Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1188270
US-import. Kolla upp noggrant. Extremt stor andel av det som skickas över atlanten är krockat. Det går inte ihop ekonomiskt annars.
#1188340
fjohan82 skrev:Vill man åka Volvo, bensin och AWD: http://www.bytbil.com/jamtlands-lan/per ... 7-11056544

Dock har den gått ganska långt, men 6an är väl en hållbar pjäs och bilen bör vara underhållande att framföra. :-)-)
Ja den är fin. Vettigt pris de har nu! Om bilen har gått i vanlig trafik ska grejorna hålla men har den kört bana tror jag inte på växellådan om den inte fått bytt olja typ varannan vecka.

Polestar kan chippas till 380 hk där den har +350 hk från 4500-6500 o/min. Väldigt fint drag fast lite efter tysken kanske. Skulle gärna ta en sådan om inte Volvo var så extremt överprisad i Danmark.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1188367
Många tänker ändå i bensinbanor, just en äldre eller långt kört prestandapremiumbil är jag inte ute efter, dels har jag en bil med bra prestanda som klarar mer än vad jag som förare klarar ändå dessutom brukar pengen på en av dessa bilar enbart vara inträdespriset :(

Troligen trillar det ner på en diesel pga utbud för min egen del.

Hyundai och liknande går bort, tycker de är både fula o tråkiga att köra o dålig känsla i allt som har med drivlina o kraftöverföring att göra. Eftersom jag skriver här är jag sannolikt mer intresserad än medel så det krävs mer för ett köp helt enkelt. Skulle gärna testa en golf gte men dels är den i minsta laget o del ingen awd...
#1188395
Inför beställningen av min 90CC var valde jag mellan D4 eller T5. Anledningen till att det blev D4
var att jag med ca 5000-6000 mil/år skulle bli stående för ofta vid macken med 90-seiens "lilla"(60l)
bensintank. Detta om det praktiska.

Vad gäller politiken tror jag att det är för tidigt att döma ut dieseln då reningen av dess avgaser går
framåt hela tiden. Min allmänna uppfattning är att både diesel och bensin kommer att förlora mot
el fortare än vi tror för allmänbilismen, och då mer pga marknadskrafter än regelverk.
#1188421
Håller med Anders. Att spekulera i framtidiga förbud och på välja diesel eller bensin pga. detta är för tidigt.
Läste häromdagen att Shell förutsäger större andel elbilar efter 2030:

https://maritimedanmark.dk/Mobil/?Id=35445

Iom. Shell ju är en oil major kommer deras åsikt i sig själva att bli avgörande för när elbilsmarknaden börjar.

Dock så händer de största teknologiska framsteg ibland oförutsägbart och det kan med stor sannolikhet hända att den teknologi vi pratar om i 2025 är en helt annan vi inte känner till idag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1188815
Förra bilen var en XC60 D5 AWD, min första och sista dieselbil.
Bilen innan var en V70N AWD, trimmad till 252 hkr.
Nuvarande V60 T6 AWD Black-R (329 hkr) skall bytas mot en XC60 till våren.
Det blir en T6 igen, helst en Black-R 2015.
#1213140
Jag köpte min T4 för två år sen för att jag verkligen ville ha en tyst, mjuk bensinare. Att den var 40000:- billigare än D4 gjorde inte valet svårare. Det kan väl knappast sålts mer än max 5% bensinare av V70 årsmodell -16 så det betraktades nog som ett lite udda val.
Nu verkar det däremot vara sug efter dem på Blocket så att sälja till vettiga pengar blir nog inte svårt.
Jag bytte nyss till en Passat med 190 hk diesel i jobbet som jag kan ha som förmånsbil.....men jag gillar min Volvo så jag behåller den trots att det inte är det vettigaste rent ekonomiskt.

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]

XC90 eller V90CC

Finns inte en enda nyare bensin V90 CC om jag ko[…]

Solenoiden byter man bara. Den går inte att […]

Hej! Vet att på Volvo V50 kunde man sät[…]