Om källhantering
Executive summary: Man bör ha goda principer för källhantering och tillämpa dem konsekvent. Annars är man inte trovärdig.
joel80 skrev:andersuw skrev:1. Du säger att du blir mörkrädd när jag hänvisar till OKQ8 som källa för uppgifter rörande det biobränsle de säljer. Om man nu inte kan lita på de uppgifterna, varför skall vi då tro på Musk när han säger att Teslas batterifabrik drivs med solceller?
Du avfärdar ju direkt Musk som källa, hur kommer det sig att tillverkare av fossila drivmedel och klara förespråkare för HVO är okej?
Du besvarade inte min fråga. Du bekräftar därmed att du inte lever som du lär utan ställer hårdare krav på din motpart än du ställer på dig själv. När något sägs som passar din batteribilsagenda duger det utmärkt att det kommer från en källa som är part i målet. När något sägs som inte passar nämnda agenda finner du det däremot helt OK att avfärda det med hänvisning enbart till vem som säger det. Du antyder att drivmedelsproducenterna bedriver vilseledande marknadsföring och att offentliga organ som Energimyndigheten och Miljömärkning Sverige blir lurade. När det gäller Musk utgår du däremot från att han alltid talar sanning.
Den motfråga med vars hjälp du försöker ta dig ur det predikament du försatt dig i bygger på en felaktig premiss. Jag har inte alls avfärdat Musk som källa när han säger att Teslas batterifabrik drivs med solceller. Tvärtom har jag hela tiden utgått från att han har helt rätt i det avseendet.
joel80 skrev:andersuw skrev:2. Du säger att det är "läskigt" att Miljömärkning Sverige miljömärkt Preems Evolution+ med Svanen utan att ha alla siffror klara för sig. Vilka belägg har du för att de inte har alla siffror klara för sig?
Läs inläggen ovan, det var tydligt varför.
Du besvarade inte min fråga. Du har ingenstans belagt att Miljömärkning Sverige inte har alla siffror klara för sig. Du utgår utan något som helst underlag från att så är fallet. Du har förstås svårt att smälta det faktum att de belönat Preems Evolution+ Diesel med Svanen men ännu inte satt samma stämpel på någon batteribil.
joel80 skrev:andersuw skrev:7. Känner du till om det finns någon lag som reglerar hur mycket CO2-reduktion som ett drivmedel måste kunna uppvisa för att få säljas som biodrivmedel på den svenska marknaden? Känner du i så fall också till vad den lagen säger om saken och hur efterlevnaden av lagen kontrolleras? Känner du i så fall också till om lagen ifråga har någonting med EU att göra?
Ja det finns lagar, visste du inte det? Jag tror dom är kopplade till EU ja. Konstigt att du börjar fråga sånt. Du borde själv ha koll, då behöver du inte fråga bara för att försöka göra någon fånig poäng. Sluta ordbajsa, det blir tillräckligt långa inlägg ändå.
Du besvarade inte mina frågor som förvisso inte handlar om huruvida det finns lagar i största allmänhet. Så låt mig besvara dem åt dig. Marknaden för biodrivmedel regleras bland annat av lagen om hållbarhetskriterier för biodrivmedel och flytande biobränslen (
2010:598) med tillhörande förordning (
2011:1088). Lagen säger bland annat att sådana bränslen för att betraktas som hållbara (och därmed exempelvis befrias från vissa skatter) måste uppvisa en växthusgasreduktionen uppgående till minst 50 procent (fr.o.m. 2018 60 procent). Lagen ålägger också leverantörerna att utförligt och enligt strikta riktlinjer redovisa vilken växthusgasreduktion som faktiskt uppnås. Lagen grundar sig på EUs förnybarhetsdirektiv (RED,
Renewable Energy Directive). Liknande regler finns därför även i andra EU-länder.
Hade du gjort dig besväret att hålla koll på detta hade du kunnat bespara oss en väldig massa helt onödiga utläggningar, t.ex. dina försök att avfärda källor, dina påståenden om att HVO uppvisar en CO2-reduktion lägre än den lagen föreskriver och dina antydningar om att andra och mindre strikta regler gäller för biobränsle inom andra delar av EU än i Sverige.
joel80 skrev:andersuw skrev:9. Du skrattar när jag hänvisar till marknadsföringslagen. Kan du tänka dig att det finns någon som har incitament att anmäla en drivmedelsproducent till Marknadsdomstolen för brott mot den lagen om producenten far med osanning? Vem skulle det i så fall vara?
Man bryter lika lite mot marknadsföringslagen när man presenterar "trevligare" siffror som bilföretagen bryter mot dem när dom skriver att bilarna drar 4l/100km och att utsläppen bara är 111g/km. Det är alltså inte en ren lögn, vilket skulle vara brottsligt, men man vrider och vänder på de siffror som finns för att ens egen produkt ska framstå som så bra som möjligt.
Du besvarade inte mina frågor. Så låt mig göra det åt dig. Både miljöorganisationer (t.ex. Naturskyddsföreningen) och konkurrerande drivmedelsföretag har starka incitament att anmäla den som far med osanning när det gäller bränslets CO2-reduktion. Och jo, den som inte har på fötterna i det avseendet bryter mot lagen.
Den parallell med bränsleförbrukningssiffrorna som du försöker etablera håller inte. Att det testförfarande som hittills använts för att ta fram dessa siffror ger orealistiskt låga värden betyder bara att testförfarandet är otillfredsställande. När detta testförfarande nu ändras kommer biltillverkarna förstås att tvingas uppge de mer realistiska siffror som det nya testförfarandet kommer att ge.
Ändringen av testförfarandet välkomnas för övrigt av företrädare för branschen. Michael Fleiss, chef för motorutvecklingen hos Volvo Cars, säger:
"– Jag tror vi alla i branschen tycker att ändringen är bra. Det är inte bra för varumärket att sälja bilar med testvärden som sedan inte stämmer med kundernas erfarenhet. De blir besvikna och tappar tilltron till oss tillverkare.
– Det blir kanske svårare för oss som motortillverkare att klara alla gränsvärden men det blir lika för alla."
https://www.nyteknik.se/fordon/lastbils ... rs-6343918
joel80 skrev:Det är därför vi försöker hitta oberoende siffror från t.ex energimyndigheten eller andra "instutitioner" som vi båda litar till och har förtroende för.
Även när jag hänvisade till uttalanden från statliga organ, som Energimyndigheten och Miljömärkning Sverige, avfärdade du dessa uttalanden på grundval av förmodanden (utan belägg) om att de inte brytt sig om att kontrollera hur det ligger till.
joel80 skrev:andersuw skrev:10. Du säger att jag inte litar på "elbilssajter". Kan du se någon skillnad mellan att motbevisa ett påstående med fakta och argument och att avfärda ett påstående enbart på basis av vem som säger det? Kan du ge oss några exempel på att jag gjort det senare? Känner du till något skäl till varför sådana avfärdanden inte tas på allvar i seriös debatt?
Du vet själv hur du avfärdat viss information jag länkat till bara p.g.a källan. Då har jag erbjudit andra källor.
Självfallet kan man inte veta något som inte är sant. Du besvarade inte mina frågor i det här fallet heller. Så låt mig göra det åt dig. Skälet till att man i seriös debatt inte avfärdar ett påstående enbart med hänvisning till vem det härrör från är att man då begår det fel som beskrivs
här. Om man anser påståendet vara felaktigt eller ogrundat bör man istället visa det med hjälp av fakta och argument. Så gör därför jag, vilket din brist på belägg för motsatsen bevisar.