istället för att låta dem förmultna (eller brinna upp) till liten eller ingen nytta. Därigenom undviker vi det CO2-utsläpp som förbränningen av motsvarande mängd fossilt bränsle skulle ha orsakat.
VolvoB20 skrev:Det andra sättet är att övergöda haven med att tex släppa ut massor med NOX, då kommer så stora mängder med organiskt material innehållande kol samlas på havsbotten och bilda döda havsbottnar utan förmultning. Materialet sedimentras istället och blir med årmiljonerna fossilt igen.
Om nu inte kolet istället läcker ut som metangas vid förruttnelsen, vilket ger mångdubbelt starkare växthusgaseffekt än om det läckt ut som koldioxid.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
#1192096
VolvoB20 skrev:Jaha, då får man konstatera att Overshoot day är mest mubo jumbo uträknade av WWFs och Global Footprint Network. Ett rent politiskt dokument.

Man kan ju räkna precis hur man vill när man räknar hur fort vi konsumerar jordens resurser. De har räknat fram 2 Augusti och vi konsumerar 1,7 ggr det nyskapas. och det är varken fel eller rätt.

Man kan ju räkna att det inträffar redan några sekunder efter tolvslaget 1 Januari också eftersom olja och kol tagit 100 miljoner år att skapa och vi bränner av det på 100 år så 3 sekunder efter tolvslaget har vi bränt av det kol och olja som kommer skapas under hela året..

Eller så kan man räkna att att det inträffar först någon millisekund innan tolvslaget 31 december i slutet av året. För det enda vi förbrukar av jorden är ju det vi skickar ut i sonder eller satelliter som inte återvänder till jorden + det helium vi pumpat upp som diffunderar ut i rymden. Resten stannar ju kvar på jorden, bara att vi flyttat och format om det lite om det lite.
Du sa det själv m mumbo jumbo.
av andersuw
#1192103
Derank skrev:själv resonerar jag som så att jag lever bara en gång och under det livet vill jag göra och unna mig det jag kan. Och det vare sig det gäller fordon, konsumtionsprylar, resor, mat, kläder onyttighter, leksaker osv os vosv osv osv , att göra i livet listan är lång.
Om alla bara tänkte på sig själva och sket i andra kunde vi vara helt säkra på att det skulle gå åt h-e.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]