Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1204380
Nu "bryter" jag mig in i joel: och aderssuw:s "diskussionsbollande", med argument mot och för, med en egen synpunkt. Som jag uppfattar det så är den stora koncentrationen av bilar i de större tätorternas citykärnor ett stort problem. Om nu, som många tror, det går mot att många nya bilar blir fossilfria blir ju koncentrationen lägre. Då bör vi väl ändå "tillåta" befintliga bilar få leva ut sin livstid? De blir ju procentuellt färre och färre. Och få bilar belastar ju bara lite. Det argumentet fick jag som svar, tidigare i denna tråd, när jag ifrågasatte varför veteranklassade bilar skulle undantas från "zonförbudet" som troligen kommer i vissa kommuner inom kort. De gör ingen skada för de är så få, fick jag som svar.
Användarvisningsbild
av joel80
#1204383
Du förstår fortfarande inte riktigt vad jag menar. Det är självklart inte att du opponerar dig jag pratar om, utan hur.
andersuw skrev:Bränslecellsbilen är ju en sådan och den skulle jag förstås tanka på förnyelsebart producerad vätgas, för övrigt den enda vätgas som erbjuds för fordonsbruk på den nordiska marknaden så vitt jag vet.
Det har närmat sig men vi är inte där än.
Det har blivit lite bättre sett till andelen biogas än vad det tidigare varit, med det är fortfarande en del fossilt.
Skärmklipp 2017-10-14 09.33.47.png
Skärmklipp 2017-10-14 09.33.47.png (241.37 KiB) Visad 618 gånger
http://www.energigas.se/fakta-om-gas/fo ... ordonsgas/

Jag är lite frågande till hur mycket biogasen egentligen kan växa.
Sverige producerades 2 TWh biogas under 2016. Hela 64 procent av biogasen uppgraderas till fordonsgas.
http://www.energigas.se/fakta-om-gas/bi ... om-biogas/

Det finns redan 279 anläggningar i Sverige och vi producerar ändå inte mer än 2TWh per år... varar dryga 60% nu enligt sidan ovan används till fordon.
Produktionen har inte växt i samma takt som andelen fordonsgas, så det är en skaplig minskning på användandet av biogas till t.ex elproduktion, där det enligt mig skulle göra större nytta. Och med ditt sätt att se på det betyder det att biogasen till viss del då också ökar kolproduktion av el.

Hur mycket är det rimligt att vi kan tillverka i Sverige? För att täcka ens 10% av behovet för fordon skulle vi väl då behöva många tusen anläggningar?
Finns det planer på en kraftigt utbyggd produktion av biogas?

Den del vi kan utöka med är enligt mig rimlig att ha som ett fossilfritt energilager för elproduktion inför vintrar och tider då andelen annan fossilfri elproduktion är låg. Att ha bränslecellsbilar som bara kan köra på gas istället för elbilar som kan köra på el producerat av t.ex både biogas, vindkraft, vattenkraft, solkraft, vågkraft, tidvattenkraft och allt man kan tänka sig är enligt mig mer lämpligt för en fungerande fordonsmarknad.


Sven
Jag tror vi kommer få se förbud mot äldre bilar då situationen med luftkvalitén i vissa städer är problematiskt idag och man vill lösa det snabbare än att vänta in hela omställningen, men att man ungefär som skattefriheten för veteraner kanske då har en regel som låter veteranbilar köra inom viss zoner. De zoner som ska vara helt fossilfria (t.ex har man pratat om gamla stan som en sån zon) tror jag dock inte vi kommer få se undantag för sånna bilar i. Men det är alltså bara vad jag tror och inget jag har läst specifikt eller så.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1204392
joel80 skrev: Sven
Jag tror vi kommer få se förbud mot äldre bilar då situationen med luftkvalitén i vissa städer är problematiskt idag och man vill lösa det snabbare än att vänta in hela omställningen, men att man ungefär som skattefriheten för veteraner kanske då har en regel som låter veteranbilar köra inom viss zoner. De zoner som ska vara helt fossilfria (t.ex har man pratat om gamla stan som en sån zon) tror jag dock inte vi kommer få se undantag för sånna bilar i. Men det är alltså bara vad jag tror och inget jag har läst specifikt eller så.
Att jag inte kommer få köra min Euro 5-bil lika långt in i citykärnor som Euro 6-biar och fossilfria bilar, i kommuner som infört miljözoner, är jag övertygad om. Men alla Euro 5 bilar, och sämre kommer att bli skrotade tror jag inte på.
Användarvisningsbild
av joel80
#1204398
Nej håller med det.. och det vet jag inte om någon tror direkt.

Att dom däremot kanske kommer att bli skrotade lite tidigare än vad dom annars hade blivit kanske kan bli effekten, för om man inte kan/får köra överallt med dem är dom inte lika attraktiva på begagnat-marknaden. I allafall inte i närområdena kring de städer som har förbuden, och kan då bli sedd som "värdelös" tidigare än de annars hade.

I orter längre ifrån storstäderna tror jag det kommer påverka begpriserna lite mindre. Men vi får se.. det är ju bara spekulationer. :)
Användarvisningsbild
av Camel
#1204408
SvenB skrev:Men alla Euro 5 bilar, och sämre kommer att bli skrotade tror jag inte på.
joel80 skrev:Nej håller med det.. och det vet jag inte om någon tror direkt.
Självklart kommer funktionella dieselbilar inte att skrotas bara för att man på vissa håll inför förbud. Som med så mycket annat finns det alltid en marknad någon annanstans. Världsmarknaden är global idag. De dieselbilar (och andra bilar) som av olika anledningar inte används/inte kommer att användas i länder med förbud, exporteras till andra marknader. Vanligaste exemplet är länder i Afrika där dessa bilar får ett andra liv och rullar i många år till, dessutom på bränsle med sämre miljöklass. Så var det med den förbättringen, globalt. Men det är klart, på sin egen bakgård har det ju skenbart blivit lite bättre när den förbjudna bilen skeppats iväg...

https://www.svd.se/svarthandel-med-bila ... vastafrika
http://www.nordtrafik.se/default.asp?go ... ill+Afrika
http://teknikensvarld.se/skrammande-bil ... ha-457023/
http://www.vibilagare.se/nyheter/skrotb ... frika-1043
Användarvisningsbild
av SvenB
#1204411
joel80 skrev:Nej håller med det.. och det vet jag inte om någon tror direkt.

Att dom däremot kanske kommer att bli skrotade lite tidigare än vad dom annars hade blivit kanske kan bli effekten, för om man inte kan/får köra överallt med dem är dom inte lika attraktiva på begagnat-marknaden. I allafall inte i närområdena kring de städer som har förbuden, och kan då bli sedd som "värdelös" tidigare än de annars hade.

I orter längre ifrån storstäderna tror jag det kommer påverka begpriserna lite mindre. Men vi får se.. det är ju bara spekulationer. :)
Ja det kanske blir så att många får ändra sina resmönster en smula. Jag rör mig ju huvudsakligen runt Flen och den Sörmlänska landsbygden. Ibland åker jag till världsmetropolen Eskilstuna, men vet inte om det är speciella problem med luften där. De gånger som jag skall till Stockholms innerstad stannar jag, då som nu, i södra förorterna och tar mig kollektivt till innerstaden.
Användarvisningsbild
av joel80
#1204413
Camel
Fast många bilar skrotas väl ändå i Sverige när det inte känns värt att sälja vidare den?
Och visst har man väl jobbat lite med det där kring hur många bilar man kan vara registrerad på sen 2012 i samband med att man tog tag i bilmålvakteproblemet?
Hittade skrotningstatistik.. och ser att det är nästan 200 000 bilar per år som skrotas i Sverige nu. Så man ska nog inte tro att alla dieselbilar som ev blir "värdelösa" kommer att transporteras ur landet... men myndigheterna bör nog ha lite koll på problemet så det inte accelererar.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... statistik/

För att motverka lite av det du skriver om borde man kanske införa en skotningspremie igen. Kanske kan avhjälpa en del i allafall eller vad tror du?
av Lövet
#1204415
Vad jag vet finns fortfarande ingen begränsning hur många bilar som kan reggas på samma ägare. Det man gjorde var att göra det möjligt att konfiskera bilen om ägaren hade massa skulder. Men det löser inte att samme ägare kan skicka iväg bilarna till Afrika avställda så det problemet har vi kvar.

Själv stör jag mig mer på felparkerade bilar av målvakter än exporten till Afrika så i mina ögon är det i alla fall nåt framsteg som gjorts.

Angående skrotning av Euro5 och bakåt tror jag det kommer bli lugnt på den fronten. Finns rätt många som inte har några planer på att besöka Stockholm, Göteborg och Malmö med bilen under hela sig ägandetid. Mindre kommuner tror jag kommer få svårt att motivera dieselförbud. ELler så har jag fel på den fronten.
Användarvisningsbild
av joel80
#1204416
Ah.. ja du har säkert rätt. Den nya lagen 2014 kanske bara gav myndigheterna tillstånd att beslagta bilar med skulder hos ägarna.. och gjorde det väl även möjligt att samköra några register. Polisen kan nu i allafall direkt se skulder på bilarna via nån app:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... lmalvakter

Om man löser problemet med att privatpersoner kan ha mer än säg 20 registrerade fordon på sig utan att på någt sätt ansöka om "bilhandlarstatus" eller nått sånt skulle man ju till viss del komma åt båda problemen. Skulle det vara några nackdelar att sätta en gräns på 20-30 fordon per privatperson?

Om Euro5-bilar sjunker i värde i storstäderna kommer det kanske till viss del spilla över på landsbygden. Vissa kommer ju kunna tänka sig att åka rätt långt för att köpa en billigare bil i Stockholm än vad dom kanske då kan få i Flen eller i Härnösand.. Men ju längre från städer med zoner man kommer destå mindre borde det väl kanske påverka? Eller är den begagnade bilmarknader så pass flexibel idag att det inte har betydelse med avstånd?
av Lövet
#1204419
Enligt mig - nej.
Kanske finns det nån problematik med enskilda firmor som är bilhandlare inte kan särskiljas från privatpersoner som jag inte vet om dock. Men det känns inte som ett olösligt problem.
  • 1
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 164

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]

Najs Biiiiiiimer! :-D