Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1212976
Det der tydligen enighet i Stockholms Kommunfullmäktige om miljözoner. Där med inte sagt att det råder enighet att lägga en "blaffa" över hela staden som det framkastats här. Jag vet inte om en Daniel Helldén tror på "blaffan" själv. I Aftonbladet står det: "Enligt Helldén är det oklart hur Stockholms stad kommer använda Transportstyrelsens förslag.
– "Jag kan inte svara på frågan hur exakt miljözonerna kommer implementeras. Vi kommer utgå från luftkvalitetsfrågan. Det är viktigt att få bort kväveoxiden. Vi har sagt att vi ska använda de här miljözonerna men inte i vilka exakta nivåer. Hornsgatans mätningar slår i taket. Det är frågan om vi ska ha miljözoner för speciella kvarter eller stadsdelar. Det ska vi titta på så snart vi får fram förordningstexten."
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1213000
Essingeleden ligger ju inom miljözonen så alla bilar som inte är Euro 6 måste pendla via Västerås.

Bild
av andersuw
#1213027
joel80 skrev:Daniel är miljöborgarråd i Stockholm Stads Kommunfullmäktige. Han har fullmäktige bakom sig.
Nej det har du fått om bakfoten.

Daniel Helldén är inte miljöborgarråd utan trafikborgarråd. Miljöborgarrådet är en kvinna vid namn Katarina Luhr:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Katarina_Luhr

Inte heller är borgarrådsuppdragen några fullmäktigebefattningar. Man är således inte borgarråd (kommunalråd) i kommunfullmäktige utan i kommunen (staden).

Slutligen har inte Helldén kommunfullmäktige bakom sig utan framför sig i miljözonsfrågan. Några beslut om att införa sådana zoner är nämligen inte fattade och det är kommunfullmäktige, inte Helldén, som avgör om och när några sådana beslut fattas. Det sker med all säkerhet inte före valet nästa höst. Vad Helldén just nu kan bjuda på vid sidan om beskedet att frågan skall utredas är därför bara ett stycke valfläsk.
joel80 skrev:Du verkar ha läst om den här nyheten med dina vanliga Andersuw-brillor på.
Ja självfallet. Något bättre alternativ kan du ju uppenbarligen inte erbjuda.
av andersuw
#1213028
VolvoB20 skrev:Essingeleden ligger ju inom miljözonen så alla bilar som inte är Euro 6 måste pendla via Västerås.
Se här

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1212832

och här

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1213088
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
#1213050
andersuw skrev: Nej det har du fått om bakfoten.

Daniel Helldén är inte miljöborgarråd utan trafikborgarråd.

Inte heller är borgarrådsuppdragen några fullmäktigebefattningar. Man är således inte borgarråd (kommunalråd) i kommunfullmäktige utan i kommunen (staden).
Inget om bakfoten, däremot skrev jag fel. Trafikborgarråd ska det såklart vara precis som du skriver.

När vi pratar bakfot så har du däremot misstagit dig lite. Daniel är invald ledarmot i Stockholms fullmäktige.
Man kan också endast vara borgarråd och har då inte t.ex rösträtt, men det gäller inte honom. Förstår dock inte riktigt varför du hängde upp dig vid det, men nu vet du hur det ligger till.
av andersuw
#1213095
Jag har på intet sätt förnekat att Helldén vid sidan av sitt uppdrag som trafikborgarråd också är ledamot av Stockholms kommunfullmäktige. Vad jag däremot klargjort är att han inte är identisk med nämnda fullmäktige och därför inte på egen hand kan fatta eller utlova något beslut om att miljözoner skall införas. Stockholms kommunfullmäktige består av 101 ledamöter. 51 röster fordras således för att uppnå majoritet. Helldén har bara en av de 51 röster som behövs.
Användarvisningsbild
av joel80
#1213139
Japp.. Och det är den majoriteten som alltså i torsdags beslutade att Stockholm Stad ska införa miljözoner i Stockholm så snart det är möjlig, alltså när regeringen får tummen ur vilket dom tidigare lovat ska ske under hösten 2017.. Dom verkar lite sena med det nu bara och kanske börjat fantisera om julledigt.. Så vi får nog inte se beslutet från regeringen innan årsskiftet.
av andersuw
#1213147
Nej det var inte vad som beslutades. Det man beslutade var endast att frågan om miljözoner skall utredas. Som jag redan påpekat här är det enda som sägs om miljözoner i det budgetförslag som klubbades av Stockholms kommunfullmäktige i torsdags kväll följande:

"Teknikutvecklingen är en viktig faktor för att nå ett hållbart transportsystem. För att nå målet att Stockholms stad ska ha en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030 behöver effektiva åtgärder vidtas för att främja teknikutveckling. Fokus bör läggas på att stödja och främja samarbetet med akademi och näringsliv samt utreda hur de styrmedel staden förfogar över kan användas mer effektivt, till exempel upphandlingar, miljözoner och utbyggnad av laddinfrastrukturen."

Av texten framgår också att trafiknämnden och miljö- och hälsoskyddsnämnden skall delta i stadens arbete med att utreda miljözonsfrågan under ledning av kommunstyrelsen.

http://www.stockholm.se/PageFiles/26638 ... 202018.pdf
Användarvisningsbild
av joel80
#1213162
Anders tolkning är tvärt emot alla politiker, journalister och skribenter. Det är förvånadsvis ofta det bara är du som verkar förstå en text när alla andra som skriver om det enligt dig ska ha missförstått.
Man har beslutat att införa miljözoner. De får man reda på om man läser alla artiklar och inlägg kring det här och lyssnar på vad de politiker som var med vid fullmäktige säger.
  • 1
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 164

Bränslepump finns på bensinmodellerna,[…]

Hej Hasse och tack för ditt svar. Läsar[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna är[…]

Jag använder numera vanlig "brännar[…]