Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1218607
Jag tror du har rätt. Man ser till hur man har det själv. Har man egen tomt med laddmöjlighet, så tror man på att alla, nästan, kan byta till elbil. Skulle det vara så, har Joel rätt. Jag själv bor i ett relativt litet samhälle, därför ser jag inte Euro5 bilar som näst intill värdelösa. De fungerar mycket bra för mina behov. Jag har visserligen också laddmöjlighet, men jag ser mig inte som en blivande Elbilägare. Dessutom tror jag inte att hälften av nybilsförsäljningen kommer vara Elbilar om 7-8 år. Kanske aldrig någonsin. :wink:
av Mwi
#1218619
Jag är säkert en perfekt elbils ägare, en-fas eluttag vid bilen på tomten som lätt kan ändras till tre-fas 16 A cirka 3,5 km till kontoret där jag har en-fas uttag vid bilen, och jag har inte en tanke på att köpa en elbil :wink: Så länge det finns bilar med förbränningsmotorer så kommer jag att köra det, och använda eluttagen till motorvärmaren.
av Lövet
#1218627
Mwi skrev: För att det skall fungera med elbil så måste man ha tillgång till att ladda bilen där man bor och jobbar, bor man i villa och parkerar på sin tomt fungerar det bra, har man även tillgång till eluttag på sin arbetsplats är det perfekt.
Men för alla som bor i flerfamiljshus utan tillgång till en egen p-plats med eluttag eller som jobbar centralt i en storstad utan en egen p-plats med eluttag, för den stora gruppen är elbilar inget realistiskt alternativ,
Alla behöver inte byta samtidigt och lämpligen byter de med bäst förutsättningar först. Det finns 2.000.000 friliggande hus i Sverige. Det räcker att de byter för att skapa en rejäl förändring.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1218644
Lövet skrev: Alla behöver inte byta samtidigt och lämpligen byter de med bäst förutsättningar först. Det finns 2.000.000 friliggande hus i Sverige. Det räcker att de byter för att skapa en rejäl förändring.
Hur många bilägande hushåll finns det i Sverige? Och hur många kan man räkna med att det skulle vara fördel för att köra Elbil?
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1218645
Lövet skrev:Procentuellt sett undrar jag om skatten verkligen är lägre på el än diesel. Nån som orkar kolla upp?
På diesel är skattepåslaget ca 192 procent. 65,8 procent av det genomsnittliga priset vid pump 2016 var skatt och 65,8 delat med 34,2 är ca 192 procent.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energ ... pa-diesel/

Sedan tillkommer ytterligare ett skattepåslag via fordonsskatten, den så kallade bränslefaktorn. Hur stort det påslaget blir i absoluta tal beror på hur mycket bilen officiellt drar. I mitt eget fall, med en bil som officiellt förbrukar 0,45 milen (119 g CO2/km), blir påslaget 734 kr per år. Med en verklig förbrukning på runt 0,65 liter milen och en årlig körsträcka som medelbilistens (ca 1.200 mil) innebär det att jag betalar ca en krona extra per liter diesel. Detta höjer i sin tur det totala skattepåslaget till ca 215 procent.

När det gäller en genomsnittlig hushållselskonsument är ca 42 procent av den totala elkostnaden statliga skatter/avgifter och 58 procent elpris plus elnätsavgift. Skattepåslaget blir alltså 42 delat med 58, det vill säga ca 72 procent.

https://www.forskning.se/2016/01/10/elp ... rgislaget/

I nuläget är således skattepåslaget på diesel genomsnittligt runt tre gånger så högt som skattepåslaget på el. Men detta är som sagt genomsnittssiffror som kan stämma bättre eller sämre i enskilda fall.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av Lövet
#1218646
SvenB: Det finns 4.7 miljoner bilar i Sverige totalt.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1218653
Lövet skrev: Alla behöver inte byta samtidigt och lämpligen byter de med bäst förutsättningar först. Det finns 2.000.000 friliggande hus i Sverige. Det räcker att de byter för att skapa en rejäl förändring.
Visst skulle det skapa förändring. Men även om de bytte till Elbil allihop, skulle det inte bli hälften av de 4,7 miljoner bilarna. :wink:
av Lövet
#1218654
Vet inte hur mycket det skulle bli. I genomsnitt lär väl husägare ha fler bilar per hushåll än lägenhetsägare så varför skulle det automatiskt bli lägre?
av Mwi
#1218656
Lövet skrev:Alla behöver inte byta samtidigt och lämpligen byter de med bäst förutsättningar först. Det finns 2.000.000 friliggande hus i Sverige. Det räcker att de byter för att skapa en rejäl förändring.
Det rimliga är väl att de som orsakar mest miljöpåverkan byter först, och det är väl de som kör bil i tätbebyggda områden och de bilägarna som bor centralt och det är ju där de flesta lägenheterna finns :lol:
av Lövet
#1218657
De som bor centralt har mycket lägre körsträcka än de som bor i förorter/mindre städer så nej det tror jag inte alls är rätt.
  • 1
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 164

En ny motor i snitt var 15000 mil...

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]

Najs Biiiiiiimer! :-D

Skoj att meka med nya fina grejer! :-)