Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1188367
Många tänker ändå i bensinbanor, just en äldre eller långt kört prestandapremiumbil är jag inte ute efter, dels har jag en bil med bra prestanda som klarar mer än vad jag som förare klarar ändå dessutom brukar pengen på en av dessa bilar enbart vara inträdespriset :(

Troligen trillar det ner på en diesel pga utbud för min egen del.

Hyundai och liknande går bort, tycker de är både fula o tråkiga att köra o dålig känsla i allt som har med drivlina o kraftöverföring att göra. Eftersom jag skriver här är jag sannolikt mer intresserad än medel så det krävs mer för ett köp helt enkelt. Skulle gärna testa en golf gte men dels är den i minsta laget o del ingen awd...
#1188395
Inför beställningen av min 90CC var valde jag mellan D4 eller T5. Anledningen till att det blev D4
var att jag med ca 5000-6000 mil/år skulle bli stående för ofta vid macken med 90-seiens "lilla"(60l)
bensintank. Detta om det praktiska.

Vad gäller politiken tror jag att det är för tidigt att döma ut dieseln då reningen av dess avgaser går
framåt hela tiden. Min allmänna uppfattning är att både diesel och bensin kommer att förlora mot
el fortare än vi tror för allmänbilismen, och då mer pga marknadskrafter än regelverk.
#1188421
Håller med Anders. Att spekulera i framtidiga förbud och på välja diesel eller bensin pga. detta är för tidigt.
Läste häromdagen att Shell förutsäger större andel elbilar efter 2030:

https://maritimedanmark.dk/Mobil/?Id=35445

Iom. Shell ju är en oil major kommer deras åsikt i sig själva att bli avgörande för när elbilsmarknaden börjar.

Dock så händer de största teknologiska framsteg ibland oförutsägbart och det kan med stor sannolikhet hända att den teknologi vi pratar om i 2025 är en helt annan vi inte känner till idag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1188815
Förra bilen var en XC60 D5 AWD, min första och sista dieselbil.
Bilen innan var en V70N AWD, trimmad till 252 hkr.
Nuvarande V60 T6 AWD Black-R (329 hkr) skall bytas mot en XC60 till våren.
Det blir en T6 igen, helst en Black-R 2015.
#1213140
Jag köpte min T4 för två år sen för att jag verkligen ville ha en tyst, mjuk bensinare. Att den var 40000:- billigare än D4 gjorde inte valet svårare. Det kan väl knappast sålts mer än max 5% bensinare av V70 årsmodell -16 så det betraktades nog som ett lite udda val.
Nu verkar det däremot vara sug efter dem på Blocket så att sälja till vettiga pengar blir nog inte svårt.
Jag bytte nyss till en Passat med 190 hk diesel i jobbet som jag kan ha som förmånsbil.....men jag gillar min Volvo så jag behåller den trots att det inte är det vettigaste rent ekonomiskt.
#1218476
Pratas och skrivs mycket om Dieselförbud i massmedia vilket har skrämt många att panik-byta sina Euro 6 dieslar till mer bränsleförbrukande bensinbilar.
Det är ju bra att staten får in mer bränsleskatt. :)
Snart kommer väl kilometerskatt och kilowattskatt för laddning för El bilarna eftersom staten kommer förlora skatteintäkter allteftersom de blir vanliga.
Hur ekonomiskt blev det med Etanol-bilarna?
Skrämselpropaganda tycker jag.
Läs denna artikeln om skivbromsarna på bilarna.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... utslappen/
Från artikeln:
"Hade samma mängd partiklar släppts ut från bilarnas avgasrör som kommer från bromsarna hade dagens fordon varit totalförbjudna, menar forskare på KTH, som nu kommit på en smartare lösning som ska kapa partikelutsläppen."
Hur är det med Dubbdäckpartiklarna det diskuteras om?
Vad tycker ni?
#1218770
Elskatt kommer nog inte öka, det skulle påverka boenden och företag/fabriker för mycket.

Kilometerskatt håller man på att utreda. Där det verkar som att man är inne på att ha olika skatt beroende på om man kör i närheten av städer eller inte, och kanske också beroende på när på dygnet.

Vettigt att de norröver som kanske har längre sträckor och sämre kollektivtrafik betalar lite mindre.

Nyfiken på hur stor effekt nya bonus-malus får i sommar. Om det sänker försäljningen av diesel ännu mer, och hur stor accelerationen för elbilar blir.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen