joel80 skrev:Kartan kommer från det som är föreslagits i en utredning som jag förstår det. Det är det som man vill få till och om bara inte regeringen sätter stopp för det på nått sätt verkar det väl troligt att det är den omfattningen det kommer gälla. Senast 2020 är ju sagt från politikerhållet så det är mer än ett förslag.
Den utredning Transportstyrelsen redovisade i sin rapport från början av året hade inte till uppgift att leverera något förslag till miljözonsindelning för vare sig Stockholm eller någon annan kommun i landet. Utredningens uppgift var bara att bereda väg för de ännu ej beslutade ändringar i nationella förordningar som krävs för att kommunerna skall kunna införa miljözoner. Kartan fungerar bara som exempel i utredningsrapporten och är på intet sätt en del av dess förslag. Vilken miljözonsindelning Stockholm skall ha, om det nu blir någon sådan överhuvudtaget, avgörs förstås varken av regeringen eller Transportstyrelsen utan av Stockholms kommunfullmäktige. Och något beslut i den frågan är inte att vänta förrän om minst tre år.
joel80 skrev:Det ligger med i den budget som man beslutade om i torsdags.
Det enda som sägs i det budgetbeslut som fattades i torsdags kväll är att trafiknämnden i samverkan med miljö- och hälsoskyddsnämnden skall utreda frågan om miljözoner. Några finansiella medel för ett genomförande av miljözoner ingår inte i budgetbeslutet.