Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1204442
Camel

Jag tror vi kommer se en mixad fordonsmarknad om 20-30 år. Men jag tror att förbränningsmotorerna har gjort sitt då det som kommer verkar kunna bli en billigare och mindre komplex lösning. Att elbilen som en billigare och bättre lösning kommer få konkurrens av andra lösningar är ju långt från uteslutet.
Men blir det som många tror blir ju elbilen då i första hand billigare än bilar med förbränningsmotor. Om man sen lyckas få ner kostnaden och effektivisera t.ex bränslecellsbilen kan den kanske också ha en plats. Sen finna det säkert andra alternativ som kommer kunna ha en viss andel.

Min poäng, och alltså vad jag tror, är att förbränningsmotorerna kommer förlora främst p.g.a kostnad.
av andersuw
#1204448
joel80 skrev:Jag behöver inte försvara argumentet att dieselbilar är ett stort miljöproblem. Det är vedertaget och lika bra bevisat som att vi har klimatpåverkan av människan. Även fast det även där finns en liten klick som inte vill ta till sig den vetenskapen.
Varför fortsätter du att invända mot saker jag inte sagt? Vad jag bad dig ge sakliga argument för var inte påståendet att dieselbilar är ett stort miljöproblem. Vad jag däremot bad dig ge argument för är det påstående som är relevant med avseende på förslaget att förbjuda nya dieselbilar från 2019 och framåt i Köpenhamn, det vill säga att dieselbilar per definition, även med den bästa avgasreningsteknik vi förfogar över eller någonsin kan förfoga över, är ett stort miljöproblem, större än bensinbilar, och att detta även gäller dieselbilar som är tillverkade fr.o.m. 2019 och godkända enligt de nya EU-regler som då är i kraft. Detta är mig veterligen på intet sätt bevisat. Om du vidhåller motsatsen, vilka belägg kan du i så fall peka på?

Jag konstaterar också att du än en gång undvikit att besvara min fråga om vad som enligt din mening är destruktivt för diskussionen i den mening där jag ifrågasatte att de som påstår att dieselmotorer per definition är ett stort miljöproblem har rätt. Att det inte var det blotta faktum att jag opponerade mig har du redan tillstått. Alltså konstaterar jag att du inte kunnat påvisa något destruktivt inslag överhuvudtaget, precis som i alla tidigare fall där du kommit med beskyllningar av likartat slag.
joel80 skrev:Du vet också att det är så och att du är i yttersta minoritet och går emot de flesta fakta när du säger att dieselbilen skulle vara lösningen på miljöproblemen.
Varför fortsätter du att invända mot saker jag inte sagt? Jag har inte påstått att dieselbilen skulle vara lösningen på miljöproblemen. Vad jag däremot påstått är följande: "I själva verket är dieseln, med rätt avgasreningsteknik, det mest miljövänliga bilalternativ vi nu har att tillgå vid sidan av bränslecellen."

Och om jag är i yttersta minoritet eller inte saknar som jag tidigare påpekat helt betydelse när det gäller att avgöra vad som faktiskt är sant eller inte. Att som du gång på gång hänvisa till majoritetens uppfattning är bara ett exempel på ett klassiskt logiskt felslut.
joel80 skrev:I dag framställs 95 procent av världens vätgas av naturgas. Det betyder att vätgasen fortfarande är ett fossilt bränsle, förvisso bättre och effektivare än bensin och diesel, men ingen långsiktig lösning. På stadsproblemen kan det dock vara bra då utsläppen vid körning från bränslecellsbilar är precis som med elbilar.
Varför tar du upp förhållanden som saknar relevans med avseende på bränslecellsbilens miljöbelastning? Som jag tidigare påpekat saknar det helt betydelse för bränslecellsbilens miljöbelastning att över 90 procent av världens vätgas tillverkas av naturgas eftersom den gasen i allt väsentligt tillverkas för andra ändamål än bränslecellsbilar. Vad som har betydelse för bränslecellsbilens miljöbelastning är hur den vätgas som används i sådana bilar tillverkas.
joel80 skrev:I Sverige verkar vi dock ha mesta dels fossilfri vätgas i den bemärkelsen att det mesta framställs genom elektolys... Den är förhållandevis ren då den framställs på Svensk/nordisk el men som vi pratat om men det är väldigt energikrävande och går åt bra mycket mer energi per km än vad det gör om man istället går närmsta vägen via batterier.
https://www.di.se/bil/fossilfri-gas-ar-inte-sjalvklart/
Vad jag påpekade men du uppenbarligen missade var att den vätgas som erbjuds för fordonsdrift, inte bara på den svenska utan hela den nordiska marknaden, mig veterligen inte bara är fossilfri utan förnyelsebar, exempelvis därför att den framställs via elektrolys med el från förnyelsebara källor, så som den vätgas från AGAs anläggning för vätgasproduktion i Sandviken som en Toyota Mirai tankades med på Arlanda i den DI-artikel du länkade till.

Batteribilar i vår del av Europa laddas istället från det nordcentraleuropeiska elnätet. Den merproduktion av el de därvid ger upphov till är av skäl som tidigare utförligt redovisats normalt sett fossil. Batteribilar ger därtill genomsnittligt sett upphov till stora merutsläpp och annan negativ miljöpåverkan vid batteritillverkningen. Alltså är dessa bilar ur miljösynpunkt klart sämre än bränslecellsbilar.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1204455
joel80 skrev:Det är rätt dyrt att framställa så utan subventioner hade det varit väldigt dyrt att köra.
Beroende på hur mycket vätgas som görs åt gången kostar det ungefär 40-70kr per kg att producera vätgas med elektrolys (ränta på investering undantaget). Ungefär hälften av kostnaden kommer från elen som används i framställningen, resten är kostnader för investering och drift av elektrolysören.
http://www.vatgas.se/faq/

Hälften av kostnaden är alltså el.. Vilket bör betyda ca 25-35kwh. På ett kg vätgas kommer man i bästa fall 10 mil va?
På ett kilo vätgas kommer man enligt ADACs förhållandevis realistiska test 10 mil i en förhållandevis stor bil som Toyota Mirai. Priset vid pump i Sverige ligger så vitt jag vet på ca 80 kr/kg, d.v.s. ca 8 kr/milen, vilket ju är fullt konkurrenskraftigt i jämförelse med en likstor dieselbil. Vätgastillverkningen är vad jag vet inte subventionerad. Däremot är försäljningen av förnyelsebar vätgas sannolikt obeskattad så när som på moms.

Tycker du att man borde beskatta förnyelsebar vätgas hårdare? Tycker du att man borde ta bort skatten på fossil bensin och diesel? Tycker du att det är rimligt att batteribilar subventioneras så kraftigt och beskattas så lågt med tanke på de stora merutsläpp av CO2 plus diverse föroreningar de förorsakar vid såväl tillverkning som drift i jämförelse med andra biltyper?
Användarvisningsbild
av joel80
#1204478
Jag kan inte förklara för dig tydligare än jag gjort. Förstår du inte med hjälp av de exemplen jag gett hur du ibland utrycker dig är det troligen roten till problemet.

I dagsläget är det vi skattebetalare som betalar enorma summor för att ett fåtal ska kunna tanka vätgas.
https://www.sydsvenskan.se/2014-01-16/m ... atgasbilar

Den kostnaden blir såklart mindre om vi har fler som tankar... men frågan är om det ändå går att få ekonomi i det inom rimlig framtid. Vi kan hamna i ett läge där vi under lång tid får subventionera vätgasen med skattemedel.

Mot dieselkostnaden så är vätgasen billigare för den som kör en vätgasbil, om vi alltså räknar bort vad vi betalar på sidanom. Men fortfarande mer än 3ggr dyrare än att köra vanlig elbil.

Jag tycker det är rimligt att man har subventioner på miljövänliga alternativ i viss utsträckning ja, och att subventioner på elbilar och vätgasbilar är rimligt (även om vätgasbilen inte blir riktigt lika miljövänlig då det går åt mer el), men det måste ändå vara viss sans på det. Att betala några miljoner för en vätgasmack där 3st tankar under ett år känns inte riktigt rätt.

Sen har du en ganska stor avdunstning av vätgas också som nog kommer påverka kostnaden.
Enligt BMW som har gjort en liknande behållare motsvarar deras vacuumspalt ca 17 m frigolitisolering[45]. Behållaren klarar av att frakta 10,7 kg väte och väger totalt ca 123 kg. Figur 7 illustrerar behållaren[44]. Fördelen med flytande väte är att högre densitet vid lägre tryck kan fås än i gasform. På så sätt fås mer energi ombord vilket resulterar i en längre räckvidd för fordonet. Nackdelarna är trots de framsteg som har gjorts för att förbättra isoleringen ifrån värme, så tillströmmar en viss mängd värme hela tiden. Detta betyder att vätet avdunstar och försvinner ut i omgivningen. Om fordonet inte körs på några dagar så måste behållaren ventileras på vätgas genom en ventil. Detta behövs vanligen efter 3-5 dagars inaktivitet. Efter ytterligare några dagar kan i stort sett hela tanken ha tömts på väte.
https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf

Trist om man ställt bilen en vecka vid flygplatsen och kommer tillbaka till så gott som tom tank.. :/
Men man kanske kommit till rätta med problemet sen 2013? Hittade inga senare uppgifter om avdunstning.

Vätgas som bränsle kanske gör sig bättre i t.ex ett bussbolag där en pump på ett ställe kan förse hela bussflottan.. om vi nu har överlöd på vätgas och inte behöver mer för elproduktion vintertid.

Har du någon kommentar till att de här är problem för vätgasens framtid? Hur tror du man ska lösa det och få ekonomi i det?
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
#1204489
Felberäknade tydligen electrolys ett par inlägg upp. Tydligen går det år mer per kilo.. ca 40-50kwh först vid elektrolys och sen ytterligare 15kwh vid komprimering.

https://en.wikipedia.org/wiki/Electroly ... Efficiency
Efficiency of modern hydrogen generators is measured by energy consumed per standard volume of hydrogen (MJ/m3), assuming standard temperature and pressure of the H2. The lower the energy used by a generator, the higher would be its efficiency; a 100%-efficient electrolyser would consume 39.4 kilowatt-hours per kilogram (142 MJ/kg) of hydrogen,[20] 12,749 joules per litre (12.75 MJ/m3). Practical electrolysis (using a rotating electrolyser at 15 bar pressure) may consume 50 kilowatt-hours per kilogram (180 MJ/kg), and a further 15 kilowatt-hours (54 MJ) if the hydrogen is compressed for use in hydrogen cars.[21]
I bästa fall alltså ca 50-65kwh per kilo.. 50-65kwh för att köra 10 mil. Med elbil kommer du 25-30 mil på samma mängd energi. Ännu mer i bilarna som inte är så stora.

Jag har svårt att se att det här i längden skulle kunna konkurrera med elbilar. Kanske kommer det något stort genombrott som förändrar det ovan, men samtidigt kan det ju komma genombrott på elbilssidan/batterisidan som gör vanliga elbilar ännu mer effektiva. Som det ser ut nu har jag i allafall svårt att se hur en vätgasbil skulle kunna konkurrera med elbilen. Fördelen att ha ett "tankbart" bränsle kan inte vara så stort, när de flesta dagsresor ändå är långt under vad dagens elbilar klarar av.

Mwi skrev:Biltrafiken har varit ett problem i storstäderna i många år, denna filmen från 1957 är lika aktuell idag :lol: Sedan kanske den inte är helt objektiv då det är Svenska Lokaltrafikföreningen som ligger bakom den, men passa på att njut över alla miljöer.
http://www.filmarkivet.se/movies/forlorade-melodien/
Fantastiskt film Mwi!
"Man kallar det "rusningstrafik", men inte har det mycket mer rusning att göra."
:)
Barnstolenoch "bältet" vid 5:36! Haha.. ujuj...
Användarvisningsbild
av Derank
#1204509
ja, och trots alla försök med påfart 12, avfart 27 , genomfart xxx, överfart xxx, har det inet blivit ett smack bättre där nere på 40år, tur att det fins en värld utanför Stockholm. Stockholmarna måste ju tycka att det är rena semestern att åka upp till tex Ljustorp, tyst...ingen trafik....natur....luft....sol......fiske......avslappnad...
Användarvisningsbild
av SvenB
#1204544
Mwi skrev:Biltrafiken har varit ett problem i storstäderna i många år, denna filmen från 1957 är lika aktuell idag :lol: Sedan kanske den inte är helt objektiv då det är Svenska Lokaltrafikföreningen som ligger bakom den, men passa på att njut över alla miljöer.
http://www.filmarkivet.se/movies/forlorade-melodien/
Underbar film. men jag tycker den belyser vad som gått fel på dessa 60 år sedan filmen gjordes. Man har inte lärt sig något.På filmen såg man några infartsparkeringar, men de tar man bort för att bygga hus där i stället. Man borde byggt ut dessa vartefter behovet ökade. Man tog bort spårvagnar i innerstaden för att ge plats åt bilen i samband med dagen H. Man borde i stället byggt ut kollektivtrafiken i samband med att man byggde om inför dagen H. Nu vill man straffa bilisterna för att de anser sig tvungna att ta bilen för att komma till sina jobb. Hade det inte varit bättre med "morötter i stället för piskor"?
Användarvisningsbild
av SvenB
#1204546
Derank skrev:ja, och trots alla försök med påfart 12, avfart 27 , genomfart xxx, överfart xxx, har det inet blivit ett smack bättre där nere på 40år, tur att det fins en värld utanför Stockholm. Stockholmarna måste ju tycka att det är rena semestern att åka upp till tex Ljustorp, tyst...ingen trafik....natur....luft....sol......fiske......avslappnad...
Jo, säkert. Men det finns kanske inte så många arbetsplatser i Ljustorp. Jag tillhör de som lämnat storstaden för landsbygden när jag pensionerade mig. Men jag har inga barn i skolåldern som drabbas av att kommunen lägger ner skolor i de mindre orterna, till förmån för tätorterna. Jag tror att lite av problematiken kan ligga där.
av andersuw
#1204566
joel80 skrev:Jag kan inte förklara för dig tydligare än jag gjort. Förstår du inte med hjälp av de exemplen jag gett hur du ibland utrycker dig är det troligen roten till problemet.
Du har inte ens försökt förklara vad du menar överhuvudtaget. Du har således inte givit något som helst svar på frågan om på vilket sätt följande påstående skulle vara "destruktivt för diskussionen", särskilt som du förnekat att blotta det faktum att jag invänder mot andra är vad du har i åtanke:

"Somliga (inte alla) tror sig felaktigt veta att dieselmotorer per definition är ett stort miljöproblem."

Beträffande din kontra min förmåga till mänsklig inlevelse och förståelse i forumdiskussioner har vi ju på ditt initiativ just testat den saken. Behöver jag påminna dig om hur det testet utföll?

Jag konstaterar också att du trots uppmaningar från min sida inte kunnat uppbåda ett enda hållbart argument i sak mot det ovan citerade påståendet. Jag kan däremot utan problem visa att de som i likhet med Köpenhamns borgmästare tror att just dieselmotorer per definition är ett stort miljöproblem, större än bensinmotorer, och att så kommer att förbli fallet även när EUs nya testregler nu träder i kraft, har fel.

Vad som varit en black om foten för de dieselbilar som hittills producerats är deras utsläpp av kväveoxider. På alla andra punkter är moderna dieslar antingen redan bättre (CO2, CO) eller minst lika bra (partikelutsläpp, HC) som moderna bensinbilar. Kan man således komma till rätta med kväveoxidutsläppen är således dieselmotorn entydigt bättre än bensinmotorn ur miljösynpunkt (och även driftsekonomisk synpunkt). Att man med dagens teknik utan större svårigheter kan komma till rätta med kväveoxidutsläppen står klart sedan flera år tillbaka. Och det mer effektiva testförfarande som EU nu börjar tillämpa innebär att biltillverkarna blir tvungna att använda den teknik som står till buds för att komma till rätta med dem. Jag redovisar gärna ytterligare detaljer om du eller någon annan är intresserad.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 164

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]