Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1217364
Camel skrev:
joel80 skrev:En stor fördel med elbilen är att det ju är den ultimata hybriden. Den går attt köra på alla bränslen ovan.

Så även om du "satsar" på elbilen har man inte låst sig vid endast ett drivmedel.
Rent praktiskt har du rätt att en elbil fungerar så. Men verkningsgraden blir beroende på hur man väljer att göra. Det återstår en del att göra, men samtidigt är potentialen stor. Men rena batteribilar är ensidiga genom att man låst sig till att lagra elenergi i fordonet.
Tänk att jag (som fått lite försmak på det) tycker precis tvärtom. Det är så smidigt och gött att kunna "fylla på" bilen när man kommer hem. Att kunna få i extra mil lite varstans när man ändå står parkerad och köra på energi som finns typ överallt. Tycker inte ordet ensidig passar in alls. :)
Att slippa tanka så ofta är väldigt skönt.
Användarvisningsbild
av Camel
#1217365
joel80 skrev:Att slippa tanka så ofta är väldigt skönt.
Det är inte din bekvämlighet som ska styra. Det är klimatnyttan som påstås vara nyttan med batteribilar. För min del finns det ingen solklar koppling mellan hur ofta man måste "tanka" och ev. klimatnytta. :mrgreen:
Men att det råder motsats mellan bekvämlighet och klimatnytta visade inte minst debatten om etanolbilars korta räckvidd och man i princip skulle behöva tillbringa halva livet på macken...

Personligen har jag kört långresor på etanol med husvagn på kroken, och visst blev tankuppehållen frekventa. Ibland kom man inte längre än 35 mil på en full tank. I princip allmän batteribilsnivå alltså. Men å andra sidan tog det bara några minuter att tanka. Men jag såg det inte som något praktiskt problem. Alla är vi olika.
Användarvisningsbild
av Camel
#1217368
joel80 skrev:Fast jag kanske är lite för känslig.. med en liten smiley hade jag uppskattat humorn.
Förlåt, här kommer den. :wink:
joel80 skrev:Många tidningar älskar att dra upp rubriker om "så smutsig är elbilen" eller liknande klickbaits. Så det finns av vad jag kan se ingen PK-spärr i att klanka ner på elbilar.
Tyvärr är det en spärr mot att ta upp det som inte är PK i etablerade sammanhang som har betydelse. Jag avser inte kvällsblaskor eller detta forum sådant sammanhang.
joel80 skrev:Jag har inte pratat om att utesluta några alternativ, och är med på att vi troligen kommer behöva alla delar för att kunna komma ifrån oljebaserade drivmedel, däremot tror jag att den större delen av fossilfria kemiska drivmedel kommer att användas utanför fordonstrafiken, ev i el eller värmeproduktion då det behövs.
Bra att du håller med om att alla delar behövs. Men jag tror på mycket goda grunder att det gäller även fordonstrafiken. Att ensidigt satsa på batterifordon är inte rimligt med dagens kunskaper. Men det är inte PK att framföra något sådant i betydelsefulla sammanhang.
joel80 skrev:Kostnadsmässigt har jag vissa funderingar på om det kommer kunna konkurrera. Det skulle kanske kunna bli så att vi får väldiga svängningar i energikostnad beroende på hur mycket sol och framför allt vind som produceras för tillfället. Och att den kostnadsökningen då beror på att de bränslen man då ska bränna kostar betydligt mer per kwh.
Bekymra dig inte om kostnaden. Politiskt ser man till så att samma skatteintäkter erhålls oavsett vad som driver fordonen. Och det som är PK avgör hur stora subventioner som tillförs ifall det skulle bli för oattraktivt i övergångsfasen.
joel80 skrev:Att jag inte vill att diskussionen ska avstanna sen betyder inte att jag tycker man ska förbise tillverkningsutsläppen för batterier.
En mycket mogen inställning. Tragiskt att man inte har samma mogenhet i betydelsefulla sammanhang.
Användarvisningsbild
av joel80
#1217377
Camel skrev:
joel80 skrev:Att slippa tanka så ofta är väldigt skönt.
Det är inte din bekvämlighet som ska styra. Det är klimatnyttan som påstås vara nyttan med batteribilar. För min del finns det ingen solklar koppling mellan hur ofta man måste "tanka" och ev. klimatnytta. :mrgreen:
Men att det råder motsats mellan bekvämlighet och klimatnytta visade inte minst debatten om etanolbilars korta räckvidd och man i princip skulle behöva tillbringa halva livet på macken...

Personligen har jag kört långresor på etanol med husvagn på kroken, och visst blev tankuppehållen frekventa. Ibland kom man inte längre än 35 mil på en full tank. I princip allmän batteribilsnivå alltså. Men å andra sidan tog det bara några minuter att tanka. Men jag såg det inte som något praktiskt problem. Alla är vi olika.
Menade inte att det hade nått med klimatnyttan att göra.. Vilket jag inte heller ser att ensigidhetens vara eller icke vara riktigt gör.

Jag har också tragglat genom landet med etanolbil och husvagn.. Och visst har man fått stanna o tanka ofta. Skillnaden jag ser är att jag dels inte kan "tanka" på campingen, dels måste göra extra stopp på macken utöver alla dom där pauserna man ska göra med ungarna.

Om vi får ett ännu bättre utbyggt snabbladdningsnätverk kommer man ju kunna ladda under dom naturliga pauserna. Och under året då man inte kör husvagn slipper man för det mesta stanna på snabbladdare om man nu inte kör 30+ mil per dag. :)

Jag längtar riktigt till mitt första år med elbil och husvagn. Hoppas verkligen jag kan få uppleva det innan ungarna är stora.. Men det tror jag. Om inte nu med den elbil jag kommer byta till som nästa bil så till den efter det.
av Mwi
#1218463
joel80 skrev:Jag längtar riktigt till mitt första år med elbil och husvagn. Hoppas verkligen jag kan få uppleva det innan ungarna är stora.. Men det tror jag. Om inte nu med den elbil jag kommer byta till som nästa bil så till den efter det.
Du verkar få göra om kalkylen för att köra elbil, om alla kör elbil kommer det att fattas några miljarder (60) för staten varje år :shock:
"Vi går mot en allt mer automatiserad och elektrifierad fordonsflotta, vilket i grunden är positivt, men när den fossildrivna biltrafiken minskar och vi tankar mindre bensin och diesel kan skatteintäkterna minska. Samtidigt finns också en risk att körsträckorna ökar, i takt med att självkörande fordon blir lättillgängliga och billiga", säger Anders Roth, projektledare och expert på hållbar mobilitet vid IVL.
https://www.kvd.se/kilometerskatt-utred ... ga+kunder)
Användarvisningsbild
av joel80
#1218467
En ev kilometerskatt har vi ju diskuterat tidigare. Vet inte vilka kalkyler du menar jag får räkna om? Kilometerskatt kommer vad det verkar om den blir verklighet gälla alla, så det blir fortfarande billigare med elbil.

Sen verkar det också som att dom är inne på att göra den plats och tidsstyrd. Så att du betalar mer när du kör i städer och under tider med mycket trafik.

Det här går på utredning nu.. Det kommer vridas och vändas många år och troligen omarbetas ett par gånger av nya regeringar innan det är färdigt. Skulle inte bli förvånad om det tar nästan 10 år innan vi har något riktigt på plats, om det nu blir nått.
(fast såklart kan det smälla till och dom gör snabbutredningar så vi har det om ett par år redan.. Men det är väl inte så troligt...)
Användarvisningsbild
av SvenB
#1218511
joel80 skrev:En ev kilometerskatt har vi ju diskuterat tidigare. Vet inte vilka kalkyler du menar jag får räkna om? Kilometerskatt kommer vad det verkar om den blir verklighet gälla alla, så det blir fortfarande billigare med elbil.
Jag är inte lika övertygad som du. Jag har varit med så länge att jag konverterade en bil till LPG i början på 80-talet. Då hade regeringen bestämt att, i miljöns namn, begränsa beskattningen till att den skulle uppgå till halva beloppen i förhållande till motsvarande bensin/dieselbil. Efter något år kom regeringen på att det blev för lönsamt att köra på LPG så att det lönade sig även för "vanligt folk" att konvertera sina bilar. Då höjde man skatten till samma belopp som motsvarande mängd annat bränsle med motiveringen att man ville jämställa fordonsslagen. Jag blir inte ett dugg förvånad om samma sak händer igen. Staten har inte råd att låta ett fordonsslag slippa, eller ha reducerad energiskatt nu heller. Det är möjligt att det kommer införas kilometerskatt på alla bilar, men då tror jag att man är tvungen att minska bränsleskatten i "rättvisans namn".
Användarvisningsbild
av joel80
#1218526
Ingen pratar väl om reducerad skatt för någon? Elbil drar ju mindre och blir billigare även med skatter.

En av anledningarna att jag tror så starkt på elbilen och varför jag tror att den kommer ta mer än hälften av marknaden bara inom 7-8 år är ekonomiska. Alltså att den kommer vara den billigaste och bästa lösningen för bilar rätt snart. Oavsett politisk styrning och bonus malus. Det som nuvarande rabatter och förmåner gör är att det accelererar marknaden något, så att brytpunkten kommer lite tidigare. Men även i länder utan några engagemang tror jag att elbilen snart kommer slå igenom.
#1218536
Menar du rena elbilar, eller inkluderar du hybrider i din tro på mer än halva marknaden inom 7-8 år?

För rena elbilar är det väldigt optimistiskt, för att inte säga osannolikt. Om du däremot tar med hybrider och de kommande mildhybriderna tror jag att du har helt rätt.
Användarvisningsbild
av Derank
#1218544
Det går ju såklart inte att fylla 50% av marknaden med elbilar på 7-8år, inte ens om 15år är vi uppe i de siffrorna. Om ni menar rena elbilar.
  • 1
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 164
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]