Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1188423
Jag vill bara dela med mig av mina erfarenheter kring VIDA-äventyret. Mina problem började när jag fick ett dåligt installationspaket. Jag fick då problem under instlallationen med felmeddelandet VIDA NOT OK (loggen sa "No VIDA database found"). Detta konsumerade iallafall fyra dagars felsökning tills jag beslutade mig för att ladda ner ett VIDA-paket från en annan site. Nu gick installationen bra men ingenstans i medföljande instruktionen nämndes det att DICE skulle vara tillkopplad till datorn och strömsatt under själva VIDA-installationen. Detta medförde att inte VIDA fungerade efter att jag loggat in eftersom DICE drivrutiner inte var kopplade till en DICE-enhet. Kopplingen gick inte heller att göra i efterhand. Jag hittade senare information om detta. Avinstallerade IGEN hela VIDA och började om enl följande.

Krav: Windows 7 Pro 64 eller 32 bit (8GB minne Internet Explorer 11)

1.) Koppla in DICE till ledig USB
2.) Strömsätt DICE med er 12V 1A adapter (Plus på mittstift)
3.) Starta installationen av VIDA (Databas och .NET installeras och ikoner skapas på skrivbordet. Starta INTE om datorn när installationen är klar och ber om en omstart.)
4.) Installera patchen (vilken uppdaterar DICE drivrutiner)
5.) Nu kan du starta om datorn.
6.) Efter omstart, högerklicka på VIDA-ALL-IN-ONE ikonen och kör som administrator.


Jag har gjort dessa installationssteg på tre andra laptops på test för att se om detta var ren tur med den första, men det fungerade klockrent på alla.

Hoppas detta hjälper eventuella andra frustrerade Volvosjälar...
#1189203
Man behöver inte ha en Dice inkopplad.
Man ska kunna använda programmet utan att äga en enhet.

Så något måste varit tok ifrån början isf.

Starta installationsprogrammet
Installera på c:\vida
Gör en omstart när det uppmanas.
Installera patchen efter omstart och gör ytterligare en omstart.

Vänta på att vida laddats klart genom att kolla att ikonen blivit grön vid klockan och starta upp vida all in one.

Klart.
#1190375
Märkligt men säkert som ni säger... Min installation vägrade slutföras utan att jag stoppade i DICE. Men som ni säger... Något måste blivit tokigt isåfall.
#1190388
Försökte slänga in mjukvaran idag på min jobb tablet och efter lite trix med kompatibelitet då jag har Win 8.1 så börja den installera men det gick inge vidare.

Installerar allt förutom Vida.
Får upp att blablabla är OK och Vida NOT OK...

Nån annan som kör på nyare än Windows 7 och fått det att fungera?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
#1191074
lofblom skrev:Försökte slänga in mjukvaran idag på min jobb tablet och efter lite trix med kompatibelitet då jag har Win 8.1 så börja den installera men det gick inge vidare.

Installerar allt förutom Vida.
Får upp att blablabla är OK och Vida NOT OK...

Nån annan som kör på nyare än Windows 7 och fått det att fungera?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Tjena,
Vad står det i loggen?
#1191077
Hioda skrev:
lofblom skrev:Försökte slänga in mjukvaran idag på min jobb tablet och efter lite trix med kompatibelitet då jag har Win 8.1 så börja den installera men det gick inge vidare.

Installerar allt förutom Vida.
Får upp att blablabla är OK och Vida NOT OK...

Nån annan som kör på nyare än Windows 7 och fått det att fungera?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Tjena,
Vad står det i loggen?
Hur jävla mkt som helst! [FACE WITH TEARS OF JOY]


Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
#1191129
Ja det är sant... men någonstans står det vad som blivit fel. Bifoga loggen i din nästa post.

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]

Byta larmsiren.

Tack för det. :-)