Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1187869
Diesel skulle jag aldrig köpa i dag! Läs vilken tidning som helst att det krävs förbud och stopp med diesel(person)bilar i ett antal större städer. Och varför hade VW skäl till att ljuga om utsläppen? kan man ju undra.
av andersuw
#1187872
Själv skulle jag inte tveka att köpa vad jag redan kör, det vill säga en diesel som uppfyller nu gällande avgaskrav (Euro 6). Mig veterligen finns inget skarpt förslag, än mindre något fungerande förbud, mot dieslar som uppfyller Euro 6 någonstans. Det mesta som sägs och skrivs i frågan i dagsläget är bara tomt vapenskrammel. Bortsett från att dieseln är mer driftsekonomisk är den ju också avsevärt bättre ur miljösynpunkt när det gäller växthusgaser. Den släpper ut mindre CO2 och kan köras på helt eller delvis icke-fossilt bränsle, dessutom ett icke-fossilt bränsle som är avsevärt bättre när det gäller faktisk utsläppsreduktion än etanol.

Varför hade VW skäl att ljuga om utsläppen? Därför att de begått ett lagbrott förstås. Varför hade de begått ett lagbrott? Det finns nog inget bra skäl för det men gissningsvis var motivet att spara pengar. Det kostar förstås lite att åstadkomma en bra avgasrening, särskilt om det skall göras med minimal höjning av bränsleförbrukningen.
av AhmatooX
#1187911
När det gäller Diesel, så är man lite orolig, efter att man läser idag när det gäller diesel?
Användarvisningsbild
av EjS
#1187926
Gällande bilen i frågan skulle jag nog testa.
Körde genom Tyskland nyligen i en hyrbil, Nissan Qashqai 1.6 Turbo 130 hk. Och den var seeeeeg både i stan och på Autobahn.
Jag skulle nog gå på dieseln - men ville varje dag i veckan ta en automat. De där små dieslar har ett litet varvtalsområde där dom verkligen drar. Under och över blir det jobbigt - så en bra aut ger dig altid optimalt varvtal och dragkraft.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av EjS
#1187928
Nissan var en bensin förstås...


Sent from my iPhone using Tapatalk
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]