Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#1213444
joel80 skrev:Ok, jag ser det inte alls som konstigt att man kan fatta ett beslut som innebär att man är förberedd och kan agera när väl ett regelverk kommer på plats. Eftersom Stockholm Stad bara har budgetfullmäktige en gång per år hamnar man annars i ett läge då man annars kan få en försening på det man nu ska besluta om/beslutar med upp till ett år. (I allafall om det är något som man behöver räkna med i budgeten och som inte normalt ingår i det årliga kommunarbetet.
Kommunallagen reglerar bl.a. vad en kommun får besluta om och hur det ska gå till. Kommunallagen ska förändras och förslag finns om att förändringarna ska gälla från 2018. Men regleringar rörande kommunala besluts verkställighet, talan mot beslut samt laglighetsprövning kvarstår i huvudsak.

Några fakta:

Ett kommunalt beslut anses i princip verkställbart så snart protokollet
över beslutet har justerats.

Talan kan föras mot beslut av fullmäktige eller den beslutande
församlingen i ett kommunalförbund, av en nämnd, av ett partssammansatt
organ eller av revisorerna i fråga om deras förvaltning

Laglighetsprövning kan bara ske på de särskilda grunder som är angivna
i 10 kap. 8 § KL. Ett överklagat beslut ska enligt första stycket upphävas
om
• det inte har tillkommit i laga ordning,
• beslutet hänför sig till något som inte är en angelägenhet för kommunen
eller landstinget,
• det organ som har fattat beslutet har överskridit sina befogenheter,
eller
• beslutet strider mot lag eller annan författning.


I fallet med miljözoner för lätta fordon gäller följande:

1. Regeringen ska ta beslut att ge möjlighet till kommuner att införa miljözoner för lätta fordon.
2. Lagstiftningen (i detta fall Trafikförordningen) ska ändras.
3. Kommunen kan ta beslut om införande av miljözoner först när förordningar (i detta fall Trafikförordningen) om det man beslutar om finns på plats.
4. Kommunens beslut är verkställbart efter att det protokolleras och protokollet justeras.
5. Lagligheten av kommunala beslut kan prövas.

Ingen av ovan 5 punkter har ägt rum ännu. Inget beslut från regeringen. Ingen ändrad lagstiftning om miljözoner. Inget kommunalt beslut finns om att införa dem. Inget protokoll på beslut att införa miljözoner föreligger. Inget beslut på införande av miljözoner finns i något justerat protokoll att verkställa.

Dessutom är det så att om beslut att budgetera för något som faller inom särskilda grunder för laglighetsprövning kan upphävas om beslutet inte är en kommunal angelägenhet (enligt gällande lagar vid tiden för beslutet), om beslutande organ överskridit sina befogenheter eller om beslutet strider mot någon lag eller författning (vid tiden för beslutet).

Hur snabbt man har tänkt sig att detta ska gå kan man fundera på. Efter regeringsbeslutet (när det nu kommer) måste Trafikförordningen uppdateras vilket kan ta tid. Först därefter kan en kommun formellt ta ett reellt beslut om införande av miljözoner för lätta fordon. Detta beslut ska protokolleras och vara justerat innan verkställighet. För beslutet att tas krävs därigenom ett möte. Beslutet föregås sannolikt av utredningar på kommunal nivå som dessutom kan krävas i lagar och förordningar, allt från konsekvensanalyser till analys av sannolikhet för det förväntade utfallet av beslutet. Alla lagstadgade krav för att kunna ta beslutet ska vara uppfyllda innan beslutet tas. Annars upphävs det vid en laglighetsprövning.
Användarvisningsbild
av Camel
#1213445
Malmstroem skrev:Det går inte att fatta beslut i förväg när inte regelverket finns. Regeringsförklaringen är inget legalt regelverk utan endast en förklaring av intention.
Så är det. De som är otåliga får vackert vänta på att saker och ting får ha sin legala gång.
Malmstroem skrev:Efter vad som sagts är det dock synnerligen troligt att det legala regelverket kommer att införas, och att Stockholm därefter tar ett beslut om miljözoner. Men exakt hur det kommer att se ut är det ingen som vet idag.
Och ingen vet nog hur långt tid det kommer att ta.
Användarvisningsbild
av Camel
#1213519
joel80 skrev:Dom har fattat beslut att budgetera för det, och att arbeta för att införa det.
Ett förslag till budget är antaget. Utformningen av texten i protokoll avgör vad som beslutats. Verkställighet kan inte ske förrän protokollet är justerat. Jag har ännu inte sett något protokoll och avvaktar med att avgöra vad som formellt beslutats. Det är lättare att redan nu avgöra vad som inte beslutats eftersom kommunerna förfogar (ännu) inte över miljözoner för lätta fordon som styrmedel.

I Finansborgarrådets förslag till budget 2018 för Stockholms stad Inriktning för 2019 och 2020 (Dnr 180-616/2017) står: ”Kommunstyrelsen ska leda stadens arbete med miljözoner för lätta fordon”. (Sid 52) samt att ”Trafiknämnden ska delta i stadens arbete med miljözoner för lätta fordon.” (Sid 216, 218) och att ”Miljö- och hälsoskyddsnämnden ska delta i stadens arbete med miljözoner för lätta fordon.” (Sid 169). Man skriver att ”Fokus bör läggas på att stödja och främja samarbetet med akademi och näringsliv samt utreda hur de styrmedel staden förfogar över kan användas mer effektivt, till exempel upphandlingar, miljözoner och utbyggnad av laddinfrastrukturen.” (Sid 215)

Det som står i budgetförslaget är alltså att kommun styrelsen ska leda arbetet med miljözoner för lätta fordon och att både Trafiknämnden samt Miljö- och hälsoskyddsnämnden ska delta i stadens arbete med miljözoner för lätta fordon. Fokus ska ligga på samarbete och att utreda hur styrmedlen som staden förfogar över kan användas mer effektivt t.ex. miljözoner. Det står inget om att budgeten innehåller avsättning specifikt för att införa miljözoner för lätta fordon. Och det vore konstigt om det vore så eftersom det kan förnärvarande inte en kommun budgetera för eftersom det inte är något som kommunerna (ännu) förfogar över. Man kan heller inte börja använda skattemedel för att utreda hur man ska använda styrmedel som staden inte förfogar över (läs miljözoner för lätta fordon). Det står i budgetförslaget att man ska utreda hur de styrmedel man förfogar över kan användas mer effektivt. Det enda som man formellt förfogar över är miljözoner för tunga fordon. Innan man seriöst kan utreda miljözoner för lätta fordon krävs ändring av Trafikförordningen och för det krävs ett regeringsbeslut. Om inte ramverket (läs Trafikförordningen) är på plats vet man ju inte hur man kan utforma miljözonerna, och därmed kan man inte heller framställa konsekvensanalyser formellt som man i vissa fall dessutom är skyldig att göra enligt lag.

Alltså kan staden, beroende på hur texten i protokollet är utformad, arbeta med frågan om miljözoner för lätta fordon efter att justerat protokoll finns framme. Men om man lägger skattemedel på att börja utreda miljözoner för lätta fordon innan man förfogar över möjligheten till detta, så avviker man från budgetförslaget. Och innan man förfogar över denna möjlighet krävs att regeringen tagit beslut och att Trafikförordningen ändrats så att det blir möjligt. Och om det uppstår kostnader för att införa miljözoner för lätta fordon så krävs sannolikt ett nytt budgetbeslut eftersom i nuvarande förslag finns inga kostnader (synligt) budgeterade för själva införandet av miljözoner för lätta fordon. Men det kanske inte kostar så mycket.
Användarvisningsbild
av joel80
#1213543
Om det inte görs med stor automatisk apparat liknande trängselskatten utan blir en enklare variant typ dubbdävksförbud med enbart skyltning som ändras behövs det väl rimligtvis inget extra anslag utan ligger under det som beslutats i budgeten nu.
Möjligheten med att använda trängselstationerna som vi först diskuterade verkar mindre troligt, speciellt eftersom det också står om det i Transportstyrelsens utredning och att dom där ser det som en trafikregel som alltså upprätthålls av polis.

Min uppfattning är att beslutet som togs nu är tillräckligt för att det när regelverket kommer går att införa miljözoner i Stockholm stad utan några övriga politiska beslut. Den uppfattningen verkar delas av media och de politiker som uttryckt sig i frågan.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1213545
joel80 skrev: Min uppfattning är att beslutet som togs nu är tillräckligt för att det när regelverket kommer går att införa miljözoner i Stockholm stad utan några övriga politiska beslut. Den uppfattningen verkar delas av media och de politiker som uttryckt sig i frågan.
Var och en blir salig på sin tro. Jag skulle nog inte satsa speciellt mycket på den uppfattningen, om jag vore du. :wink:
Användarvisningsbild
av SvenB
#1213549
Jag tycker Camel har, med all önskvärd tydlighet, berättat hur politiska beslut tas. Och att jämföra det med dubbdäcksförbudet, är nog att göra det lätt för sig. Miljözoner kommer inskränka på bilisternas frihet betydligt mer än att köra Söder Mälarstrand, i stället för Hornsgatan.
Jag kan även berätta för dig, Joel, att jag inte på något sätt kommer få ändra mina körvanor "menligt" när miljözoner införs i Stockholm, även om de skulle bli hela Trängselskatteområdet. Min totala trängselskattdebitering 2016 var 0 kronor, och i år har jag blivit debiterade hela 15 kronor
Senast redigerad av 2 SvenB, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Camel
#1213550
joel80 skrev:Min uppfattning är att beslutet som togs nu är tillräckligt för att det när regelverket kommer går att införa miljözoner i Stockholm stad utan några övriga politiska beslut. Den uppfattningen verkar delas av media och de politiker som uttryckt sig i frågan.
Att införa miljözoner för lätta fordon kan man sannolikt inte göra utan nytt beslut om själva införandet medför kostnader som påverkar budgeten tillräckligt mycket. Däremot kan man enligt budgetförslaget använda medel till att börja utreda så snart man förfogar över möjligheten att införa miljözoner för lätta fordon. Men tills text i protokoll som är justerat finns framme så vet vi inte rent formellt hur situationen är. Av det som framkommit hittills är situationen rent juridiskt inget annat än att staden har avgett en viljeyttring samt att medel avsatts för två nämnder att arbeta med miljözoner för lätta fordon samt att fokus ska vara bl.a. att utreda hur de styrmedel man förfogar över kan användas mer effektivt. Vidare är situationen sådan att Regeringen har avgett en viljeyttring men haltar med beslutet. Och Trafikförordningen är inte ändrad, och kan inte ändras innan regeringen beslutat om det. Och innan Trafikförordningen är ändrad så förfogar inte kommunerna över möjligheten till miljözoner för lätta fordon. Och enligt budgetförslaget så ska man fokusera på att utreda hur de styrmedel man förfogar över kan användas mer effektivt.

Att (vissa) media framställer det hela som att införande av miljözoner av lätta fordon är beslutat är olyckligt eftersom det i sak är felaktigt. För min egen del anser jag att man ska avvakta tills justerat protokoll finns framme samt att de villkor som måste vara uppfyllda (regeringsbeslut samt ändring av förordningar) är på plats. Innan dess blir ju allt helt juridisk ointressant.
av andersuw
#1213560
Med all säkerhet kan man inte införa några miljözoner utan ytterligare fullmäktigebeslut även i det osannolika fallet att zonerna inte skulle medföra några som helst kostnader som belastar kommunens budget. Tilläggas kan också att den viljeyttring som innefattas i det budgetförslag som antogs (sannolikt ograverat) i torsdags kväll begränsar sig till en vilja att utreda frågan. Daniel Helldén personligen har avgett mer långtgående viljeyttringar än så. Men Daniel Helldén har inte mandat att uttala sig för hela kommunfullmäktiges räkning utan bara för sin egen och möjligen sitt partis del.
  • 1
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 164

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]