Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1187915
Renoverar en Amazon och ska montera dit ett popup lock (mc stil) men de flesta har inte luftning i tanklocket då. Och ska man välja ett lock med luftning kostar det någon tusenlapp extra för ett lock.


Kan man lösa detta på något sätt?
Googlade och hitta någon som montera backventil på en slang. Då kan den suga in luft men inte släpa ut luft.

Nackdelen blir att den kan inte släpa ut trycket (varma /kalla dagar)

Tips?
#1187935
Svårt när det sitter slickat mot bilen. Och på Insidan av locket vill jag inte borra för då får jag lukter i bilen..

Kanske sätter en liten anslutning på tanken och dra en liten slang från tanke upp till tanklocket sen böja ner den under bilen typ.. Finns ingen chans att bensinen kan skvätta upp i en liten "vacumslang" 30 cm uppåt sen ner under skärmen Ibak under bilen?
Finns det risker med att släppa ut ångorna så?
Samtidigt blir det ingen större skillnad mot att släpa ut det vid locket

Locket ser ut så här
https://www.google.se/imgres?imgurl=htt ... mrc&uact=8
#1187954
I min båt, en Flipper Flash med en AQ 125/280, satte jag in en avluftningsventil. Den släppte både ut och in luft efter behov i tanken. Men den släppte inte ut något bränsle! Det var alltså en sorts flottörventil.
Det var en ganska stor burk, såg lite ut som en Amerikansk fotboll. Ungefär 25 cm lång och 12 cm i diameter. Den sattes på tankens ordinarie avluftningsslang. Fabrikatet var Racor, som annars tillverkar olika bränsle och oljefilter. Men jag har sett på nätet nu under senare år att dom också har en mindre burk, kanske 10 cm lång och 5 cm i diameter med samma funktion. Borde utan vidare fungera även i en bil rätt monterad och lämpliga slangar därtill.
Orsaken till att jag satte in detta var så här: Tankpåfyllningen satt högst upp i fribordet på båten. Bränsletanken var ju naturligtvis längst ner i kölsvinet. Och det fanns från början en tankavluftning som gick upp och ut genom bordläggningen, kanske i nivå 10 - 20 cm under tanklocket! Tanklocket måste ju vara absolut tätt när det var stängt. Där får inget vatten eller annat komma ner "av misstag". Det fungerade också så på båten. Men det kunde hända när man tankade fullt (vilket var ganska sällsynt, 150 liter bensin! ) att pumphandtagets automatiska avstängning inte löste ut när tanken var full. Utan bränslet kom ut genom avluftningen, som ju satt lägre än tankhålet. (Även solen har fläckar) Nu blev det inga större förluster för avluftningen var synlig i samma område som tankhålet, så man kunde stoppa när det gick fel. Så den här ventilen, Racor var en god investering för mig. Racor såldes av en båttillbehörs- och maskinfirma i Kungsbacka, http://dpower.se/produkter/tillbehor/ra ... produkter/
Jag har ett svagt minne av att ventilen hette Racor Safe eller något liknande? Men säg att du söker efter en "Racor avluftningsventil" om du är nyfiken på detta och kontaktar firman.

Ett tillägg: Här har jag hittat produkterna och en belysande bild på det hela: http://www.racornews.com/single-post/20 ... Prevention
Det var tämligen lika på min båt där man ser att bränslet kommer ut i avluftningen genom bordsgenomföringen medan man tankar! Kolla på bilden vid textdekalerna på båten.
Och den modellen som jag tänker borde passa i bilsammanhang är LG 50. Jag hade den större LG 100 i båten.
#1187977
Oj tack för infon. Skulle vart perfekt att montera under en skärm Ibak. Tyvärr kostar den ungefär 1000kr? Så kan lika gärna köpa ett ventilerat lock då? Ska leta lite närmare. Kanske finns liknande fast billigare märke kanske.

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]