Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1212881
joel80 skrev:Kartan kommer från det som är föreslagits i en utredning som jag förstår det. Det är det som man vill få till och om bara inte regeringen sätter stopp för det på nått sätt verkar det väl troligt att det är den omfattningen det kommer gälla. Senast 2020 är ju sagt från politikerhållet så det är mer än ett förslag.
Den utredning Transportstyrelsen redovisade i sin rapport från början av året hade inte till uppgift att leverera något förslag till miljözonsindelning för vare sig Stockholm eller någon annan kommun i landet. Utredningens uppgift var bara att bereda väg för de ännu ej beslutade ändringar i nationella förordningar som krävs för att kommunerna skall kunna införa miljözoner. Kartan fungerar bara som exempel i utredningsrapporten och är på intet sätt en del av dess förslag. Vilken miljözonsindelning Stockholm skall ha, om det nu blir någon sådan överhuvudtaget, avgörs förstås varken av regeringen eller Transportstyrelsen utan av Stockholms kommunfullmäktige. Och något beslut i den frågan är inte att vänta förrän om minst tre år.
joel80 skrev:Det ligger med i den budget som man beslutade om i torsdags.
Det enda som sägs i det budgetbeslut som fattades i torsdags kväll är att trafiknämnden i samverkan med miljö- och hälsoskyddsnämnden skall utreda frågan om miljözoner. Några finansiella medel för ett genomförande av miljözoner ingår inte i budgetbeslutet.
Användarvisningsbild
av joel80
#1212889
Så du är alltså helt inne på att Miljöborgarådet blåljuger för alla när han säger att förbudet införs senast 2020?

Som jag citerade i den andra tråden:
Daniel Helldén har tidigare varnat Stockholmarna för att köpa dieselbil. Och målet är att områden i citykärnan där enbart elbilar får användas.
"Laddhybrider kan köra in i innerstaden så länge man kör på el. Vi vill komma åt utsläppen. Det skadliga kommer från dieseln och inte primärt från bilarna," säger Daniel Helldén till Aftonbladet."


Regeringen har tidigare sagt att beslut och riktlinjer för miljözoner kommer under hösten. Nu verkar det som att dom ändå får svårt att hinna innan nyåret, men vi kan nog vänta oss att de bestlutet kommer tämligen snart, och att det då kommer jobbas relativt snabbt inom Stockholm stad för att få till det här under kommande år. (Alltså senast 2020 som det nu är sagt.)
av andersuw
#1212898
Vad jag uppfattat att han har för avsikt att säga med sina uttalanden är att han för egen del har som målsättning att det skall införas miljözoner så snart det blir möjligt, varvid 2020 är den tidigaste tidpunkt för ett ikraftträdande av de nya reglerna som hittills diskuterats. Vad som faktiskt kommer att hända är det emellertid inte Helldén som bestämmer. Det avgör istället regeringen (vad gäller det nationella regelverket för miljözoner) och Stockholms kommunfullmäktige (vad gäller miljözoner i just Stockholm). För egen del anser jag det vara av rätt underordnat intresse vad Helldén personligen tycker mot bakgrund av att han inte har beslutet i sin hand ens om han sitter kvar som trafikborgarråd och jag dessutom bedömer det som rätt sannolikt att han blir utbytt på den posten efter valet i september nästa år. Miljöpartiet har ju tappat mycket mark i opinionsmätningarna och jag är allt annat än säker på att Helldéns prat om miljözoner kommer att verksamt bidra till att vända den utvecklingen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1212912
Stockholms kommunfullmäktige verkar överens om att införa miljözoner från senast 2020. Bara för att du inte gillar det behöver du inte låtsas som att det inte finns.
av andersuw
#1212913
På vilket sätt låtsas jag som om vadå inte finns?

Vad vi vet är bara att Daniel Helldén är överens med sig själv om att miljözoner bör införas snarast möjligt. Det finns däremot absolut inga belägg för att kommunfullmäktigeledamöterna är överens om något mer än att frågan skall utredas. I det beslut som togs i torsdags kväll sägs absolut ingenting om att eller när miljözoner verkligen skall införas.

Att motsätta sig att man inhämtar ytterligare fakta i målet genom att utreda saken är det svårt även för skeptikerna att motsätta sig. Därför ser man just nu heller inte mycket till tecken på politisk strid i frågan. Sådana tecken kommer dock med stor sannolikhet att dyka upp om och när man skulle nalkas ett faktiskt beslut om införande av miljözoner i Stockholm.
Användarvisningsbild
av joel80
#1212925
Daniel är miljöborgarråd i Stockholm Stads Kommunfullmäktige. Han har fullmäktige bakom sig.

Du verkar ha läst om den här nyheten med dina vanliga Andersuw-brillor på.
#1212932
Miljözoner är inte beslutade ännu.

I Stockholm lär de komma oavsett vilken politisk majoritet vi har.

2020 låter fult möjligt. Jag har bytt ut min Euro 5 diesel mot en ny Euro 6 ett år tidigare än planerat. Bidragande till det något tidigare bytet är att jag misstänker att andrahandsvärdet på Euro 5-bilar i Stockholmsområdet kommer gå ner märkbart, vilket gör att det inte blir så mycket dyrare att köra ny bil i år. :wink:
av S80_140HK
#1212934
Undrar vad det blir för klimatpåverkan när man tvingar alla dessa människor att köpa nya bilar.... :lol: Handlar ju inte bara om folk som bor i området utan även människor utifrån som behöver bil och behöver röra sig i dessa områden.

Kompisen som bor i Stockholm och åker ny fin bil frågade mig igår hur jag tänker hantera miljözonerna eftersom jag bara åker gamla bilar. Jag bor trots allt bara 10 mil från Stockholm C. Han hoppades väl på att jag skulle köpa ny bil som alla andra :lol: men mitt svar är enkelt, jag slutar åka till Stockholm. :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
#1212954
S80_140HK skrev:Undrar vad det blir för klimatpåverkan när man tvingar alla dessa människor att köpa nya bilar.... Bild Handlar ju inte bara om folk som bor i området utan även människor utifrån som behöver bil och behöver röra sig i dessa områden.

Kompisen som bor i Stockholm och åker ny fin bil frågade mig igår hur jag tänker hantera miljözonerna eftersom jag bara åker gamla bilar. Jag bor trots allt bara 10 mil från Stockholm C. Han hoppades väl på att jag skulle köpa ny bil som alla andra Bild men mitt svar är enkelt, jag slutar åka till Stockholm. :wink:
2020 när de införs kommer man ju kunna köra bilar från 2011/12 om man köper bensin il med euro5. En 8-9 år gammal bil vet jag inte om jag vill kalla ny.. Men visst, många kommer behöva byta upp sig.
  • 1
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 164
Leasing bildäck

https://www.gp.se/livsstil/varldens-gang/var-gener[…]

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]