- fre 28 jul 2017, 00:33
#1187872
Själv skulle jag inte tveka att köpa vad jag redan kör, det vill säga en diesel som uppfyller nu gällande avgaskrav (Euro 6). Mig veterligen finns inget skarpt förslag, än mindre något fungerande förbud, mot dieslar som uppfyller Euro 6 någonstans. Det mesta som sägs och skrivs i frågan i dagsläget är bara tomt vapenskrammel. Bortsett från att dieseln är mer driftsekonomisk är den ju också avsevärt bättre ur miljösynpunkt när det gäller växthusgaser. Den släpper ut mindre CO2 och kan köras på helt eller delvis icke-fossilt bränsle, dessutom ett icke-fossilt bränsle som är avsevärt bättre när det gäller faktisk utsläppsreduktion än etanol.
Varför hade VW skäl att ljuga om utsläppen? Därför att de begått ett lagbrott förstås. Varför hade de begått ett lagbrott? Det finns nog inget bra skäl för det men gissningsvis var motivet att spara pengar. Det kostar förstås lite att åstadkomma en bra avgasrening, särskilt om det skall göras med minimal höjning av bränsleförbrukningen.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut