Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1213610
Jag läste att regeringen sagt att det ska komma under hösten. Alltså typ nu. Där jag läste det (var nån av artiklarna kring miljözonerna nu senaste veckan) stod det dock att man trodde att det nu skulle komma först efter nyår då man inte skulle hinna innan juluppehållet.

Edit:

Artiken från i höstas kring det:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... edan-2020/
Statsminister Stefan Lövfen meddelade vid tisdagens regeringsförklaring att regeringen kommer att ge kommuner rätt att införa miljözoner för lätta fordon.

Enligt det förslag som Transportstyrelsen presenterade 2016 ska kommunerna från 2020 kunna inrätta två nya zoner, miljözon 1 och miljözon 2. Båda ska stänga ute dieselbilar som inte uppfyller kraven för Euro 6, och bensin-, etanol- och gasbilar som inte uppfyller kraven för Euro 5.

Enligt miljöminister Karolina Skog (MP) ska ett nytt förslag presenteras inom kort.

Stockholms trafikborgarråd, Daniel Helldén (MP), välkomnar beskedet.

"Ett dieselförbud kan införas redan 2020. Då kan vi ta bort de äldre dieselbilarna i miljözon 2. Så fort förordningen kommer i höst vet vi hur det ser ut", säger Daniel Helldén till DN.

Och så här skrev man nu i förra veckan:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/arXa4/ ... regeringen
Ansvariga ministrar har under hösten hållit fast vid att ett beslut ska komma inom kort. Men inte ens statsledningskontoret har fått något besked.
– Nej, det har vi inte fått. Tidigare har förra infrastrukturministern Anna Johansson sagt att det ska komma under hösten. Jag har inte fått något besked från Thomas Eneroth om när det ska komma. Det verkar som att det kommer efter årsskiftet och inte innan jul. Det är dom signalerna jag har fått.
Enligt nuvarande infrastrukturminister Thomas Eneroths (S) pressekreterare Adriana Haxhimustafa bereds ärendet fortfarande.
– Jag har ingen tidsplan riktigt ännu, säger hon.
Helldén tror att regeringens försening kan bero på Stockholm krav på zon tre där endast elbilar får köra vid behov.
– Vi önskade från stadens sida om att ha det tilläget och att enklare få implementera det.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
#1213611
Är det inte enklare att vänts tills 2020 och se vad som händer. Vad ni än tycker kommer det ju iaf inte att påverka beslutet.


Och är ni ens drabbade ? Bor ni i gamla stan. För min del kan de göra hela stoch Holm till nån skyddszon el spärra av el vad de nu vill
Användarvisningsbild
av joel80
#1213612
Det handlar ju lite om hur man också ska tänka vid köp av ny bil.
Den bil de flesta kollar på att köpa idag, ny eller begagnad, har kanske många kvar till 2020 eller senare. Så debatten kring när och hur man inför det, och hur det kommer påverka begagnatpriserna närmsta åren, är ju intressant nu.

En av företagets bilar som vi använder när vi har väldigt mycket utrustning kommer vi inte kunna ha kvar. En Caddy Maxi, diesel Euro5... Så ja, mig påverkar det. Men övriga bilar på firman är el eller hybrider så med de klarar vi oss.
av andersuw
#1213617
I frågan om hur länge det kan dröja innan regeringen fattar beslut om de förordningsändringar som krävs för att kommuner skall kunna införa miljözoner är det mycket riktigt så att det idag saknas besked. Den ansvarige ministern, Thomas Eneroth, lät i fredags via sin pressekreterare meddela att frågan bereds men att han inte kan uttala sig om när beredningen kan vara klar.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1213636
joel80 skrev:Det handlar ju lite om hur man också ska tänka vid köp av ny bil.
Den bil de flesta kollar på att köpa idag, ny eller begagnad, har kanske många kvar till 2020 eller senare. Så debatten kring när och hur man inför det, och hur det kommer påverka begagnatpriserna närmsta åren, är ju intressant nu.
Jag tror att införande av miljözoner bara kommer påverka begagnatpriserna marginellt. Sverige består ju inte bara av Stockholm, Göteborg och Malmö. Den som vill byta in sin Euro 5 bil, mot en ny Euro 6, i exempelvis Stockholm, accepterar inte ett skambud. Bilföretaget får nog ge ett normalt bud, och sälja den hos sin filial i landsorten.
Användarvisningsbild
av joel80
#1213656
Kanske du har rätt.. Men risken är väl kanske att marknaden blir lite mättad med bilar som Stockholm inte vill ha och att priset då måste sänkas för att få dem sålda? Alltså bilmarknaden i Stockholm är ju förhållandevis stor i jämförelse med övriga Sverige.
Och vill man försöka sälja sin euro5 privat (och alltså inte har filialer ute i landet) kanske det blir svårare.. En del kommer säkert kunna säljas till de som kan tänka sig resa en bit för en bra bil, men blir det många som känner att dom måste byta bil får vi ju ett för stort utbud kontra efterfrågan.

Jag spekulerar alltså bara.. Har inga rätt ll och felpå hur det blir men tycker det är en intressant tid vi lever i. :)
Användarvisningsbild
av Camel
#1213688
andersuw skrev:Med all säkerhet kan man inte införa några miljözoner utan ytterligare fullmäktigebeslut även i det osannolika fallet att zonerna inte skulle medföra några som helst kostnader som belastar kommunens budget.
Jag tror också att beslut krävs även om inte extra kostnader uppstår som inte är budgeterade. Det räcker inte att budgetförslag med viljeyttring att utreda frågan finns. Ett beslut om miljözoner för lätta fordon får konsekvenser som man är skyldig att utreda. Dessutom kan ju inte ett sådant beslut tas förrän det är lagligt, dvs. när man förfogar över möjligheten. Och det gör man inte i nuläget.
andersuw skrev:Tilläggas kan också att den viljeyttring som innefattas i det budgetförslag som antogs (sannolikt ograverat) i torsdags kväll begränsar sig till en vilja att utreda frågan. Daniel Helldén personligen har avgett mer långtgående viljeyttringar än så. Men Daniel Helldén har inte mandat att uttala sig för hela kommunfullmäktiges räkning utan bara för sin egen och möjligen sitt partis del.
Instämmer. Och jag tycker inte om att personer uttalar sig på sätt som de inte har mandat för. Personerna anser att deras egen åsikt är viktigare än andras och ibland även lagen.
Användarvisningsbild
av Camel
#1213690
andersuw skrev:
Camel skrev:Och ingen vet nog hur långt tid det kommer att ta.
Det är alls inte otänkbart att regeringen väljer att vänta med att fatta de beslut som krävs på nationell nivå innan kommunerna kan införa miljözoner tills efter valet nästa höst.
Kan mycket väl vara så. Jag kan också tänka mig att det stora partiet i regeringen inte har riktigt lika bråttom som det lilla partiet. Dessutom verkar dessa två partier ha en kris under uppsegling i en helt annan fråga som säkerligen komplicerar samarbetet ytterligare.
Användarvisningsbild
av Camel
#1213695
Derank skrev:Vad ni än tycker kommer det ju iaf inte att påverka beslutet.
Om kommunala beslut tas som inte skulle passera en laglighetsprövning så går det att påverka beslutet i allra högsta grad. Jag tror att de medborgare som drabbas av miljözoner som samtidigt är kunniga i beslutsordningar och lagutrymmet som kommunen har att följa, tar chansen att påverka beslutet genom att se så att det blir undanröjt om chansen ges genom felaktigheter från kommunens sida.
Derank skrev:Och är ni ens drabbade ?
Personligen är jag inte drabbad av vad man gör i Stockholm. Och jag tänker låta det förbli så. Men om jag vore drabbad skulle jag följa detta mycket noga och bevaka mina medborgerliga rättigheter.
Användarvisningsbild
av Derank
#1213716
Har några bekanta på ingarö, .jag frågade dom vad se och deras bekanta tyckte om det här med mijözoner. De brydde sig inte alls . Man kör inte bil iaf i gamla stan. Och på sommartid tar han själv bussfilen med motorcykeln . Och måste han dit med bil. Tar han den . han visste inte ens vilken euro klass den hade.
  • 1
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 164

Är ovanligt med ljuddämpning i 17" […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]