Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1213656
Kanske du har rätt.. Men risken är väl kanske att marknaden blir lite mättad med bilar som Stockholm inte vill ha och att priset då måste sänkas för att få dem sålda? Alltså bilmarknaden i Stockholm är ju förhållandevis stor i jämförelse med övriga Sverige.
Och vill man försöka sälja sin euro5 privat (och alltså inte har filialer ute i landet) kanske det blir svårare.. En del kommer säkert kunna säljas till de som kan tänka sig resa en bit för en bra bil, men blir det många som känner att dom måste byta bil får vi ju ett för stort utbud kontra efterfrågan.

Jag spekulerar alltså bara.. Har inga rätt ll och felpå hur det blir men tycker det är en intressant tid vi lever i. :)
Användarvisningsbild
av Camel
#1213688
andersuw skrev:Med all säkerhet kan man inte införa några miljözoner utan ytterligare fullmäktigebeslut även i det osannolika fallet att zonerna inte skulle medföra några som helst kostnader som belastar kommunens budget.
Jag tror också att beslut krävs även om inte extra kostnader uppstår som inte är budgeterade. Det räcker inte att budgetförslag med viljeyttring att utreda frågan finns. Ett beslut om miljözoner för lätta fordon får konsekvenser som man är skyldig att utreda. Dessutom kan ju inte ett sådant beslut tas förrän det är lagligt, dvs. när man förfogar över möjligheten. Och det gör man inte i nuläget.
andersuw skrev:Tilläggas kan också att den viljeyttring som innefattas i det budgetförslag som antogs (sannolikt ograverat) i torsdags kväll begränsar sig till en vilja att utreda frågan. Daniel Helldén personligen har avgett mer långtgående viljeyttringar än så. Men Daniel Helldén har inte mandat att uttala sig för hela kommunfullmäktiges räkning utan bara för sin egen och möjligen sitt partis del.
Instämmer. Och jag tycker inte om att personer uttalar sig på sätt som de inte har mandat för. Personerna anser att deras egen åsikt är viktigare än andras och ibland även lagen.
Användarvisningsbild
av Camel
#1213690
andersuw skrev:
Camel skrev:Och ingen vet nog hur långt tid det kommer att ta.
Det är alls inte otänkbart att regeringen väljer att vänta med att fatta de beslut som krävs på nationell nivå innan kommunerna kan införa miljözoner tills efter valet nästa höst.
Kan mycket väl vara så. Jag kan också tänka mig att det stora partiet i regeringen inte har riktigt lika bråttom som det lilla partiet. Dessutom verkar dessa två partier ha en kris under uppsegling i en helt annan fråga som säkerligen komplicerar samarbetet ytterligare.
Användarvisningsbild
av Camel
#1213695
Derank skrev:Vad ni än tycker kommer det ju iaf inte att påverka beslutet.
Om kommunala beslut tas som inte skulle passera en laglighetsprövning så går det att påverka beslutet i allra högsta grad. Jag tror att de medborgare som drabbas av miljözoner som samtidigt är kunniga i beslutsordningar och lagutrymmet som kommunen har att följa, tar chansen att påverka beslutet genom att se så att det blir undanröjt om chansen ges genom felaktigheter från kommunens sida.
Derank skrev:Och är ni ens drabbade ?
Personligen är jag inte drabbad av vad man gör i Stockholm. Och jag tänker låta det förbli så. Men om jag vore drabbad skulle jag följa detta mycket noga och bevaka mina medborgerliga rättigheter.
Användarvisningsbild
av Derank
#1213716
Har några bekanta på ingarö, .jag frågade dom vad se och deras bekanta tyckte om det här med mijözoner. De brydde sig inte alls . Man kör inte bil iaf i gamla stan. Och på sommartid tar han själv bussfilen med motorcykeln . Och måste han dit med bil. Tar han den . han visste inte ens vilken euro klass den hade.
av andersuw
#1213864
Camel skrev:Instämmer. Och jag tycker inte om att personer uttalar sig på sätt som de inte har mandat för. Personerna anser att deras egen åsikt är viktigare än andras och ibland även lagen.
Daniel Helldén är statsvetare, tidigare akademiskt verksam sådan. Dessutom avancerar man knappast till posten som trafikborgarråd utan att först ha skaffat sig ganska gedigen kunskap om hur politiskt, i synnerhet kommunalt, beslutsfattande i praktiken går till. Att Helldén själv inte riktigt förstår vad som de facto beslutats och inte beslutats är således uteslutet. Jag har inte hittat något pressmeddelande som kan förklara att det hela i media framställts som något mer än det är. Däremot diverse twittranden som kanske kan bidra till förståelsen av hur "ankan" tillkommit.

https://twitter.com/DanielHellden?lang=en
av Lövet
#1213867
Men nu öppnar Daniel Helldén för att förbjuda också Euro 6-bilar. Det är dock oklart när det förbudet skulle träda i kraft – om det blir verklighet. Han vill utreda vad som behöver göras för att nå kraven på luftkvalitet i Stockholm.

"Även nya dieselbilar är värdelösa. Euro 6-bilar släpper ut mellan fem och sex gånger mer utsläpp på gatorna än i testerna. Vissa av Volvobilarna hade 15 gånger mer utsläpp. Det är ett problem", säger Daniel Helldén i en intervju med Svenska Dagbladet.


https://www.svd.se/trafikborgarradet-al ... -forbjudas
av andersuw
#1213878
Exakt vilka bilar som kan förbjudas med hjälp av en miljözon av si eller så klass är det inte upp till Stockholms kommun, än mindre Helldén själv att avgöra. Den saken avgörs av det regeringsbeslut i frågan som vi fortfarande väntar på. Det är det beslutet som kommer att klargöra vilka olika miljözoner kommunerna i praktiken kan laborera med. Vad kommunerna sedan har att välja på är bara om de vill införa någon av de möjliga zonklasserna inom ett visst område eller inte. Och vägar där staten snarare än kommunen är väghållare (t.ex. E4) kan inte innefattas i zonen oavsett vad kommunen tycker.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1213880
Lövet skrev:Men nu öppnar Daniel Helldén för att förbjuda också Euro 6-bilar. Det är dock oklart när det förbudet skulle träda i kraft – om det blir verklighet. Han vill utreda vad som behöver göras för att nå kraven på luftkvalitet i Stockholm.

"Även nya dieselbilar är värdelösa. Euro 6-bilar släpper ut mellan fem och sex gånger mer utsläpp på gatorna än i testerna. Vissa av Volvobilarna hade 15 gånger mer utsläpp. Det är ett problem", säger Daniel Helldén i en intervju med Svenska Dagbladet.


https://www.svd.se/trafikborgarradet-al ... -forbjudas
Vad säger man om detta? Förmodligen ingenting förrän Regeringen har tagit fram förordningen. Daniel Helldén är en "snackpåse", men han verkar i alla fall sansat sig så mycket att inte ens Euro 5 bilar stoppas vid Västberga, vilket han raljerat om tidigare. Han kanske inser att han hittills framstått mer som bilhatare än trafikborgarråd som värnar om miljön.
  • 1
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 164
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]