Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1218476
Pratas och skrivs mycket om Dieselförbud i massmedia vilket har skrämt många att panik-byta sina Euro 6 dieslar till mer bränsleförbrukande bensinbilar.
Det är ju bra att staten får in mer bränsleskatt. :)
Snart kommer väl kilometerskatt och kilowattskatt för laddning för El bilarna eftersom staten kommer förlora skatteintäkter allteftersom de blir vanliga.
Hur ekonomiskt blev det med Etanol-bilarna?
Skrämselpropaganda tycker jag.
Läs denna artikeln om skivbromsarna på bilarna.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... utslappen/
Från artikeln:
"Hade samma mängd partiklar släppts ut från bilarnas avgasrör som kommer från bromsarna hade dagens fordon varit totalförbjudna, menar forskare på KTH, som nu kommit på en smartare lösning som ska kapa partikelutsläppen."
Hur är det med Dubbdäckpartiklarna det diskuteras om?
Vad tycker ni?
#1218770
Elskatt kommer nog inte öka, det skulle påverka boenden och företag/fabriker för mycket.

Kilometerskatt håller man på att utreda. Där det verkar som att man är inne på att ha olika skatt beroende på om man kör i närheten av städer eller inte, och kanske också beroende på när på dygnet.

Vettigt att de norröver som kanske har längre sträckor och sämre kollektivtrafik betalar lite mindre.

Nyfiken på hur stor effekt nya bonus-malus får i sommar. Om det sänker försäljningen av diesel ännu mer, och hur stor accelerationen för elbilar blir.

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]

XC90 eller V90CC

Finns inte en enda nyare bensin V90 CC om jag ko[…]

Solenoiden byter man bara. Den går inte att […]