Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1198906
SvenB skrev:Har inte läst alla 31 sidorna, men kommenterar ett inlägg som har relevans till det jag skriver. Jag pratade i måndags med en kundmottagare på Volvo verkstad som påstår sig läst utkastet till Svenskt förslag. Det är de riktigt skitiga bilarna de vill åt. Enligt media påstås det att Euro 5 och sämre skall förbjudas i de planerade zonerna vad beträffar diesel. Det stämmer inte, enlig honom; Euro 5 kommer att tillåtas. Jag är i alla fall trygg i min uppfattning att, för min "körcykel" är en dieselbil det bästa alternativet, och bytte min Euro 5-bil, mot en Euro 5-bil. Att dieselbilarna skulle falla som en sten i värde om 3 år tror jag inte på. Alla bor inte i storstäder, eller ens måste ta bilen in i stadskärnor när de skall dit. Visst tror jag att folk får tänka om, och inte kunna åka bil var som helst i stadskärnor, men det är väl inte för tidigt?
Transportstyrelsen har varit beredande organ och enligt deras förslag kommer miljözon 2 att innebära förbud mot dieslar som inte klarar Euro 6 och bensinbilar som inte klarar Euro 5. För miljözon 3 krävs batteribil, bränslecellsbil eller laddhybrid som klarar Euro 6. Se här:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny ... -staderna/

Jag har inte sett om något formellt beslut är fattat ännu. Regeringen har sagt att den tänker ge kommunerna rätt att införa nya miljözoner men exakt hur dessa kommer att avgränsas kan kanske fortfarande ändras innan beslutet blir formellt.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1198909
Lövet skrev: Volvon drog i genomsnitt 0,96 liter/mil, eller översatt till energi 8,58 kWh/mil.[/i]
Orättvist att Volvon måste släpa på en husvagn, för litern, det brukar min bil dra när vagnen är på.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1198910
andersuw skrev:Transportstyrelsen har varit beredande organ och enligt deras förslag kommer miljözon 2 att innebära förbud mot dieslar som inte klarar Euro 6 .
Det är smart som fan. När lagen går igenom är Euro5 bilarna garanterat över 36 månader och leasingen har löpt ut. De ägs nu av privatmänniskor som kan ta en värdeminskning på en kvarts mille över en natt när deras bilar blir värdelösa.

Hade det skett tidigare när finansbolag stått som ägare bakom leasingen hade värdefallet kunnat utlösa en bankkris.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1198912
Hmm man kan också säga att Teslan under bilfärden generade 0.1 g radioaktivt utbränt kärnbränsle som skall slutförvaras i 100.000 år om man laddade bilen hos Vattenfall (Enligt vattenfalls egen hemsida)

Var är då den tekniska knock-outen ? Ytterligare exempel på populistisk journalistik som inte orkar tänka hela kedjan,

När ska vi börja göra det ?
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
#1198913
Euro 5 har inte sålts sen 2013/2014 så dom är nog redan över 36 månader gamla..

Det tar nog några år till innan det införs, och man kanske inte inför det på så många ställen från start så bilarna kommer fortfarande kunna säljas, även om värdeminskningen kan ske lite snabbare... men det har nog redan startat i och med alla diskussioner kring diesel.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1198917
joel80 skrev:Euro 5 har inte sålts sen 2013/2014 så dom är nog redan över 36 månader gamla..

Det tar nog några år till innan det införs, och man kanske inte inför det på så många ställen från start så bilarna kommer fortfarande kunna säljas, även om värdeminskningen kan ske lite snabbare... men det har nog redan startat i och med alla diskussioner kring diesel.
Spelar ju ingen roll om det tar några år innan man inte kan köra in till stan/skolan/sjukhuset/dagis/biblioteket. Är lagen klar och klubbat så skulle jag inte ta i en Euro5 bil med tång om jag vet att den blir förbjuden om tex 2 år. Vem vill köpa en bil privat som har garanterat värde noll om 2-3 år, det skulle i så fall vara till sjukt lågt pris så man kan skrota den om 2-3 år.
Användarvisningsbild
av joel80
#1198922
Lagen att kommunerna får förbjuda är väl klubbad sen ett par veckor tillbaka?
Eller minns jag fel? Var det bara vad som skulle komma att beslutas?
av Lövet
#1198923
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: Volvon drog i genomsnitt 0,96 liter/mil, eller översatt till energi 8,58 kWh/mil.[/i]
Orättvist att Volvon måste släpa på en husvagn, för litern, det brukar min bil dra när vagnen är på.
Spelar ingen roll vad din drar (som dessutom är en diesel). Det är väl vad den drog i testet under samma vägsträckor och förare som Teslan som är intressant.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1198950
Ja men jag kan inte fatta hur man kan landa på den förbrukningen, det är ju en toppmodern bil och mest landsvägskörning. Flera dl mindre per mil hade ju varit mera normalt.

Inte ens min gamla bensin BMW med V8:a låg jag så högt.
Användarvisningsbild
av Derank
#1198954
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Euro 5 har inte sålts sen 2013/2014 så dom är nog redan över 36 månader gamla..

Det tar nog några år till innan det införs, och man kanske inte inför det på så många ställen från start så bilarna kommer fortfarande kunna säljas, även om värdeminskningen kan ske lite snabbare... men det har nog redan startat i och med alla diskussioner kring diesel.
Spelar ju ingen roll om det tar några år innan man inte kan köra in till stan/skolan/sjukhuset/dagis/biblioteket. Är lagen klar och klubbat så skulle jag inte ta i en Euro5 bil med tång om jag vet att den blir förbjuden om tex 2 år. Vem vill köpa en bil privat som har garanterat värde noll om 2-3 år, det skulle i så fall vara till sjukt lågt pris så man kan skrota den om 2-3 år.
Det kommer inte att bli sådanna förbud. Enstaka gator i vissa städer på sin höjd.

Politikerna är inte helt dumma
  • 1
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 164
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]