- ons 22 nov 2017, 18:34
#1213610
Jag läste att regeringen sagt att det ska komma under hösten. Alltså typ nu. Där jag läste det (var nån av artiklarna kring miljözonerna nu senaste veckan) stod det dock att man trodde att det nu skulle komma först efter nyår då man inte skulle hinna innan juluppehållet.
Edit:
Artiken från i höstas kring det:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... edan-2020/
Och så här skrev man nu i förra veckan:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/arXa4/ ... regeringen
Edit:
Artiken från i höstas kring det:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... edan-2020/
Statsminister Stefan Lövfen meddelade vid tisdagens regeringsförklaring att regeringen kommer att ge kommuner rätt att införa miljözoner för lätta fordon.
Enligt det förslag som Transportstyrelsen presenterade 2016 ska kommunerna från 2020 kunna inrätta två nya zoner, miljözon 1 och miljözon 2. Båda ska stänga ute dieselbilar som inte uppfyller kraven för Euro 6, och bensin-, etanol- och gasbilar som inte uppfyller kraven för Euro 5.
Enligt miljöminister Karolina Skog (MP) ska ett nytt förslag presenteras inom kort.
Stockholms trafikborgarråd, Daniel Helldén (MP), välkomnar beskedet.
"Ett dieselförbud kan införas redan 2020. Då kan vi ta bort de äldre dieselbilarna i miljözon 2. Så fort förordningen kommer i höst vet vi hur det ser ut", säger Daniel Helldén till DN.
Och så här skrev man nu i förra veckan:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/arXa4/ ... regeringen
Ansvariga ministrar har under hösten hållit fast vid att ett beslut ska komma inom kort. Men inte ens statsledningskontoret har fått något besked.
– Nej, det har vi inte fått. Tidigare har förra infrastrukturministern Anna Johansson sagt att det ska komma under hösten. Jag har inte fått något besked från Thomas Eneroth om när det ska komma. Det verkar som att det kommer efter årsskiftet och inte innan jul. Det är dom signalerna jag har fått.
Enligt nuvarande infrastrukturminister Thomas Eneroths (S) pressekreterare Adriana Haxhimustafa bereds ärendet fortfarande.
– Jag har ingen tidsplan riktigt ännu, säger hon.
Helldén tror att regeringens försening kan bero på Stockholm krav på zon tre där endast elbilar får köra vid behov.
– Vi önskade från stadens sida om att ha det tilläget och att enklare få implementera det.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13