Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#1213166
joel80 skrev:Man har beslutat att införa miljözoner.
Jag har letat och letat men hittar faktiskt inget protokoll där det står att man har beslutat införa miljözoner. Men jag kanske inte har letat tillräckligt. Det skulle vara intressant att ta del av texten för det faktiska beslutet för att se hur detta är formulerat.
av andersuw
#1213178
Att du inte hittat något protokoll där det står att man beslutat införa miljözoner beror helt enkelt på att det inte finns något. Som vi båda redan vet kan det inte heller fattas något sådant beslut i nuläget eftersom befintliga förordningar inte ger kommuner rätt att göra det. Inte heller finns det något beslut på att man skall besluta om saken så snart det blir tillåtet. Det som klubbades i Stockholms kommunfullmäktige i torsdags kväll var den styrande majoritetens budgetförslag och i det sägs bara vad jag redan visat här, det vill säga att frågan skall utredas.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Camel
#1213181
I budgetförslaget som du hänvisar till finns inget beslut på miljözoner. Och finns det inget protokoll där beslut antecknats så finns inget beslut rent formellt. Och dessutom saknas ju som du påpekar fortfarande regeringsbeslut i frågan så en kommun kan inte besluta om verkställighet av miljözoner för lätta fordon.
av andersuw
#1213187
joel80 skrev:Anders tolkning är tvärt emot alla politiker, journalister och skribenter. Det är förvånadsvis ofta det bara är du som verkar förstå en text när alla andra som skriver om det enligt dig ska ha missförstått.
Man har beslutat att införa miljözoner. De får man reda på om man läser alla artiklar och inlägg kring det här och lyssnar på vad de politiker som var med vid fullmäktige säger.
I likhet med Camel är jag van att gå till primärkällor snarare än sekundärkällor när jag vill ta reda på hur saker och ting faktiskt förhåller sig. Primärkällan är i det här fallet texten till det budgetförslag den styrande majoriteten lagt fram och som antogs vid kommunfullmäktigemötet i torsdags kväll. I den texten sägs inget mer om miljözoner än att de skall utredas och att utredningsarbetet skall ledas av kommunstyrelsen i samverkan med trafiknämnden och miljö- och hälsoskyddsnämnden.
Teknikutvecklingen är en viktig faktor för att nå ett hållbart transportsystem. För att nå målet att Stockholms stad ska ha en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030 behöver effektiva åtgärder vidtas för att främja teknikutveckling. Fokus bör läggas på att stödja och främja samarbetet med akademi och näringsliv samt utreda hur de styrmedel staden förfogar över kan användas mer effektivt, till exempel upphandlingar, miljözoner och utbyggnad av laddinfrastrukturen.
Budgetförslaget i sin helhet finns att tillgå här:

http://www.stockholm.se/PageFiles/26638 ... 202018.pdf

Vad sekundärkällor som media och Daniel Helldén (jag har inte sett någon annan politiker uttala sig i frågan) har att säga om vad som beslutats saknar intresse i den mån det avviker från vad som faktiskt står att läsa i den text man beslutat om. Att dessa sekundärkällor gör en större affär av det hela än vad som är befogat är förstås inget man bör låta sig luras av. Media vill ha klick och sälja lösnummer och Helldén försöker locka väljare till sitt blödande parti. Inte mycket att bry sig om. Som vanligt bör man helt enkelt gå till primärkällan och titta på vad som i realiteten beslutats, det vill säga inte mer än att frågan skall utredas.
Användarvisningsbild
av joel80
#1213195
Tycker precis som typ alla reportrat att det framgår rätt tydligt att man kommer införa miljözoner.

"Trafiknämnden ska påverka Trafikverket att förbättra luftkvaliteten längs de statliga vägarna och bidra till genomförande av åtgärderna som anges i det av Länsstyrelsen framtagna åtgärdsprogrammet för at klara miljökvalitetsnormerna. Trafiknämnden ska tillsammans med miljö- och hälsoskyddsnämndenaktivt följa och utvärdera teknikutvecklingen avseende åtgärder för at minska partikelemissionerna vid sidan av minskad dubbdäcksanvändning. Trafiknämnde ska delta i stadens arbete med miljözoner för lätta fordon."



"Miljö- och hälsoskyddsnämnden ska delta i stadens arbete med miljözoner för lätta fordon

Nämnden ska medverka i arbetet för att minska användningen av fossila bränslen ino transportsektorn. Miljö- och hälsoskyddsnämnden ska stödja trafiknämnden i att analysera effekter av ökad elektrifiering av fordonsflottan och presentera handlingsalternati för en hållbar teknikomställning. Inom ramen för uppdraget att ansvara för kommunkoncernens gemensamma fordonshantering ska nämnden optimera hanteringen och användninge av stadens egna fordon.
Baserat på regeringens förslag om bonus-malus ska stadens miljöbilsdefinition revideras i samråd med kommunstyrelsen.
Miljö- och hälsoskyddsnämnden ska delta i stadens arbete med miljözoner för lätta fordon."


Det står inget om att det bara skulle vara "att utreda" så det verkar bara vara nått påhitt. Utreda det hela har transportstyrelsen redan gjort. Det arbete som ska göras är att införa miljözonerna och hur de ska utformas efter direktiven som ska komma från regeringen.

Man har alltså beslutat att anta den budget som innehåller texterna ovan. Så nog finns det beslut på något konkret allt.
av andersuw
#1213202
Ordet "miljözoner" nämns sammanlagt fyra gånger i det budgetförslag kommunfullmäktige antagit: på sidan 52, 169, 215 och 216. På sidan 215 klargörs vad som skall göras med miljözonerna, d.v.s. att de skall utredas. Här är citatet från den sidan än en gång.
Teknikutvecklingen är en viktig faktor för att nå ett hållbart transportsystem. För att nå målet att Stockholms stad ska ha en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030 behöver effektiva åtgärder vidtas för att främja teknikutveckling. Fokus bör läggas på att stödja och främja samarbetet med akademi och näringsliv samt utreda hur de styrmedel staden förfogar över kan användas mer effektivt, till exempel upphandlingar, miljözoner och utbyggnad av laddinfrastrukturen.
Det enda som sägs om miljözoner i de resterande tre meningar där ordet förekommer (av vilka du citerar två) är vilka organ som skall leda eller på annat sätt delta i utredningsarbetet, det vill säga kommunstyrelsen, trafiknämnden samt miljö- och hälsoskyddsnämnden.

Ingenstans i dokumentet påstås att miljözoner skall införas eller att beslut om detta kommer att fattas så snart det blir möjligt att göra det.

Det är förstås fullt tänkbart att Stockholm så småningom (men tidigast 2020) kommer att införa miljözoner i någon form. Men något beslut i den frågan är som sagt inte fattat och det kommer säkert att dröja innan vi ser något skarpt förslag i den riktningen. Något beslut om de ändringar i nationella förordningar som krävs för att kommuner skall kunna införa miljözoner för lätta fordon finns ju ännu inte. Än mindre har något sådant beslut trätt i kraft. Därtill skall frågan först bli föremål för utredning inom kommunen, vilket det inte varit Transportstyrelsens uppgift att göra för någon enskild kommuns räkning. Transportstyrelsens uppgift har bara varit att lämna förslag till de regeländringar som först krävs på nationell nivå.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av joel80
#1213204
Det du citerar säger fortfarande inget om att det bara skulle utredas. Hur sjutton kan du få det till det? Dina tolkningar är ibland helt overkliga. Det blir lätt så att du går emot så gott som alla efter att du läst samma sak som andra. Kanske är så att du ibland tolkar saker lite eget...

Vi läser samma dokument och jag kan rätt tydligt läsa mig till att det är arbetet att införa miljözoner man tagit beslut om.
av andersuw
#1213206
Det jag citerar säger just att miljözoner skall utredas. Läs tredje meningen i citatet en gång till (min fetstil):
Fokus bör läggas på att stödja och främja samarbetet med akademi och näringsliv samt utreda hur de styrmedel staden förfogar över kan användas mer effektivt, till exempel upphandlingar, miljözoner och utbyggnad av laddinfrastrukturen.
Ingenstans i dokumentet sägs att det är något mer än just detta som skall göras vad miljözoner beträffar. Alltså är det tills vidare bara ett utredande av frågan man fattat beslut om.

Som framgår av Camels inlägg ovan har han för övrigt kommit till exakt samma slutsats som jag. I sitt svar till mig skriver han: "I budgetförslaget som du hänvisar till finns inget beslut på miljözoner." Av dem som vi vet tagit del av det relevanta dokumentet är det således bara du som gör en avvikande tolkning i det avseendet.

Om de som skrivit om saken i media ens brytt sig om att kontrollera vad som egentligen beslutats är i högsta grad osäkert. Ingen av de artiklar jag tagit del av länkar till eller citerar den text man faktiskt fattat beslut om. Man verkar ha nöjt sig med att intervjua Daniel Helldén som är angelägen om att få det att framstå som om det handlade om något mer än vad som verkligen är fallet. Eller så rapporterar man bara vad andra redan rapporterat en gång till. Det är ju mycket mediarapporter numera som inte bygger på något annat än vad man redan kan läsa sig till i media.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1213209
Förslag om att förbjuda dieslar eller rentav alla bilar med förbränningsmotor har dykt upp lite varstans på sistone. Ett exempel är Tyskland. En analys genomförd av två brittiska forskare har intressant nog kommit till slutsatsen att det skulle leda till ökade, inte minskade, CO2-utsläpp, om man verkligen försökte göra allvar av dessa planer genom en övergång till batteridrivna elbilar och att detta gäller även om man planenligt fortsätter att bygga ut sin förnyelsebara elproduktion.

https://theconversation.com/germanys-pl ... ions-72997

Chefen för Fiat Chrysler, Sergio Marchionne, är inne på likartade tankegångar. Han ser batteridrivna elbilar mer som ett hot mot planeten än som en räddare och tycker därför att de styrande bör sluta att försöka tvinga på bilköparna dessa bilar. Han är därtill skeptisk till möjligheterna att som biltillverkare tjäna pengar på dem:
Electric cars are more of a threat to the planet than a potential saviour, and governments should stop forcing them on to the buying public, Fiat Chrysler Automobiles (FCA) CEO Sergio Marchionne said.

Government action to spur electric car sales prematurely, without first making sure the source of their energy has been cleaned up, will increase the production of CO2 to dangerous levels and endanger the planet, according to Marchionne.

Marchionne said electric cars are said to be more environmentally friendly than internal combustion engine (ICE) powered cars, but the “cradle-to-grave” impact of battery power produces a different result.

...

During his speech, Marchionne remarked that for every little Fiat 500 electric car it sells in the U.S., it loses about $20,000.
https://www.forbes.com/sites/neilwinton ... ab0a54c9f2
Användarvisningsbild
av joel80
#1213279
Du tar citat du tycker kan passa din agenda ur sitt sammanhang. Den där texten gäller Trafiknämndens arbete under året. Och det specificeras inte att det är just utreda miljözonder de ska göra.
Hållbart transportsystem
För att klara miljö- och klimatmål samt framkomlighet behövs åtgärder för att minska biltrafiken. För att nå dit behöver gatumiljön anpassas för gång-, cykel- och kollektiv-trafikens samt nyttotrafikens förutsättningar samtidigt som mobilitetslösningar värnas och utvecklas.
Trafiknämnden har en central roll i arbetet med att uppnå målet om en fossiloberoende fordonsflotta 2030 och ett fossilbränslefritt Stockholm 2040. Nämnden ska verka för en fossilbränslefri organisation 2030 och fasa ut fossila bränslen i upphandlingar av trans-porter, entreprenader och arbetsmaskiner.
Teknikutvecklingen är en viktig faktor för att nå ett hållbart transportsystem. För att nå målet att Stockholms stad ska ha en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030 behöver effektiva åtgärder vidtas för att främja teknikutveckling. Fokus bör läggas på att stödja och främja samarbetet med akademi och näringsliv samt utreda hur de styrmedel staden förfogar över kan användas mer effektivt, till exempel upphandlingar, miljözoner och utbyggnad av laddinfrastrukturen. Staden ska tillsammans med näringslivet utveckla laddning i gatumiljö.
Nämnden ska tillsammans med miljö- och hälsoskyddsnämnden analysera effekter av ökad elektrifiering av fordonsflottan och redovisa handlingsalter-nativ för en hållbar teknikomställning som omfattar samtliga fordonskategorier och de-ras möjlighet till en samordnad laddning. Trafiknämnden ska även studera och redovisa möjliga effekter för trafik, parkering och stadsmiljö av självkörande fordon. Trafik-nämnden ska söka samarbete med aktörer för att testa innovativa trafiklösningar i stads-miljön.

Klart man ska ha en funktion inom staden som ser till att "utreda hur de styrmedel staden förfogar över kan användas mer effektivt". Det är det som dom löpande ser till fungerar och utreder. Man utreder även hur upphandlingar ska bli effektivare. Det betyder inte att man inte samtidigt jobbar med upphandlingar.. . eller utbyggnad av laddinfrastruktur. Man utreder alltså löpande hur det man gör kan göras mer kostnadseffektivt. Det har inget att göra med att man ska utreda om miljöxoner ska införas eller inte. Du missuppfattar eller förvillar medvetet de som läser den här tråden.

På övriga ställen där miljözonerna nämns i den här tråden kan du läsa det här som jag tidigare också skrev:

"Trafiknämnden ska påverka Trafikverket att förbättra luftkvaliteten längs de statliga vägarna och bidra till genomförande av åtgärderna som anges i det av Länsstyrelsen framtagna åtgärdsprogrammet för at klara miljökvalitetsnormerna. Trafiknämnden ska tillsammans med miljö- och hälsoskyddsnämndenaktivt följa och utvärdera teknikutvecklingen avseende åtgärder för at minska partikelemissionerna vid sidan av minskad dubbdäcksanvändning. Trafiknämnde ska delta i stadens arbete med miljözoner för lätta fordon."


"Miljö- och hälsoskyddsnämnden ska delta i stadens arbete med miljözoner för lätta fordon
Nämnden ska medverka i arbetet för att minska användningen av fossila bränslen ino transportsektorn. Miljö- och hälsoskyddsnämnden ska stödja trafiknämnden i att analysera effekter av ökad elektrifiering av fordonsflottan och presentera handlingsalternati för en hållbar teknikomställning. Inom ramen för uppdraget att ansvara för kommunkoncernens gemensamma fordonshantering ska nämnden optimera hanteringen och användninge av stadens egna fordon.
Baserat på regeringens förslag om bonus-malus ska stadens miljöbilsdefinition revideras i samråd med kommunstyrelsen

Miljö- och hälsoskyddsnämnden ska delta i stadens arbete med miljözoner för lätta fordon."


Hur du får det till att dom bara skulle utreda frågan är väldigt konstigt.
Förstår inte vad du har att vinna på det.
  • 1
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 164

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]