Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1412155
en VM är mer eller mindre ett "måste" nu. Win10 saknar numera vitala delar för att VIDA ska fungera(bl.a. IE) korrekt. Har man dessutom 64-bit win10 är det ännu jävligare att få igång.
Det GÅR att få igång det, men det är fasen inte värt det när det går lika bra, eller t om bättre, att köra det i en VM med antingen ouppdaterat Win10(vilket jag gör) eller t ex Win7.
#1412165
Lucif3r skrev: ons 11 nov 2020, 15:45 en VM är mer eller mindre ett "måste" nu. Win10 saknar numera vitala delar för att VIDA ska fungera(bl.a. IE) korrekt. Har man dessutom 64-bit win10 är det ännu jävligare att få igång.
Det GÅR att få igång det, men det är fasen inte värt det när det går lika bra, eller t om bättre, att köra det i en VM med antingen ouppdaterat Win10(vilket jag gör) eller t ex Win7.
Precis. Och smidigt!

Sparade en kopia av VM när den var helt färdig och orörd direkt efter allt med VIDA var klart.
Så den får ligga på NASen och samla damm till den dagen den behövs.
#1441484
Fick inte med någon stömkabel till min Dice, tror du det kan fungera utan ström kabeln?
Var fick du din fungerande VIDA 2014D från?
Hioda skrev:Jag vill bara dela med mig av mina erfarenheter kring VIDA-äventyret. Mina problem började när jag fick ett dåligt installationspaket. Jag fick då problem under instlallationen med felmeddelandet VIDA NOT OK (loggen sa "No VIDA database found"). Detta konsumerade iallafall fyra dagars felsökning tills jag beslutade mig för att ladda ner ett VIDA-paket från en annan site. Nu gick installationen bra men ingenstans i medföljande instruktionen nämndes det att DICE skulle vara tillkopplad till datorn och strömsatt under själva VIDA-installationen. Detta medförde att inte VIDA fungerade efter att jag loggat in eftersom DICE drivrutiner inte var kopplade till en DICE-enhet. Kopplingen gick inte heller att göra i efterhand. Jag hittade senare information om detta. Avinstallerade IGEN hela VIDA och började om enl följande.

Krav: Windows 7 Pro 64 eller 32 bit (8GB minne Internet Explorer 11)

1.) Koppla in DICE till ledig USB
2.) Strömsätt DICE med er 12V 1A adapter (Plus på mittstift)
3.) Starta installationen av VIDA (Databas och .NET installeras och ikoner skapas på skrivbordet. Starta INTE om datorn när installationen är klar och ber om en omstart.)
4.) Installera patchen (vilken uppdaterar DICE drivrutiner)
5.) Nu kan du starta om datorn.
6.) Efter omstart, högerklicka på VIDA-ALL-IN-ONE ikonen och kör som administrator.


Jag har gjort dessa installationssteg på tre andra laptops på test för att se om detta var ren tur med den första, men det fungerade klockrent på alla.

Hoppas detta hjälper eventuella andra frustrerade Volvosjälar...
#1446326
Hej nej du måste ha en strömkabel till den eftersom den inte får någon ström från ODB2 kontakten
#1446367
Steffe3 skrev:Har aldrig använt nån strömkabel till min, drivs fint av OBD-porten.
Japp så är det , det är nog ingen som fått kabel och adepter till Dice , men jag rekommenderar att man använder en batteriladdare på bilen när man kör med dice och vida
#1446431
OBDII-porten ger ut batteri-spänning, så ström finns det. Hur mycket dom kan leverera varierar mellan bilar, men min gamla sork vill jag minnas är avsäkrad med 5A.

Batteriladdare bör givetvis alltid användas vid lite längre utläsningar. Det är mycket som drar ström vid diagnosering. En snabb enkel felkodsutläsning kan man göra utan batteriladdare, men inte så mycket mer än så. Eller kan och kan, KAN kan man ju, men det är bara dumt tycker jag.
#1446699
Någon som kan förklara bra för någon som inte är så haj på datorer. Har bara Windows 10 på mina datorer. Och fick hem mitt Vida igår och fick med 2014d programvara. Hur går jag till väga och vad är VM? Är 7st zip filer part 1-part 7 och en patch om det säger nått vilket jag har.

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]