- ons 06 dec 2017, 20:32
#1216894
Och där ser man att just utsläppen från diesel ökar, eller vad menar du?
Moderator: Moderatorer
andersuw skrev:Du har helt rätt!!glock40sw skrev:Det är alltid riskfyllt att köpa en bil vilken som helst. Jag hade en lärare på skolan som redan för 50år sedan sade att på den dagen när politikerna fattar vilka utsläpp dieselbilar har, blir de förbjudna.Och nu när din lärare inte längre har anledning att säga vad han då sa om de nya dieslar som rullar ut ur fabrikerna (efter att ha testats vid verklig körning i enlighet med EUs nya bestämmelser) har många politiker inte fattat det heller utan vill fortfarande förbjuda dem. Förhoppningsvis finns det en och annan insiktsfull lärare som idag förklarar för sina elever att den dagen politikerna fattar vilka utsläpp batteridrivna elbilar ger upphov till kommer de att förbjudas.
glock40sw skrev:Det är ju precis det som hänt med dieselbilarna... Fast att det då mer är biltillverkare som vilselett (tillsammans med ett värdelöst sätt att testa utsläpp på) politiker.
Du har helt rätt!!
Vi lever i en värld där miljönissar medvetet vilseleder okunnika politiker som gärna tar den lättaste vägen för att visa sig handlingskraftig.
joel80 skrev: Idag har politikerna, lite tack vare andra länders skandaler, fått upp ögonen för att något måste göras.Jo men visst har det blivit så. Karolina Skog säger till och med nej till rening av dieselbilarna som du syftar på Joel80. Kanske är de renare än elbilarna :D
joel80 skrev:[Tycker man känner igen mönstret.
Dieselbilarna blev höjd till skyarna.. Miljöbil... Jo men tjena. Man gick och köpte sig en miljödieselbil" för några år sen och fick 5 års skattefritt som tack.
Idag har politikerna, lite tack vare andra länders skandaler, fått upp ögonen för att något måste göras.
VolvoB20 skrev:Undrar hur lång tid det tar denna gång?joel80 skrev:[Tycker man känner igen mönstret.
Dieselbilarna blev höjd till skyarna.. Miljöbil... Jo men tjena. Man gick och köpte sig en miljödieselbil" för några år sen och fick 5 års skattefritt som tack.
Idag har politikerna, lite tack vare andra länders skandaler, fått upp ögonen för att något måste göras.
Först skulle alla köra etanol och man delade ut premier och målade upp en vision av grön etanol. , sen visade det sig att etanolproduktion inte var miljövänlig, så dog det.
Sen skulle alla köra diesel för det var lägre Co2/Växthuseffekt så man delade ut premier och målade upp en vision av miljödieslar. Sen så kom man på att det var för mycket NOX och så var det en dead end.
Sen skulle alla köra elbil så man delar ut premier och målar upp en Vision om zero emission. Snart kommer man att upptäcka att produktion av El och Batterier inte alls är zero emission ...
EbbevonVolvo skrev: Undrar hur lång tid det tar denna gång?Man kan väl alltid köra ett varv till
Undrar också vad nästa "hittepå" blir. Kan man hoppas på att det blir ett beslut i rätt riktning?
joel80 skrev:Så när som på direkta lagbrott (VAG) är det politikerna som vilselett sig själva och andra genom att besluta om ett undermåligt testförfarande. Har man ett sådant på en konkurrensutsatt marknad kommer laglig "cycle beating" som ett brev på posten. Med all sannolikhet har inte biltillverkarna ens haft möjlighet att på laglig väg undvika den konsekvensen. Skulle de mellan sig frivilligt ha överenskommit om att tillämpa striktare tester än dem det offentliga regelverket tvingat dem till skulle de ha ägnat sig åt olaglig kartellbildning.glock40sw skrev:Det är ju precis det som hänt med dieselbilarna... Fast att det då mer är biltillverkare som vilselett (tillsammans med ett värdelöst sätt att testa utsläpp på) politiker.
Du har helt rätt!!
Vi lever i en värld där miljönissar medvetet vilseleder okunnika politiker som gärna tar den lättaste vägen för att visa sig handlingskraftig.
joel80 skrev:Dieselbilarna blev höjd till skyarna.. Miljöbil... Jo men tjena. Man gick och köpte sig en miljödieselbil" för några år sen och fick 5 års skattefritt som tack. Idag har politikerna, lite tack vare andra länders skandaler, fått upp ögonen för att något måste göras.Dieselbilarna är ju väl värda att kallas miljöbilar ur CO2-synpunkt och har blivit allt mer värda den benämningen i takt med att det i allt högre grad blir möjligt att köra dem på förnyelsebart bränsle. När man nu upptäckt att de har större kväveoxidutsläpp än förväntat borde man rimligen först och främst göra allt man kan för att rätta till det problemet. Men si det vill inte vår miljöminister (Karolina Skog, mp). Hon vill istället ha förbud.
joel80 skrev:Man har lyckas fått bukt med rätt många utsläppskällor i Stockholm men som grafen några inlägg ovan visar har man p.g.a hög försäljning av dieselbilar misslyckats med personbilstransporterna. Där har siffrorna som vi ser börjat peka åt fel håll igen och det är väl delvis p.g.a det man nu agerar.De grafer jag postade avser situationen i riket som helhet, inte enbart Stockholm. Men även i Stockholm blir luften allt bättre, även när det gäller just kväveoxider, även där det är som allra värst (på gatunivå vid Hornsgatan) och även under den period då andelen dieselbilar i personbilsflottan ökat.
VolvoB20 skrev: Sen skulle alla köra elbil så man delar ut premier och målar upp en Vision om zero emission. Snart kommer man att upptäcka att produktion av El och Batterier inte alls är zero emission ...Nu har man ju sen några år tillbaka rätt bra koll på att tillverkningen inte är Zero Emmision, men att det så när inpå kan bli om man redan i tillverkningen har koll på vilken slags energi som driver.
Hur ren elbilen är beror på vilken ström den laddas med. Det brukar elbilsskeptiker ofta använda som ett argument: "Elbilar som körs på smutsig el är mycket värre för miljön än en fossilbil", brukar det låta.
Men det stämmer inte, enligt en ny studie från Transport & Environment.
En elbil är faktiskt renare än en dieselbil även när den laddas med riktigt smutsig el från Polen, visar studien.
Sverige ligger mycket bra till och kapar utsläppen för en elbil med 85 procent jämfört med att köra på diesel.
Vrije Universiteit Brussel, VUB, har på uppdrag av lobbyorganisationen Transport & Enviroment, T&E, genomfört en oberoende studie som visar att helt elektriskt drivna bilar i själva verket har en lägre miljöpåverkan än en dieselbil under hela sin livscykel. Även om den har tillverkats med den ”smutsigaste” elen vid produktionen.
– I dag har ett elfordon som körs på polsk el, den mest koldioxidintensiva i EU, fortfarande en längre inverkar på klimatet än en ny dieselbil. Med den snabba utfasningen av fossila bränslen av EU:s energimix kommer elbilar, i genomsnitt, avge hälften av dieselbilens CO²-utsläpp år 2030, inklusive utsläppen vid produktionen, säger Yoann Le Petit clean Vehicles and emobility officer på T&E:s hemsida.
Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]
Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]