Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1216907
Visst. De har ökat. Men ökningen sker från en mycket låg nivå och är inte ens tillräckligt stor för att upphäva den allmänna trenden till minskande, inte ökande, utsläpp av kväveoxider över tid.

Att utsläppen från just personbilsdieslar ökat under de allra senaste åren beror inte heller på att dagens dieslar släpper ut mer eller ens lika mycket kväveoxider som gårdagens. Tvärtom minskar kväveoxidutsläppen per dieselbil räknat. Ökningen beror istället på att dieslar gradvis kommit att svara för en större del av fordonsflottan än tidigare. Idag är ungefär 50 procent av de nya bilar som säljs en diesel. Bland dem som skrotas ut handlar det snarare om fem procent.

Ökningen beror därtill på att det helt enkelt körs mer bil än tidigare. Det så kallade "trafikarbetet" ökar.

Slutligen framgår det av kurvan att ökningen av såväl dieslarnas utsläpp som personbilarnas utsläpp totalt sett är på väg att plana ut. I takt med att det nu rullar ut nya dieselbilar som i motsats till tidigare håller sig inom fastställda gränsvärden även vid verklig körning kommer den tendensen att bli allt tydligare och medföra att kurvan vänder.

Sist men inte minst kan man få intrycket av vad som sägs i media att luftkvaliteten blir allt sämre vad kväveoxider beträffar. Så är inte fallet. Istället blir den allt bättre.
#1216982
andersuw skrev:
glock40sw skrev:Det är alltid riskfyllt att köpa en bil vilken som helst. Jag hade en lärare på skolan som redan för 50år sedan sade att på den dagen när politikerna fattar vilka utsläpp dieselbilar har, blir de förbjudna.
Och nu när din lärare inte längre har anledning att säga vad han då sa om de nya dieslar som rullar ut ur fabrikerna (efter att ha testats vid verklig körning i enlighet med EUs nya bestämmelser) har många politiker inte fattat det heller utan vill fortfarande förbjuda dem. Förhoppningsvis finns det en och annan insiktsfull lärare som idag förklarar för sina elever att den dagen politikerna fattar vilka utsläpp batteridrivna elbilar ger upphov till kommer de att förbjudas.
Du har helt rätt!!

Vi lever i en värld där miljönissar medvetet vilseleder okunnika politiker som gärna tar den lättaste vägen för att visa sig handlingskraftig.
Användarvisningsbild
av joel80
#1216988
glock40sw skrev:
Du har helt rätt!!

Vi lever i en värld där miljönissar medvetet vilseleder okunnika politiker som gärna tar den lättaste vägen för att visa sig handlingskraftig.
Det är ju precis det som hänt med dieselbilarna... Fast att det då mer är biltillverkare som vilselett (tillsammans med ett värdelöst sätt att testa utsläpp på) politiker.
Dieselbilarna blev höjd till skyarna.. Miljöbil... Jo men tjena. Man gick och köpte sig en miljödieselbil" för några år sen och fick 5 års skattefritt som tack.
Idag har politikerna, lite tack vare andra länders skandaler, fått upp ögonen för att något måste göras.

Man har lyckas fått bukt med rätt många utsläppskällor i Stockholm men som grafen några inlägg ovan visar har man p.g.a hög försäljning av dieselbilar misslyckats med personbilstransporterna. Där har siffrorna som vi ser börjat peka åt fel håll igen och det är väl delvis p.g.a det man nu agerar.
Användarvisningsbild
av Fisch
#1217035
joel80 skrev: Idag har politikerna, lite tack vare andra länders skandaler, fått upp ögonen för att något måste göras.
Jo men visst har det blivit så. Karolina Skog säger till och med nej till rening av dieselbilarna som du syftar på Joel80. Kanske är de renare än elbilarna :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1217042
joel80 skrev:[
Dieselbilarna blev höjd till skyarna.. Miljöbil... Jo men tjena. Man gick och köpte sig en miljödieselbil" för några år sen och fick 5 års skattefritt som tack.
Idag har politikerna, lite tack vare andra länders skandaler, fått upp ögonen för att något måste göras.
Tycker man känner igen mönstret.

Först skulle alla köra etanol och man delade ut premier och målade upp en vision av grön etanol. , sen visade det sig att etanolproduktion inte var miljövänlig, så dog det.

Sen skulle alla köra diesel för det var lägre Co2/Växthuseffekt så man delade ut premier och målade upp en vision av miljödieslar. Sen så kom man på att det var för mycket NOX och så var det en dead end.

Sen skulle alla köra elbil så man delar ut premier och målar upp en Vision om zero emission. Snart kommer man att upptäcka att produktion av El och Batterier inte alls är zero emission ...
#1217049
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:[
Dieselbilarna blev höjd till skyarna.. Miljöbil... Jo men tjena. Man gick och köpte sig en miljödieselbil" för några år sen och fick 5 års skattefritt som tack.
Idag har politikerna, lite tack vare andra länders skandaler, fått upp ögonen för att något måste göras.
Tycker man känner igen mönstret.

Först skulle alla köra etanol och man delade ut premier och målade upp en vision av grön etanol. , sen visade det sig att etanolproduktion inte var miljövänlig, så dog det.

Sen skulle alla köra diesel för det var lägre Co2/Växthuseffekt så man delade ut premier och målade upp en vision av miljödieslar. Sen så kom man på att det var för mycket NOX och så var det en dead end.

Sen skulle alla köra elbil så man delar ut premier och målar upp en Vision om zero emission. Snart kommer man att upptäcka att produktion av El och Batterier inte alls är zero emission ...
Undrar hur lång tid det tar denna gång?
Undrar också vad nästa "hittepå" blir. Kan man hoppas på att det blir ett beslut i rätt riktning?
Användarvisningsbild
av SvenB
#1217050
EbbevonVolvo skrev: Undrar hur lång tid det tar denna gång?
Undrar också vad nästa "hittepå" blir. Kan man hoppas på att det blir ett beslut i rätt riktning?
Man kan väl alltid köra ett varv till :wink:
av andersuw
#1217063
joel80 skrev:
glock40sw skrev:
Du har helt rätt!!

Vi lever i en värld där miljönissar medvetet vilseleder okunnika politiker som gärna tar den lättaste vägen för att visa sig handlingskraftig.
Det är ju precis det som hänt med dieselbilarna... Fast att det då mer är biltillverkare som vilselett (tillsammans med ett värdelöst sätt att testa utsläpp på) politiker.
Så när som på direkta lagbrott (VAG) är det politikerna som vilselett sig själva och andra genom att besluta om ett undermåligt testförfarande. Har man ett sådant på en konkurrensutsatt marknad kommer laglig "cycle beating" som ett brev på posten. Med all sannolikhet har inte biltillverkarna ens haft möjlighet att på laglig väg undvika den konsekvensen. Skulle de mellan sig frivilligt ha överenskommit om att tillämpa striktare tester än dem det offentliga regelverket tvingat dem till skulle de ha ägnat sig åt olaglig kartellbildning.
joel80 skrev:Dieselbilarna blev höjd till skyarna.. Miljöbil... Jo men tjena. Man gick och köpte sig en miljödieselbil" för några år sen och fick 5 års skattefritt som tack. Idag har politikerna, lite tack vare andra länders skandaler, fått upp ögonen för att något måste göras.
Dieselbilarna är ju väl värda att kallas miljöbilar ur CO2-synpunkt och har blivit allt mer värda den benämningen i takt med att det i allt högre grad blir möjligt att köra dem på förnyelsebart bränsle. När man nu upptäckt att de har större kväveoxidutsläpp än förväntat borde man rimligen först och främst göra allt man kan för att rätta till det problemet. Men si det vill inte vår miljöminister (Karolina Skog, mp). Hon vill istället ha förbud.

https://www.svd.se/regeringen-sager-nej ... ieselbilar

På frågan om vad hon vill säga till dem som köpt en diesel för att det var bäst för miljön svarar hon att de skall utkräva ansvar av de politiker som påstått att dieselbilar är bra för miljön. Det primära sätt vi som väljare har att utkräva ansvar är med hjälp av röstsedeln. Vi bör då, om vi skall följa Karolina Skogs uppmaning, låta bli att rösta på miljöpartiet, som för drygt 10 år sedan när den då nya koldioxidbaserade fordonsskatten infördes inte oväntat tillhörde dem som såg positivt på dieselbilens framtid ur miljösynpunkt:

https://www.expressen.se/motor/miljopar ... om-diesel/
joel80 skrev:Man har lyckas fått bukt med rätt många utsläppskällor i Stockholm men som grafen några inlägg ovan visar har man p.g.a hög försäljning av dieselbilar misslyckats med personbilstransporterna. Där har siffrorna som vi ser börjat peka åt fel håll igen och det är väl delvis p.g.a det man nu agerar.
De grafer jag postade avser situationen i riket som helhet, inte enbart Stockholm. Men även i Stockholm blir luften allt bättre, även när det gäller just kväveoxider, även där det är som allra värst (på gatunivå vid Hornsgatan) och även under den period då andelen dieselbilar i personbilsflottan ökat.
Kväveoxider - Hornsgatan.jpg
Kväveoxider - Hornsgatan.jpg (90.33 KiB) Visad 410 gånger
Kväveoxider Stockholms innerstad.jpg
Kväveoxider Stockholms innerstad.jpg (84.31 KiB) Visad 413 gånger
Halterna har gått ner även när det gäller partiklar ...
http://miljobarometern.stockholm.se/luft/partiklar/

... och kolmonoxid ...
http://miljobarometern.stockholm.se/luft/kolmonoxid/

... och svaveldioxid ...
http://miljobarometern.stockholm.se/luft/svaveldioxid/

... och bensen ...
http://miljobarometern.stockholm.se/luf ... en-i-luft/

... och bly ...
http://miljobarometern.stockholm.se/luf ... ly-i-luft/

... och bensapyren ...
http://miljobarometern.stockholm.se/luf ... ensapyren/

... och toluen.
http://miljobarometern.stockholm.se/luf ... -arsmedel/

Det är bara när det gäller marknära ozon som trenden inte varit fallande. Men de utsläppen kommer huvudsakligen långväga ifrån och är inte något som vi kan göra mycket åt på lokal eller ens nationell basis.
http://miljobarometern.stockholm.se/luft/marknara-ozon/
Användarvisningsbild
av joel80
#1217120
VolvoB20 skrev: Sen skulle alla köra elbil så man delar ut premier och målar upp en Vision om zero emission. Snart kommer man att upptäcka att produktion av El och Batterier inte alls är zero emission ...
Nu har man ju sen några år tillbaka rätt bra koll på att tillverkningen inte är Zero Emmision, men att det så när inpå kan bli om man redan i tillverkningen har koll på vilken slags energi som driver.

Jag ser också en rätt stor skillnad mellan elbilar och t.ex Etanolen, där man ändå pushade igenom det rätt lokalt här i Sverige med skatterabatter och billigare soppa.

Elbilen är global, och ökar även (om än inte lika snabbt ännu) i länder utan subventioner. Samt att de till skillnad från Etanol och Dieselbilar blir billigare och billigare och bättre och bättre (t.ex räckviddsmässigt och snabbladdningsmässigt.)

Redan idag ser man att elbilen är renare än motsvarande diesel/bensinare, och billigare i en fyraårskalkyl i de länder med premie. Inom ett par år går man över the tipping point där du kommer att ha bättre ekonomi i en elbil oavsett premie eller skatterabatter.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... mutsig-el/
Hur ren elbilen är beror på vilken ström den laddas med. Det brukar elbilsskeptiker ofta använda som ett argument: "Elbilar som körs på smutsig el är mycket värre för miljön än en fossilbil", brukar det låta.

Men det stämmer inte, enligt en ny studie från Transport & Environment.
En elbil är faktiskt renare än en dieselbil även när den laddas med riktigt smutsig el från Polen, visar studien.

Sverige ligger mycket bra till och kapar utsläppen för en elbil med 85 procent jämfört med att köra på diesel.

http://teknikensvarld.se/elbilar-renare ... ln-548834/
Vrije Universiteit Brussel, VUB, har på uppdrag av lobbyorganisationen Transport & Enviroment, T&E, genomfört en oberoende studie som visar att helt elektriskt drivna bilar i själva verket har en lägre miljöpåverkan än en dieselbil under hela sin livscykel. Även om den har tillverkats med den ”smutsigaste” elen vid produktionen.

– I dag har ett elfordon som körs på polsk el, den mest koldioxidintensiva i EU, fortfarande en längre inverkar på klimatet än en ny dieselbil. Med den snabba utfasningen av fossila bränslen av EU:s energimix kommer elbilar, i genomsnitt, avge hälften av dieselbilens CO²-utsläpp år 2030, inklusive utsläppen vid produktionen, säger Yoann Le Petit clean Vehicles and emobility officer på T&E:s hemsida.
elbil.png
elbil.png (177.45 KiB) Visad 409 gånger
  • 1
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 164

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]