Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1199319
Mwi skrev:
andersuw skrev:Varför klarar varken du Mwi eller du Joel av att hänvisa till relevanta primärkällor trots att jag redan tidigare hjälpt er med den saken?
Så här såg det ut när det gäller överskridaden av de svenska miljökvalitetsnormerna enligt senast tillgängliga uppgifter från Naturvårdsverket:
http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-m ... erna-2015/
Det verkar inte riktigt som du läser andras inlägg utan du bara kör ditt eget race och har ett kraftigt tunnelseende, jag har hänvisat till naturvårdsverket precis som du. Så om du läser på din egen länk så hittar du följande information om kraven på luft inom Sverige som är en del av EU.
Lagstiftning
5 kap. miljöbalken
Luftkvalitetsförordningen (2010:477)
Naturvårdsverkets föreskrifter om kontroll av luftkvalitet (NFS 2016:9)
Ps. Volvo verkar inte riktigt ha upptäckt samma positiva egenskaper på dieselmotorns framtid som du, undrar vem som har rätt?
https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-vi ... ln-6849636
Andersuw har googlat sig till kunskap som Volvo bara kunnat drömma om... :)
#1199378
Det är kanske inte så förvånande att det är de mest extrema som fortsätter att argumentera. :wink:

Dieselbilarna blir renare och renare, och bränslet de körs på blir i större och större utsträckning förnybart. Om det råder det knappast någon diskussion.

Att en elbil som drivs på vettigt producerad el är renare torde det inte heller råda någon större diskussion kring.

Det borde inte heller vara någon större diskussion om att en elbil som drivs på fulel (d.v.s. från t.ex. kolkraft) inte är speciellt miljövänlig.

Att dieselbilar snart skulle totalförbjudas är som jag ser det desinformation (eller rättare sagt rent skitsnack). Däremot kommer troligen alla bränsledrivna bilar (inlusive bensin/gas/etanol) att snart förbjudas i vissa städer när så behövs.

Alla större biltillverkare tittar på el-bilar, så det är rätt sannolikt att andelen rena elbilar och hybrider kommer att öka rätt snabbt under de kommande åren. Ska du bara ha en bil, planerar att köra inne i storstäder, och ska ha kvar bilen länge -- då kan det vara läge att titta på något med en elmotor i.

För övriga så beror det på vad ditt miljösamvete säger. Jag har just inhandlat en ny dieselbil, främst att ha för långkörning. Det är troligt att andrabilen kommer att bytas ut till en elbil när det blir dags om några år. Den används mest på kortkörning, där en elbil fungerar bra.

Mitt miljösamvete dövar jag genom att dra ner på långa flygresor. Det blir inte längre en Thailandsresa per år. Jag tror att det är bättre för miljön än att jag skaffat en elbil för långkörning.
Användarvisningsbild
av joel80
#1199440
Blir lätt att man uppfattas som lite extrem när det är någon extrem åt andra hållet man diskuterar med..
På elbilsforum brukar det snarare vara tvärtom att det är jag som ses som, om inte anti, så åtminstone mindre pro elbil. Det är rätt lätt att ingen ifrågasätter positiva siffror alls på ett forum med elbilsfolk... så när man gör det för att få källor och rätt siffror blir det som att man är kritisk.

Dieselbilarna har blivit renare och renare. Många tillverkare anser nu att man nått en punkt där man inte, på ett ekonomiskt hållbart sätt, kan göra speciellt mycket mer. Därav t.ex Volvos uttalande om att man inte utveklar en ny dieselmotor.

Vet inte om diskussionen så mycket handlat om att den skulle helförbjudas att köra. De förbud som eventuellt ser ut att komma är zonförbud, där man kan få ett förbud för alla diesel och bensinbilar i vissa centrala eller väldigt utsatta områden, men där det troligen mest gäller att förbjuda äldre dieselbilar.
Framöver, årtal mellan 2025-2040 nämns av olika länder, kan ett totalförbud på att sälja/tillverka nya diesel och bensinbilar komma. Det är långt fram så vi vet inte var vi kommer landa än.. men flera har ändå gått ut med datum för när dom ska införa säljstopp.

Att elbilen bara funkar på kortkörningar är en uppfattning jag tror kommer släppa hos de flesta de närmsta åren. Långkörning med elbilar är redan idag fullt möjligt. Även med de nya elbilarna som kostar kring 300-400k. Idag får man lägga till ungefär en halvtimme-40min per 20 mil efter dom första 25 milen. (Så att med en resa på t.ex 45 mil får man räkna med att stanna 30-40 minuter på mitten.) Om några år minskar det stoppet med hälften eller mer, dels då batterierna blir energitätare (skrev inte större då storleken inte ökar så mkt, men energimängden.)
I nuläget laddar de flesta elbilar på snabbladdare i max 50kw. Tesla toppar med 120kw, men redan nästa år kommer bilar som klarar 150kw. Då får du i ca 25-30 mil på en kvart.

Att inte flyga till Thailand med familjen har jag förstått är som att inte köra bil på ett helt år.. (ca 1500mil i normalstor bil) eller som att äta nötkött i 2,7 år. Nu åker jag inte till Thailand eller flyger någon annastans privat speciellt ofta heller.. Var nog 7 år sen vi var iväg på privat resa med flyg... däremot har jag inte kommit undan det i jobbet när vi jobbat ute i Europa.
Flygets påverkan är också lite svårberäknat. Utsläppen sker högt uppe i luften där effekten som jag förstått blir än värre än om det är vid marknivå och till viss del kan tas upp av växter och hav.

Det är många delar som ska till för att problemet ska lösas. Men jag tror ändå på en tekniskt utveckling som kommer kunna låta oss ställa om utan allt för stora ingrepp på vad vi tycker är acceptabel standard, även om vissa uppoffringar kanske blir nödvändiga...?
#1199444
Jag har ganska exakt 100 mil till sommarstugan. Var upp dit förra veckan. Det tog ganska prick 11 timmar att köra hem -- jag följde hastighetsgränserna rätt slaviskt.

Om jag i teorin skulle hitta lämpliga snabbladdare på vägen -- vilket i praktiken är omöjligt -- är min gissning att det skulle mer än 4 timmar till. Det har hänt att jag kört lite för fort på motorvägen -- då tar det 9 timmar. Med en elbil skulle det medföra ännu tätare laddpauser.

Man ska vara rätt extrem för att tycka att det är en bra lösning med elbil för sådana resor. Möjligt ja, men trevligt -- nej.

Med en effektiv dieselbil kör du upp på en tank...

Jag är inte emot elbilar. Andrabilen som mest körs lokalt kommer med stor sannolikhet att bytas ut till en elbil. Men jag ser inte att elbilarna i dag är en löstning på alla problem. Vi kommer under en överskådlig framtid att ha en blandad vagnpark, där även dieselbilar kommer att ha en plats.
Användarvisningsbild
av Camel
#1199458
joel80 skrev:Camels uträkning är inte på några "verkliga" siffror utan han har plockat lite här och där på Teslas hemsida utan att vi egentligen vet var siffrorna kommer ifrån och hur förhållandena mellan den siffra som uppges som "förbrukning" och den siffra som dom anger är vad som behövs vid laddning är.
Siffrorna är absolut inte plockade "lite här och där". De är tagna från samma källa den 13:e december 2014 när inlägget skrevs. Källan ifråga var Teslas officiella hemsida. Man bör rimligen kunna tro att Tesla vet bäst när det gäller deras egna produkter. Om nu någon uppgift från Tesla inte skulle anses vara korrekt, eller inte passa en viss agenda, så hänvisar jag till Teslas marknadsavdelning!
Användarvisningsbild
av Camel
#1199465
Malmstroem skrev:Det är kanske inte så förvånande att det är de mest extrema som fortsätter att argumentera. :wink:
Jag är inte heller förvånad. Tack för sund läsning i ditt inlägg! :-)-)
joel80 skrev:Blir lätt att man uppfattas som lite extrem när det är någon extrem åt andra hållet man diskuterar med..
Frågan är bara vem som endast kan uppfattas som extrem... :wink:
Användarvisningsbild
av Camel
#1199477
joel80 skrev:Att inte flyga till Thailand med familjen har jag förstått är som att inte köra bil på ett helt år.. (ca 1500mil i normalstor bil)
Det är betydligt värre än så.

Data från Boeing gällande 747-400ER med Pratt & Whitney motorer typ PW4062:
Max bränslemängd 241 140 liter
Max räckvidd 14 045 km
Antal passagerare 416
Boeing anger en bränsleåtgång är 303,9 kg per passagerare (fullsatt plan) under 11 110 km (man utnyttjar aldrig max räckvidd) vilket är 378 liter per passagerare.

Avstånd London – Phuket är 9 908 km, medför t/r 19 816 km. Detta medför (approximativt enligt uppgifterna från Boeing) en bränsleåtgång per passagerare på 674 liter. För en familj på 4 personer blir det 2,7 m3 flygfotogen viket ungefär är lika mycket i diesel. Man kan köra många mil i en snål dieselbil på 2,7 m3. Många gånger mer än 1500 mil.

Att flyga kostar inga klimatskatter på bränslet och knappt några andra skatter heller. Att köra bil med motsvarande klimatbelastning kostar betydligt mera. Fast bilkörningen dessutom kan vara nödvändig och flygresan vara en nöjestripp högt upp i det blå. Här nere på marken har debatten urartat med tal om förbud mot dieselbilar. Man ska införa elbilar istället trots att 2/3 av elenergiproduktionen i världen är fossilt framställd med mycket tveksam klimatnytta som följd. Flyget undantas från denna diskussion i klimatdebatten (i alla fall vad gäller handling). Provocerande är inte starkt ord nog.
av andersuw
#1199478
joel80 skrev:
andersuw skrev: Men varför ägnar du sådan energi åt att misstänkliggöra Ozzie Zehner? Det han gjorde i den del av sitt inlägg jag citerade var ju bara att sammanfatta de resultat som USAs samlade vetenskapsakademier och ett forskarlag från University of Tennessee kommit fram till. Är de senare också att betrakta som dubiösa enligt ditt förmenande? Och varför ägnar du dig åt personangrepp överhuvudtaget istället för att argumentera i sak?
Men snälla du.. om du kommer med källor från helt okända folk som bara skriver just det du vill höra så kollar jag upp var det är för snubbe.
Jag konstaterar att du undvek att besvara samtliga de frågor jag ställde. Det är inte svårt att förstå varför.

Ingen förnekar dig rätten att för egen del "kolla upp vad Ozzie Zehner är för snubbe". Men ingen av mina frågor ifrågasatte din rätt att göra något sådant.

Vilka källor använde du för övrigt som underlag för att belägga följande gestaltning av Zehner? Det vore intressant att se länkarna.
joel80 skrev:han är ju en trovärdig individ, eller inte. Han är djupt rotad i Detroit-andan och har jobbat inom traditionella bilindustrin hos t.ex GM och verkar ha nått hat mot elbilar och länkar ofta till republikanska anti-EV-sidor.
joel80 skrev:
andersuw skrev: Tänk om någon skulle säga om dig:

"Tja den där Joel, han är ju en trovärdig individ, eller inte. Är djupt rotad i PR-tänkande och jobbar i mediasvängen. Verkar ha snöat in helt på batteribilar och är lika gröna-vågen-naiv som andra miljömuppar. Länkar ofta till partsinlagor från batteribilsmaffian."

Tycker du verkligen sådant är juste argumentation?
Man länkar inte till enskilda personers inlägg som bara tycker något som Ozzie. Du är inte ett dugg trovärdigare och jag skulle gå hårt åt den som länkade nått du skrivit. Isåfall får man länka direkt till någon av källorna du eller jag använder.
Det är bra att du så förbehållslöst erkänner att du inte tvekar att gå till personangrepp, det vill säga använda den lika välkända som ökända typ av argument som går under beteckningen ad hominem. Jag har tidigare trott att du åtminstone i princip höll dig för god för att använda den typen av argument och bara föll för stundens frestelse vid de tillfällen du ändå gjorde det. Nu vet jag bättre.

Du säger vidare att man inte bör länka till "enskilda personers inlägg som bara tycker något som Ozzie". För egen del ser jag inga som helst problem med att länka till vad enskilda personer skriver. Det mesta av intresse som skrivs skrivs ju av personer och om de är en eller flera saknar betydelse för mitt eget beslut om länkande eller inte. Vad som däremot är av betydelse är i vilken utsträckning de baserar sina ståndpunkter på hållbara fakta och argument och Zehner sviker ju inte på den punkten. Inte heller sviker han när det gäller att själv i sin artikel länka till de källor han i sin tur åberopar. Alltså var det inte nödvändigt för mig att hjälpa honom på den punkten.

Det du säger om vad man bör länka till och inte reser också frågan om varför du själv länkar till exempelvis Tony Seba. Vad är det som enligt din mening gör det befogat att länka till honom men inte till Ozzie Zehner?
joel80 skrev:Ok, så gällande Co2-utsläppen håller du med. Bra. Det är ju inte en helt oviktig aspekt.
Det framgår med all önskvärd tydlighet av mitt inlägg, liksom av hur du bemöter det, att jag inte håller med dig eller dem du länkade till vad beträffar CO2-utsläppen. Så varför bestrider du den saken?
joel80 skrev:Du har gjort din tankeurpa till religion och hävdar fortfarade att just elbilar skulle vara frånskilda alla andra elförbrukare och inte vara med i mixen. Lika dumt som att hävda att just din nya kaffebryggare eller TV bara går på kolkraft. (Vilket egentligen troligen är lite mer sant då det är en av de förbrukare som används under kort tid med rätt hög effekt.)
Du envisas med att tillskriva mig en uppfattning som jag aldrig givit uttryck för trots att jag flera gånger påpekat ditt misstag. Vad jag faktiskt sagt är att varje ny elförbrukare som kopplas in på elnätet, oavsett om det är en batteribil, en kaffebryggare eller en TV, leder till en merproduktion av el som i normala fall blir rent fossil och vanligen baserad på antingen kol eller naturgas. Att så är fallet beror på att andra energikällor redan är ianspråktagna.

Vad jag också sagt är att det finns två saker som skiljer kaffebryggare, TV-apparater, hushållsmaskiner, hembelysning och datorer från batteribilar. Det ena är att de förstnämnda är något vi redan har, inte något vi diskuterar om det är klokt att införa. Det andra, och än mer väsentliga, är att vi i de förstnämnda fallen saknar rimliga alternativ till el som energibärare. Sådana alternativ har vi däremot när det gäller bilar. Vi har det också när det gäller direktverkande el för uppvärmning av bostäder.

De slutsatser som kan dras är följande:

1. Vi bör så långt möjligt minska den konsumtion vi belastar elnätet med, inte öka den.

2. Vi bör undvika att använda el från elnätet som energibärare i sammanhang där den inte är nödvändig, såsom ifråga om bilar och direktverkande el för uppvärmning.

Om du verkligen vore angelägen om att minska de CO2-utsläpp du ger upphov till borde du således a) sluta ladda din laddhybrid från elnätet, b) bygga om värmesystemet i din bostad så att du slutar använda direktverkande el från elnätet för uppvärmning.
joel80 skrev:Men, när mer el behövs byggs landets kraftkällor ut, den utbyggnaden är aldrig kolkraft för oss och för det mesta numera fossilfrielproduktion även i andra länder. Elbilar skulle man med det resonemanget kunna säga ökar andelen fossilfritt i emixen (Procentuellt).. fast det kan vi skippa, bara du förstår att elbilar bara är en del i mängden elförbrukare i landet.
Att andelen fossilfritt i elmixen ökar i vår del av världen är inget jag bestridit. Inte heller har jag bestridit att batteribilar är en del i mängden elförbrukare i landet. Vad jag däremot bestridit är att någon av dessa omständigheter förbättrar CO2-kalkylen för batteribilen. Skälen till det har jag redan klargjort många gånger om. Varje gång du kopplar in en ny elförbrukare på elnätet kommer du fortfarande att bidra till en merproduktion av rent fossil el ända fram till den dag då vi har överskott på förnyelsebar el. Och dit är det tyvärr långt, mycket långt. Inte heller bidrar batteribilar till att driva på utvecklingen mot en mer förnyelsebar energiförsörjning. Tvärtom motverkar varje ny elförbrukare den utvecklingen.
joel80 skrev:Jag ser det som att du totallurar folk med ditt märkliga sätt att räkna.
Det finns inget märkligt med mitt sätt att räkna. Det är tvärtom det helt dominerande sättet att räkna i forskning och undervisning om ekonomi. Och med ekonomi menar jag då hushållande i bredaste bemärkelse, inklusive miljökostnader såsom CO2-utsläpp. Det här sättet att tänka, baserat på idén om marginalnytta (inklusive negativa nyttor, de vi brukar kalla kostnader, såsom CO2-utsläpp) ligger till grund för forskningen sedan åtminstone 150 år tillbaka. Se här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Marginalism

Med ditt tänkande skulle du således köra så det stänkte om det på första tentan i introduktionskursen för miljöekonomi.
joel80 skrev:De flesta som har elbilar väljer också att betala för ren el. Det kan möjligen då betyda att det är du som isåfall tillfälligt bidrar till mer fossil elproduktion, om du inte valt att köpa fossilfri el. Det försenar också möjligen utbyggnaden något.
Att man tyvärr inte på något verksamt sätt kan bidra till att förbättra kalkylen för batteribilen genom att betala för ren el är något som Camel och jag med gemensamma krafter redan visat, t.ex. här och någon sida framåt i tråden.
joel80 skrev:materialåtgången och energibehovet per kwh sjunker ständigt. Du vill såklart räkna på ditt sätt så att man inte ser förbättringarna.
Jag har inte bestridit att batterierna blivit bättre räknat i materialåtgång eller energibehov per kWh. Vad jag däremot bestridit är att de blivit bättre per batteribil räknat, vilket är det avgörande när vi skall ta ställning till vilken miljöbelastning tillverkningen av batteribilar medför.

Ditt sätt att räkna, per kWh istället för per bil, är lika tokigt som att säga att vi bör väga de utsläpp ICE-bilar ger upphov till per hästkraft istället för per bil. Med det sättet att resonera gör det ingenting om varje bil släpper ut mer CO2 bara den släpper ut mindre per hästkraft.
joel80 skrev:USAs samlade vetenskapsakademier?? Jag måste ha missat att jag sa att dom förnekar växthuseffekten.
Ja uppenbarligen finns här ett förbiseende i ditt tänkande som jag fäste uppmärksamheten på. Den inledande delen av den text skriven av Ozzie Zehner som jag citerade var nämligen, som jag redan påpekat, bara ett referat av vad USAs samlade vetenskapsakademier kommit fram till. Så när du (helt oberättigat) klumpar ihop Zehner med dem som förnekar växthuseffekten klumpar du även ihop USAs samlade vetenskapsakademier med nämnda förnekare.
joel80 skrev:Att vetenskap och forsking i USA kring global uppvärmning däremot nu blir åsidosatt och försöks gömmas är vi nog inte oense om? Alltså att trycket från politiskt håll är ett förnekande, och att det också gör att stora massor blir förnekare.
Nej vi är inte oense om risken för detta. Desto större skäl finns det förstås att som Zehner och jag fästa uppmärksamheten på vad den forskningen säger.
av andersuw
#1199479
Mwi skrev:
andersuw skrev:Varför klarar varken du Mwi eller du Joel av att hänvisa till relevanta primärkällor trots att jag redan tidigare hjälpt er med den saken?
Så här såg det ut när det gäller överskridaden av de svenska miljökvalitetsnormerna enligt senast tillgängliga uppgifter från Naturvårdsverket:
http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-m ... erna-2015/
Det verkar inte riktigt som du läser andras inlägg utan du bara kör ditt eget race och har ett kraftigt tunnelseende, jag har hänvisat till naturvårdsverket precis som du. Så om du läser på din egen länk så hittar du följande information om kraven på luft inom Sverige som är en del av EU.
Lagstiftning
5 kap. miljöbalken
Luftkvalitetsförordningen (2010:477)
Naturvårdsverkets föreskrifter om kontroll av luftkvalitet (NFS 2016:9)
Det är inget som helst fel på mitt seende. Det är det däremot på din logik. Det du hävdade här var att de rättsprocesser som drivs av den tyska miljörörelsen var baserade på EUs regelverk och att detta regelverk drabbar Sverige på samma sätt som det drabbar Tyskland. Vad jag nu visat är att så inte är fallet av det enkla skälet att Sverige, i motsats till Tyskland, bara i enstaka undantagsfall (Hornsgatan i Stockholm när det gäller kväveoxider och Hansegatan i Visby när det gäller partiklar) överskrider EUs gränsvärden. Detta är således en fråga som vi i Sverige väsentligen äger själva.
Mwi skrev:Ps. Volvo verkar inte riktigt ha upptäckt samma positiva egenskaper på dieselmotorns framtid som du, undrar vem som har rätt?
https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-vi ... ln-6849636
Jag har inte hävdat att dieselmotorn är bästa alternativet på lång sikt. Vad jag däremot hävdat är att jag i motsats till Joel80 inte tror att den kommer att försvinna i brådrasket och att dieslar sammantaget är att föredra framför batteribilar i nuläget, särskilt när det nya testförfarandet nu träder i kraft och kväveoxidutsläppen från nya dieslar i verklig körning därför kommer att minska kraftigt.

Att Volvo i nuläget inte har några planer på att utveckla någon helt ny dieselmotor är ju inte heller särskilt märkligt med tanke på att man har en helt ny motorgeneration (VEA) till förfogande som man just lyckats introducera tvärs över hela modellbeståndet eller nästintill. Den gamla femcylindriga dieseln tillverkades i mer än 15 år och byggde dessutom på en motorgeneration som sammanlagt producerades i ca 25 år. Så att man nu säger att man i nuläget inte har för avsikt att utveckla en ny generation av dieselmotorer kan mot den bakgrunden knappast tolkas som att man tänker sig att sluta tillverka dieslar i brådrasket.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 164
Öppna bilen

Lite lustigt, har precis samma problem nu när[…]

Kollat säkringarna under handskfacket? :[…]

Jag har fått samma problem med min XC70 fr&a[…]

Startmotor byte

Det är möjligt att dem gör, vill he[…]