Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1225472
VolvoB20 skrev:Vätgas är svår att lagra men behöver inte utarmas över tid.
En intressant möjlighet när det gäller att bemästra vätgasens lagringsproblem är den som beskrivs i det projekt jag länkar till nedan, det vill säga att efter elektrolysen konvertera vätgasen till metangas. Man räknar därvid med att kunna nå en verkningsgrad för hela kedjan från förnybar el till levererat bränsle på ca 80 procent (inklusive komprimering och transport).

Det hela passar Tyskland som hand i handske eftersom man redan har ett välförgrenat gasnät för metan (naturgas), ett enormt lagringsutrymme för sådan gas (mer än 200 TWh) samt dessutom en hoper kraftverk som kan köras på metan och som kan utnyttjas för återproduktion av el i ett första skede, innan man hunnit bygga anläggningar som istället är baserade på bränsleceller. Verkningsgraden för hela processen från förnybar el till gas och sedan tillbaka till el igen landar då enligt projektets beräkningar på knappt 45 procent om man inte kan tillvarata restvärmen via kraftvärme, annars knappt 70 procent. Används gasen enbart för uppvärmning blir den totala verkningsgraden ungefär lika hög som den för gasproduktionen, det vill säga runt 80 procent.

De bästa bränslecellerna har idag en verkningsgrad på drygt 70 procent som troligen kan ökas till runt 80 procent om man använder restvärmen för att driva en ångturbin som genererar lite extra el. Man skulle med hjälp av den tekniken kunna nå en total verkningsgrad på knappt 65 procent (0,8 x 0,8) för hela kedjan från förnybar el till gas och tillbaka till el igen, även när man bara genererar el, inte kraftvärme.
Helmeth P2G.jpg
Helmeth P2G.jpg (149.79 KiB) Visad 495 gånger
http://www.helmeth.eu/index.php/technol ... 2g-process

Enligt den artikel jag länkar till nedan kan man med snarliknande teknik rentav nå högre än så när det gäller den totala verkningsgraden: över 70 procent tur och retur från el till gas och tillbaka till el. Det är en ungefär lika hög verkningsgrad som för batterier (inklusive transformeringar och AC/DC-omvandlingar) men med stora fördelar jämfört med batterier i andra hänseenden (kostnader, lagringskapacitet, utrymmesbehov, miljöbelastning vid tillverkningen).

"Electricity storage is needed on an unprecedented scale to sustain the ongoing transition of electricity generation from fossil fuels to intermittent renewable energy sources like wind and solar power. Today pumped hydro is the only commercially viable large-scale electricity storage technology, but unfortunately it is limited to mountainous regions and therefore difficult to expand. Emerging technologies like adiabatic compressed air energy storage (ACAES) or storage using conventional power-to-gas (P2G) technology combined with underground gas storage can be more widely deployed, but unfortunately for long-term to seasonal periods these technologies are either very expensive or provide a very low round-trip efficiency. Here we describe a novel storage method combining recent advances in reversible solid oxide electrochemical cells with sub-surface storage of CO2 and CH4, thereby enabling large-scale electricity storage with a round-trip efficiency exceeding 70% and an estimated storage cost around 3 ¢ kW−1 h−1, i.e., comparable to pumped hydro and much better than previously proposed technologies."
Jensen et al - Large-Scale Electricity Storage.gif
Jensen et al - Large-Scale Electricity Storage.gif (13.98 KiB) Visad 1244 gånger
http://pubs.rsc.org/en/Content/ArticleL ... ivAbstract

Här är ytterligare ett europeiskt projekt där man bygger försöksanläggningar i syfte att bereda väg för storskaliga kommersiella anläggningar:

https://www.storeandgo.info/about-the-project/

Även i Japan bygger man nu försöksanläggningar i samma syfte:

https://japantoday.com/category/tech/pr ... d-hydrogen
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1225486
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:
Men hallå. Nu får du ge dig Joel, Att ladda batterier är också en väldigt energikrävade aktivitet eftersom man tillför energi, verkningsgarden är ca 93 % vid batteriladdning.

Att spjälka vatten till Vätgas och syre ligger på 90% med nya metoder.
Alltså är det ingen skillnad på att ladda batterier eller spjälka vatten.
Så långt har jag inte uppfattat att man kommit när det gäller elektrolys. Var har du hittat dom siffrorna! Det är väldigt intressant och isåfall positivt för framtida energilagring. Menar du att det finns kommersiellt precis som batterier eller jämför du med något forskningsprojekt? Jag har läst att man teoretiskt sett kan komma ner till 90% effektivitet (var det som stod i en av länkarna nyligen också) men inte sett nått riktigt exempel på det, utan då är det oftast 60-65% som nämns, och då är det innan det används i en bränslecell!
Nej det är inte storskalig kommersiellt.

Anledningen att man inte optimerat processen och skalat upp den har varit att det är förbålt svårt att lagra vätgas då det är den minsta atomen så den smiter lätt.
Användarvisningsbild
av joel80
#1225489
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:
Men hallå. Nu får du ge dig Joel, Att ladda batterier är också en väldigt energikrävade aktivitet eftersom man tillför energi, verkningsgarden är ca 93 % vid batteriladdning.

Att spjälka vatten till Vätgas och syre ligger på 90% med nya metoder.
Alltså är det ingen skillnad på att ladda batterier eller spjälka vatten.
Så långt har jag inte uppfattat att man kommit när det gäller elektrolys. Var har du hittat dom siffrorna! Det är väldigt intressant och isåfall positivt för framtida energilagring. Menar du att det finns kommersiellt precis som batterier eller jämför du med något forskningsprojekt? Jag har läst att man teoretiskt sett kan komma ner till 90% effektivitet (var det som stod i en av länkarna nyligen också) men inte sett nått riktigt exempel på det, utan då är det oftast 60-65% som nämns, och då är det innan det används i en bränslecell!
Nej det är inte storskalig kommersiellt.

Anledningen att man inte optimerat processen och skalat upp den har varit att det är förbålt svårt att lagra vätgas då det är den minsta atomen så den smiter lätt.

Okej, klarar man det blir det säkert ett starkt kort för framtida energilagring.
För att det ska vara ordentligt effektivt förstod jag att man också bör ta tillvara på värmeförlusten. Löser man problemen med det och kan skala upp tillverkningen och bygger vätgaskraftverk, (kanske i anslutning till andra värmekraftverk med möjlighet att använda värmen i fjärrvärmenät?) så kan i allafall en del av energifördelningen till dagar/veckor med t.ex lite vind fixas.
Jag har sagt det förut, jag tror på en mix av lösningar för att få det att fungera. Och hoppas verkligen man lyckas.
Användarvisningsbild
av Brainy
#1225527
Sådär... jag blev igår kväll övertalad att INTE sätta hänglåset på denna tråd. Från att jag gick och la mig till att jag klev upp igen så har det tillkommit mer än 2 sidor med påhopp och diskussioner kring varandra som inte tillför tråden ett dugg.
Jag har därför rensat väldigt hårt med saxen på dessa två sidor, även i övrigt halvseriösa inlägg som citerat oseriösa inlägg har rensats. Så det blev väl 3 inlägg som överlevde... säger en hel del om hur debatten i denna tråd förs.

Vill ni inte ha tråden LÅST så förväntar jag mig att ni slutar med pajkastningen och för en seriös diskussion. Det gäller BÅDA sidor i debatten! Vi har en PM-funktion på forumet för era privata chattar!

Jag har också döpt om tråden.

/Brainy
av andersuw
#1225563
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:
Men hallå. Nu får du ge dig Joel, Att ladda batterier är också en väldigt energikrävade aktivitet eftersom man tillför energi, verkningsgarden är ca 93 % vid batteriladdning.

Att spjälka vatten till Vätgas och syre ligger på 90% med nya metoder.
Alltså är det ingen skillnad på att ladda batterier eller spjälka vatten.
Så långt har jag inte uppfattat att man kommit när det gäller elektrolys. Var har du hittat dom siffrorna! Det är väldigt intressant och isåfall positivt för framtida energilagring. Menar du att det finns kommersiellt precis som batterier eller jämför du med något forskningsprojekt? Jag har läst att man teoretiskt sett kan komma ner till 90% effektivitet (var det som stod i en av länkarna nyligen också) men inte sett nått riktigt exempel på det, utan då är det oftast 60-65% som nämns, och då är det innan det används i en bränslecell!
Nej det är inte storskalig kommersiellt.
Kommersiella produkter och anläggningar för elektrolys av vatten med mycket hög verkningsgrad (80-90 procent) finns redan. Här är ett par exempel ur högen:

http://www.sunfire.de/en/company/press/ ... stahl-gmbh

http://nelhydrogen.com/assets/uploads/2 ... ochure.pdf

Vad som fortfarande saknas är storskaliga kommersiella tillämpningar av P2G ("power to gas") som ett sätt att lagra och reproducera el från intermittenta förnybara kraftkällor som vind- och solkraft. Dock arbetas det nu flitigt för att bereda vägen för sådana. Se mitt närmast föregående inlägg ovan.
VolvoB20 skrev:Anledningen att man inte optimerat processen och skalat upp den har varit att det är förbålt svårt att lagra vätgas då det är den minsta atomen så den smiter lätt.
Nja så svårt är det inte att hålla vätgas innesluten vid den kompressionsnivå som normalt används vid lagring (700 bar). Dock går det åt en del utrymme. Energidensiteten (mängden energi per volymenhet) är inte fullt så dålig som för batterier utan runt fyra gånger bättre. Men genom att gå vägen via metan kan man förbättra energidensiteten ytterligare och dessutom använda den befintliga teknik för lagring och distribution som redan finns för naturgas. Vill man ta ett steg mot än högre energidensitet kan man även gå över till flytande bränsle, såsom Audi och Sunfire gör i den anläggning som nu byggs för produktion av diesel från förnybar intermittent elkraft:

https://www.cnbc.com/2017/11/08/audi-ex ... -fuel.html
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1225568
Brainy skrev:Sådär... jag blev igår kväll övertalad att INTE sätta hänglåset på denna tråd. Från att jag gick och la mig till att jag klev upp igen så har det tillkommit mer än 2 sidor med påhopp och diskussioner kring varandra som inte tillför tråden ett dugg.
Jag har därför rensat väldigt hårt med saxen på dessa två sidor, även i övrigt halvseriösa inlägg som citerat oseriösa inlägg har rensats. Så det blev väl 3 inlägg som överlevde... säger en hel del om hur debatten i denna tråd förs.

Vill ni inte ha tråden LÅST så förväntar jag mig att ni slutar med pajkastningen och för en seriös diskussion. Det gäller BÅDA sidor i debatten! Vi har en PM-funktion på forumet för era privata chattar!

Jag har också döpt om tråden.

/Brainy
Vad bra Brainy. Jag, som tror att "huvuddebattörerna" sitter inne med både kunskap och många länkar till elbilar och andra teknikers framtid, saknar inlägg om det som tråden skulle handlat om, dieselbilens framtid. Men på grund av situationen som blivit har inlägg om det "drunknat" i flödet, om det varit några inlägg. :|
#1225583
Sven, dieselbilens framtid beror väl ändå lite på vad det finns och kommer finnas för alternativ? :)

Snart kommer också troligen regeringens beslut om hur förbuden får införas av kommunerna.
Blir väldigt intressant att se vad dom gör för ändringar från Transportstyrelsens utredningsförslag.
#1225596
joel80 skrev:Sven, dieselbilens framtid beror väl ändå lite på vad det finns och kommer finnas för alternativ? :)

Snart kommer också troligen regeringens beslut om hur förbuden får införas av kommunerna.
Blir väldigt intressant att se vad dom gör för ändringar från Transportstyrelsens utredningsförslag.
Där tänker vi lika du och jag Joel. Men det sista är det som intresserar mig, hur vi får använda våra nuvarande bilar. Det försvann i tråden och ersattes helt av teknikutvecklingen på el sidan. Därvid inte sagt att det inte är intressant, men jag orkade inte med att läsa. :)
#1226128
SvenB skrev: Men det sista är det som intresserar mig, hur vi får använda våra nuvarande bilar.
Det svaret får du leta efter i stjärnorna. Några här tror att omställningen går fort, andra långsamt.

Om ekonomin fortsätter rusa på som tåget som nu, lägenheter och hus ökar 1 miljon om året i värde, räntan är nära noll, arbetslösheten nära noll, Börsen haussar till All-time-high varje dag och svenskarna förmögenhet når nya höjder. är det nog lätt att övertyga 100.000 stockholmare att köpa ny bil för deras nuvarande blir förbjuden att köra med.

Om det kommer en hickup, fastigheten man bor i tappar 1 miljon i värde varje år, räntan går till 10%, arbetslösheten skenar, och börsen faller som en sten och alla ser sina besparingar krympa. Ja då är det nog inte lika populärt att tvinga folk att köpa ny bil.
  • 1
  • 159
  • 160
  • 161
  • 162
  • 163
  • 164

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]