Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1188140
Har precis sålt av alla bilar och skaffat en ny bil (bensin för prestanda) och ska köpa en bättre beg till (2-3 år gammal). Jag är nyfiken på hur ni andra resonerar gällande bensin vs diesel. Känns som diesel bland medelstora bilar haft ett övertag de senaste åren och diskussionerna om diesel (bränslet) ska förbjudas duggar tätt. Nu senast igår sa ju domstolen sitt om dieselförbud i Stuttgart.

Så hur resonerar ni som står i köpartankar?
Själv är jag ute efter en bil med automat och awd, bilen kommer rulla runt 2000 mil per år. Jag har tänkt lägga 200-300k, inga stora pengar som jag tror får en avgörande ekonomisk betydelse i andrahandsvärde de närmaste 2-5 åren, men det är min tro som sagt och jag funderar ändå i banorna att köpa en till bensinare utifrån läget samt att bensinmotorer blivit mkt bättre i allt de senaste åren. Inte minst en oftast trevligare gång en skramlig 4 cyl diesel...

Era tankar, råd och egna val please :D
#1188142
ca 300k får du en Hyundai Ioniq electric för. ;) Dom är rätt trevliga.. Provkörde i veckan...
Kanske funkar som andrabil? Fast den saknar AWD.. så då kanske den går bort?

Annars är dom är sjukt billiga att äga. Skattefri 5 år, milkostnad på 1,50kr för "bränsle" och servicekostnader som är sjukt låga:
1år/1500 mil. Endast visuella kontroller = 891:-
2år/3000mil. Endast visuella kontroller = 891:-
3år/4500mil. Endast visuella kontroller = 891:-
4år/6000mil. Visuell & byte av kupeluftfilter/bromsvätska = 2100:-
5år/7500mil. Endast visuella kontroller = 891:-
6år/8000mil. Endast visuella kontroller = 891:-
7år/9500mil. Endast visuella kontroller = 891:-


Annars tror jag att även om dieselbilen kommer gå ner lite mer än vad den gjort tidigare på 3-4 år så kommer den inte vara värdelös. Jag tror inte det kommer hunnit komma ut tillräckligt med el eller hybrider på begmarknaden om 3-4 år för att alla ska kunna köpa det, så då är det många som kommer fortsätta köpa diesel och bensinbilar ett tag. Kanske vettigast att satsa på bensin ändå då de i nuläget väl ligger lite lägre i pris än diesel? Samt att (beroende på motor) du troligen har lägre skatt på en bensinbil.

2000 mil/år är ju inte så mycket så att du sparar in speciellt mycket på förbrukningen mellan en bensin och en diesel.
#1188144
Om du letar begagnat bil med 4wd och automat finns nästan bara diesel att välja på. Har inte sålts något annat i Sverige nästan. Exempelvis sålde Audi 96% diesel i Audi A6 2016. Andra märken är inte nämnvärt annorlunda med den kombon.
#1188149
fredrikwt skrev:Har precis sålt av alla bilar och skaffat en ny bil (bensin för prestanda) och ska köpa en bättre beg till (2-3 år gammal). Jag är nyfiken på hur ni andra resonerar gällande bensin vs diesel. Känns som diesel bland medelstora bilar haft ett övertag de senaste åren och diskussionerna om diesel (bränslet) ska förbjudas duggar tätt. Nu senast igår sa ju domstolen sitt om dieselförbud i Stuttgart.

Så hur resonerar ni som står i köpartankar?
Själv är jag ute efter en bil med automat och awd, bilen kommer rulla runt 2000 mil per år. Jag har tänkt lägga 200-300k, inga stora pengar som jag tror får en avgörande ekonomisk betydelse i andrahandsvärde de närmaste 2-5 åren, men det är min tro som sagt och jag funderar ändå i banorna att köpa en till bensinare utifrån läget samt att bensinmotorer blivit mkt bättre i allt de senaste åren. Inte minst en oftast trevligare gång en skramlig 4 cyl diesel...

Era tankar, råd och egna val please :D
Skulle ha letat en diesel pga att om du ska ha awd finns det inte så mycket annat att välja på. Och för min egen del bryr jag mig inte om div dieselförbud då jag aldrig kommer att bila till varken Hamburg Oslo el paris, jag bilar inte ens till Stockholm längre. Ska jag ner till Gamla stan el gå på Cosmopol där nån helg tar jag tåget ner. Så för min egen del kommer jag aldrig att drabbas av de där förbuden i städerna.

Men klarar du dig utan awd skulle jag hellre tagit en bensinare, du kan ju ochså ha tur att hitta nån bensinare med awd.

Sen fins det andra dieslar än Volvo som inet skrammlar och lever rövare för det är Volvo sämst på, att få en diesel tyst. Vill du åka rintgt komfortabelt tar du en A4&6 med 3liters dieseln, då åker du gött.
#1188151
fredrikwt skrev:jag funderar ändå i banorna att köpa en till bensinare utifrån läget samt att bensinmotorer blivit mkt bättre i allt de senaste åren. Inte minst en oftast trevligare gång en skramlig 4 cyl diesel.
Det är ju inte bara bensinmotorerna som blivit bättre. Det har även dieslarna. Den VEA-motor på 181 hk med åttastegad automat som sitter i min V70 D4 -15 är en mycket trevlig drivlina i alla avseenden tycker jag. Motorn gör inte mycket väsen av sig ljud- eller vibrationsmässigt, drar friskt över ett brett register, varvar väldigt måttligt (under 1500 varv vid 100 km/h verklig fart, under 2000 varv vid 130 km/h verklig fart) och går snålt (om än inte lika snålt som de officiella siffrorna anger; men det gäller bensinarna också). Detta sagt av en som tidigare kört två T5:or på raken. :D

Bortsett från att en diesel är bättre både för plånboken och miljön genom att den drar mindre är den ju också mer miljövänlig genom att man idag till allt större del kan köra dieslar på icke-fossilt bränsle. Nästan all den diesel som säljs i Sverige idag innehåller en väsentlig del HVO (syntetisk icke-fossil diesel) och om man vill kan man köra på 100 procent HVO även om alla tillverkare ännu inte certifierat sina motorer för detta bränsle.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1188168
Lövet skrev:Exempelvis sålde Audi 96% diesel i Audi A6 2016. Andra märken är inte nämnvärt annorlunda med den kombon.
Känns nästan som man skulle beställa en ditto BENSIN bara på ren spekulation och sedan låta bensinskallarna kriga om den begagnad. :-)-)
#1188179
Det går tyvärr sällan ihop ändå. Samtliga Business (och motsvarande)) varianter är diesel så skillnaden i inköpspris blir för stor. När jag köpte min Passat exempelvis skulle merkostnaden för bensin bli nästan 60 tusen för två år...
#1188180
Nu har jag inte växelkursen sek/eur men jag skulle gå på den här:

Bild

Bara att hämta rakt av i Tyskland. Motorljudet är super och det finns massor aftermarket avgassystemer som ger fantastisk ljud.

Allt mekanik är flawless förutom den känns lite tung. När de första kunder klagade på klonk-ljud från bakdiffen och ville reklamera sa Cadillac: "om vi ska göra grejor med +570 hk som ska hålla är det sån det låter".

Om fyrhjulsdrift är jätteviktigt ska man ta en V6 4x4. Den har 325 hk och låter utmärkt. Går under litern vid lugn körning och den har super pick-up från stillastående. När den slänger i 2:an i 70 knyck har turbodieslarne först fått blås i turbon i 1:an. Samma motor som Camaro.

Så svaret på frågan: bensin


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen