- ons 22 nov 2017, 00:12
#1213444
Några fakta:
Ett kommunalt beslut anses i princip verkställbart så snart protokollet
över beslutet har justerats.
Talan kan föras mot beslut av fullmäktige eller den beslutande
församlingen i ett kommunalförbund, av en nämnd, av ett partssammansatt
organ eller av revisorerna i fråga om deras förvaltning
Laglighetsprövning kan bara ske på de särskilda grunder som är angivna
i 10 kap. 8 § KL. Ett överklagat beslut ska enligt första stycket upphävas
om
• det inte har tillkommit i laga ordning,
• beslutet hänför sig till något som inte är en angelägenhet för kommunen
eller landstinget,
• det organ som har fattat beslutet har överskridit sina befogenheter,
eller
• beslutet strider mot lag eller annan författning.
I fallet med miljözoner för lätta fordon gäller följande:
1. Regeringen ska ta beslut att ge möjlighet till kommuner att införa miljözoner för lätta fordon.
2. Lagstiftningen (i detta fall Trafikförordningen) ska ändras.
3. Kommunen kan ta beslut om införande av miljözoner först när förordningar (i detta fall Trafikförordningen) om det man beslutar om finns på plats.
4. Kommunens beslut är verkställbart efter att det protokolleras och protokollet justeras.
5. Lagligheten av kommunala beslut kan prövas.
Ingen av ovan 5 punkter har ägt rum ännu. Inget beslut från regeringen. Ingen ändrad lagstiftning om miljözoner. Inget kommunalt beslut finns om att införa dem. Inget protokoll på beslut att införa miljözoner föreligger. Inget beslut på införande av miljözoner finns i något justerat protokoll att verkställa.
Dessutom är det så att om beslut att budgetera för något som faller inom särskilda grunder för laglighetsprövning kan upphävas om beslutet inte är en kommunal angelägenhet (enligt gällande lagar vid tiden för beslutet), om beslutande organ överskridit sina befogenheter eller om beslutet strider mot någon lag eller författning (vid tiden för beslutet).
Hur snabbt man har tänkt sig att detta ska gå kan man fundera på. Efter regeringsbeslutet (när det nu kommer) måste Trafikförordningen uppdateras vilket kan ta tid. Först därefter kan en kommun formellt ta ett reellt beslut om införande av miljözoner för lätta fordon. Detta beslut ska protokolleras och vara justerat innan verkställighet. För beslutet att tas krävs därigenom ett möte. Beslutet föregås sannolikt av utredningar på kommunal nivå som dessutom kan krävas i lagar och förordningar, allt från konsekvensanalyser till analys av sannolikhet för det förväntade utfallet av beslutet. Alla lagstadgade krav för att kunna ta beslutet ska vara uppfyllda innan beslutet tas. Annars upphävs det vid en laglighetsprövning.
joel80 skrev:Ok, jag ser det inte alls som konstigt att man kan fatta ett beslut som innebär att man är förberedd och kan agera när väl ett regelverk kommer på plats. Eftersom Stockholm Stad bara har budgetfullmäktige en gång per år hamnar man annars i ett läge då man annars kan få en försening på det man nu ska besluta om/beslutar med upp till ett år. (I allafall om det är något som man behöver räkna med i budgeten och som inte normalt ingår i det årliga kommunarbetet.Kommunallagen reglerar bl.a. vad en kommun får besluta om och hur det ska gå till. Kommunallagen ska förändras och förslag finns om att förändringarna ska gälla från 2018. Men regleringar rörande kommunala besluts verkställighet, talan mot beslut samt laglighetsprövning kvarstår i huvudsak.
Några fakta:
Ett kommunalt beslut anses i princip verkställbart så snart protokollet
över beslutet har justerats.
Talan kan föras mot beslut av fullmäktige eller den beslutande
församlingen i ett kommunalförbund, av en nämnd, av ett partssammansatt
organ eller av revisorerna i fråga om deras förvaltning
Laglighetsprövning kan bara ske på de särskilda grunder som är angivna
i 10 kap. 8 § KL. Ett överklagat beslut ska enligt första stycket upphävas
om
• det inte har tillkommit i laga ordning,
• beslutet hänför sig till något som inte är en angelägenhet för kommunen
eller landstinget,
• det organ som har fattat beslutet har överskridit sina befogenheter,
eller
• beslutet strider mot lag eller annan författning.
I fallet med miljözoner för lätta fordon gäller följande:
1. Regeringen ska ta beslut att ge möjlighet till kommuner att införa miljözoner för lätta fordon.
2. Lagstiftningen (i detta fall Trafikförordningen) ska ändras.
3. Kommunen kan ta beslut om införande av miljözoner först när förordningar (i detta fall Trafikförordningen) om det man beslutar om finns på plats.
4. Kommunens beslut är verkställbart efter att det protokolleras och protokollet justeras.
5. Lagligheten av kommunala beslut kan prövas.
Ingen av ovan 5 punkter har ägt rum ännu. Inget beslut från regeringen. Ingen ändrad lagstiftning om miljözoner. Inget kommunalt beslut finns om att införa dem. Inget protokoll på beslut att införa miljözoner föreligger. Inget beslut på införande av miljözoner finns i något justerat protokoll att verkställa.
Dessutom är det så att om beslut att budgetera för något som faller inom särskilda grunder för laglighetsprövning kan upphävas om beslutet inte är en kommunal angelägenhet (enligt gällande lagar vid tiden för beslutet), om beslutande organ överskridit sina befogenheter eller om beslutet strider mot någon lag eller författning (vid tiden för beslutet).
Hur snabbt man har tänkt sig att detta ska gå kan man fundera på. Efter regeringsbeslutet (när det nu kommer) måste Trafikförordningen uppdateras vilket kan ta tid. Först därefter kan en kommun formellt ta ett reellt beslut om införande av miljözoner för lätta fordon. Detta beslut ska protokolleras och vara justerat innan verkställighet. För beslutet att tas krävs därigenom ett möte. Beslutet föregås sannolikt av utredningar på kommunal nivå som dessutom kan krävas i lagar och förordningar, allt från konsekvensanalyser till analys av sannolikhet för det förväntade utfallet av beslutet. Alla lagstadgade krav för att kunna ta beslutet ska vara uppfyllda innan beslutet tas. Annars upphävs det vid en laglighetsprövning.
낙타 S90 T4P MY20 + V40 T3 BA MY17 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."