Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1213283
andersuw skrev: Chefen för Fiat Chrysler, Sergio Marchionne, är inne på likartade tankegångar. Han ser batteridrivna elbilar mer som ett hot mot planeten än som en räddare och tycker därför att de styrande bör sluta att försöka tvinga på bilköparna dessa bilar. Han är därtill skeptisk till möjligheterna att som biltillverkare tjäna pengar på dem
En chef för en traditionell biltillverkare uttalar sig negativt om en teknik som kan göra honom bankrupt inom några år. (om han inte själv ser till att ställa om)
Ja det är ju verkligen en nyhet...
av andersuw
#1213289
joel80 skrev:Du tar citat du tycker kan passa din agenda ur sitt sammanhang.
Nej jag citerade den enda passage i den beslutade texten som handlar om vad som skall göras med avseende på miljözoner under det närmsta året. De resterande tre meningar om miljözoner som finns i den beslutade texten anger därutöver bara vilka organ som skall delta i arbetet.
Den där texten gäller Trafiknämndens arbete under året.
Visst. Även den text du själv citerar anger vad trafiknämnden och miljö- och hälsoskyddsnämnden skall arbeta med under året.
joel80 skrev:Och det specificeras inte att det är just utreda miljözonder de ska göra.
Jodå, det specificeras att det tillhör det som skall utredas (tillsammans med bl.a. upphandlingar och laddinfrastruktur).

Den text du för egen del citerar handlar inte specifikt om miljözoner så när som på de två enskilda meningar som säger att trafiknämnden och miljö- och hälsoskyddsnämnden skall delta i arbetet med att utreda dem.
Användarvisningsbild
av joel80
#1213294
Din tolkning är verkligen speciell... du vill så gärna ha rätt att du sätter på dig rejäla skygglappar.
Trist för diskussionerna.
av andersuw
#1213296
joel80 skrev:
andersuw skrev: Chefen för Fiat Chrysler, Sergio Marchionne, är inne på likartade tankegångar. Han ser batteridrivna elbilar mer som ett hot mot planeten än som en räddare och tycker därför att de styrande bör sluta att försöka tvinga på bilköparna dessa bilar. Han är därtill skeptisk till möjligheterna att som biltillverkare tjäna pengar på dem
En chef för en traditionell biltillverkare uttalar sig negativt om en teknik som kan göra honom bankrupt inom några år. (om han inte själv ser till att ställa om)
Ja det är ju verkligen en nyhet...
Som bekant anser det stora flertalet av beslutsfattarna i bilbranschen att batteribilar kommer att misslyckas på grund av infrastrukturella utmaningar och att bränslecellsbilar istället kommer att bli det stora genombrottet för elektrisk mobilitet. Sergio Marchionnes anförande vid universitetet i Trento, där han just blivit hedersdoktor, är ett kraftfullt uttryck för den skepsis mot batteribilar många av de relevanta beslutsfattarna känner men kanske ännu tvekar att uttala.

Marchionne är alls inte ensam. Exempelvis har Carlos Tavares, chef för PSA, gett uttryck för likartade tankegångar. Det är intressant att allt fler nu vågar ta bladet från munnen och öppet reagera mot en politik som riskerar att orsaka mer skada än nytta och allvarligt fördröja mer meningsfulla åtgärder. Att Marchionne träffar rätt i sin kritik är ju också vad de båda brittiska forskarna vars arbete jag länkade till visar i sin analys av det tyska fallet.

Förhoppningsvis är dessa kritiska röster ett tecken på att "smekmånaden" för batteribilar nu börjar nalkas sitt slut så att en meningsfull debatt om deras kolsvarta baksida kan komma till stånd innan det är för sent.
Användarvisningsbild
av joel80
#1213305
Att du inte ser dina egna tillkortakommanden när det gäller hur du tolkar saker förvånar mig inte. Lite synd docl för diskussionen som sagt.

Jag har varit tydlig med på vilket sätt budgeten inte pratar om miljözonerna som något som bara ska utredas och gett tydliga exempel på varför och hur de utrycker sig i de texter där dom nämner det. Det går att läsa innantill och det är troligen det de som rapporterat om att Stockholm kommer införa miljözoner också gjort. Att du tolkar det helt annorlunda än majoriteten förvånar inte längre då du gör så med praktiskt taget all data som presenteras för dig.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1213328
joel80 skrev:Din tolkning är verkligen speciell... du vill så gärna ha rätt att du sätter på dig rejäla skygglappar.
Trist för diskussionerna.
Joel. Både du och Anders framhåller det som ni uppfattar utav vad som framgått. Denna text exempelvis:Miljö- och hälsoskyddsnämnden ska delta i stadens arbete med miljözoner för lätta fordon." verkar du tolka som att beslut om miljözoner är klubbade. Jag tolkar det däremot som att beslut har tagits att Miljö och hälsoskyddsnämnden "ska delta i stadens arbete" den dag ett beslut om miljözoner tagits.
Senast redigerad av 2 SvenB, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av joel80
#1213333
SvenB skrev:
joel80 skrev:Din tolkning är verkligen speciell... du vill så gärna ha rätt att du sätter på dig rejäla skygglappar.
Trist för diskussionerna.
Joel. Både du och Anders framhåller det som ni uppfattar utav vad som framgått. Denna text exempelvis:Miljö- och hälsoskyddsnämnden ska delta i stadens arbete med miljözoner för lätta fordon." verkar du tolka som att beslut om miljözoner är klubbade. Jag tolkar det däremot som att beslut har tagits att Miljö och hälsoskyddsnämnden "ska delta i stadens arbete" den dag ett beslut om miljözoner tagits.

Jag tolkar det som att man beslutat att införa miljözoner så snart det är godkänt från regeringshåll.
Att exakt utformning av zonerna inte är satta är jag också med på. Även regelverket hur man får införa det kommer först när beslut från staten kommit.

Så verkar de flesta media också tolkat det. Även om såklart viss media är lite snabb med vad dom skriver så är det samma tolkning precis överallt.. Fast vissa "skrämmer upp" läsare lite extra med den där bilden som vi också alla verkar överens om är endast från utredningen om miljözoner.
av andersuw
#1213339
joel80 skrev:Jag har varit tydlig med på vilket sätt budgeten inte pratar om miljözonerna som något som bara ska utredas och gett tydliga exempel på varför och hur de utrycker sig i de texter där dom nämner det.
Och jag har varit tydlig med att det du säger inte svarar mot vad som faktiskt framgår av texten det vill säga inget mer än att miljözoner skall bli föremål för utredning samt vilka organ som skall delta i utredningsarbetet. Den text du för egen del citerar handlar inte specifikt om miljözoner så när som på de två enskilda meningar som säger att trafiknämnden och miljö- och hälsoskyddsnämnden skall delta i arbetet med att utreda dem.
Användarvisningsbild
av joel80
#1213343
Du kan fortsätta överfyllda trådarna med dina egna ovanliga tolkningar, men håll dig ifrån att försöka förklara mina inlägg för andra. Det blir så fel när du inte förstått vad jag skrivit från början.
av andersuw
#1213357
SvenB skrev:Denna text exempelvis:Miljö- och hälsoskyddsnämnden ska delta i stadens arbete med miljözoner för lätta fordon." verkar du tolka som att beslut om miljözoner är klubbade. Jag tolkar det däremot som att beslut har tagits att Miljö och hälsoskyddsnämnden "ska delta i stadens arbete" den dag ett beslut om miljözoner tagits.
Självfallet har du helt rätt i att den mening du citerar på intet sätt innebär att ett beslut om att införa miljözoner redan fattats. Dock är jag ganska säker på att miljö- och hälsoskyddsnämnden (liksom trafiknämnden) kommer att befatta sig väl så mycket med frågan under det utredningsarbete som nu står för dörren som efter ett eventuellt införande.

Att zonerna utreds innan de införs är förstås en fullkomligt naturlig del av den politiska beslutsprocessen i detta såväl som många andra fall. Snart sagt varje större reform föregås av utredningsarbete. Av vad det beredande organet på nationell nivå (Transportstyrelsen) säger framgår också uttryckligen att man väntar sig att kommunerna skall lägga ned ordentlig möda på förberedelsearbetet inför ett eventuellt miljözonsbeslut. I dess utredningsrapport (s. 85) sägs bland annat följande:
Kommunerna är, i jämförelse med länsstyrelserna, sannolikt de som bäst kan avgöra om det utifrån miljökänslighet finns ett behov av att införa bestämmelser om miljözoner, eftersom det är kommunerna som ska kontrollera luftkvaliteten i tätorterna. Det är även kommunerna som har kunskapen och underlaget till hur området kommer att påverkas av ett införande, vilka invånare som påverkas och hur företagen inom det tättbebyggda området kommer att påverkas. Nackdelen är att kommuner inte behöver konsekvensutreda lokala trafikföreskrifter på samma sätt som andra statliga myndigheter har skyldighet att göra. Bestämmelser om miljözoner för lätta fordon har en stor påverkan på allmänheten och företag vilket gör att en viss utredning bör göras innan införandet av bestämmelserna. Under samrådet framförde representanter från transport- och logistikföretag att kommunerna bör samråda med företagen inom regionen innan bestämmelserna beslutas. Vi bedömer att gällande bestämmelser i bland annat förvaltningslagen (1986:226) och kommunallagen (1991:900) kommer medföra att kommunerna kommer att utreda konsekvenserna innan bestämmelserna införs.
  • 1
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 164

Om du kör live data så kan du fö[…]

Ehhhh... Du skriver så här "mes[…]

Du har identifierat rätt sensor. Om du st&ari[…]

Har fått hem olja till ett oljebyte, samt en[…]