Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1212913
På vilket sätt låtsas jag som om vadå inte finns?

Vad vi vet är bara att Daniel Helldén är överens med sig själv om att miljözoner bör införas snarast möjligt. Det finns däremot absolut inga belägg för att kommunfullmäktigeledamöterna är överens om något mer än att frågan skall utredas. I det beslut som togs i torsdags kväll sägs absolut ingenting om att eller när miljözoner verkligen skall införas.

Att motsätta sig att man inhämtar ytterligare fakta i målet genom att utreda saken är det svårt även för skeptikerna att motsätta sig. Därför ser man just nu heller inte mycket till tecken på politisk strid i frågan. Sådana tecken kommer dock med stor sannolikhet att dyka upp om och när man skulle nalkas ett faktiskt beslut om införande av miljözoner i Stockholm.
Användarvisningsbild
av joel80
#1212925
Daniel är miljöborgarråd i Stockholm Stads Kommunfullmäktige. Han har fullmäktige bakom sig.

Du verkar ha läst om den här nyheten med dina vanliga Andersuw-brillor på.
#1212932
Miljözoner är inte beslutade ännu.

I Stockholm lär de komma oavsett vilken politisk majoritet vi har.

2020 låter fult möjligt. Jag har bytt ut min Euro 5 diesel mot en ny Euro 6 ett år tidigare än planerat. Bidragande till det något tidigare bytet är att jag misstänker att andrahandsvärdet på Euro 5-bilar i Stockholmsområdet kommer gå ner märkbart, vilket gör att det inte blir så mycket dyrare att köra ny bil i år. :wink:
av S80_140HK
#1212934
Undrar vad det blir för klimatpåverkan när man tvingar alla dessa människor att köpa nya bilar.... :lol: Handlar ju inte bara om folk som bor i området utan även människor utifrån som behöver bil och behöver röra sig i dessa områden.

Kompisen som bor i Stockholm och åker ny fin bil frågade mig igår hur jag tänker hantera miljözonerna eftersom jag bara åker gamla bilar. Jag bor trots allt bara 10 mil från Stockholm C. Han hoppades väl på att jag skulle köpa ny bil som alla andra :lol: men mitt svar är enkelt, jag slutar åka till Stockholm. :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
#1212954
S80_140HK skrev:Undrar vad det blir för klimatpåverkan när man tvingar alla dessa människor att köpa nya bilar.... Bild Handlar ju inte bara om folk som bor i området utan även människor utifrån som behöver bil och behöver röra sig i dessa områden.

Kompisen som bor i Stockholm och åker ny fin bil frågade mig igår hur jag tänker hantera miljözonerna eftersom jag bara åker gamla bilar. Jag bor trots allt bara 10 mil från Stockholm C. Han hoppades väl på att jag skulle köpa ny bil som alla andra Bild men mitt svar är enkelt, jag slutar åka till Stockholm. :wink:
2020 när de införs kommer man ju kunna köra bilar från 2011/12 om man köper bensin il med euro5. En 8-9 år gammal bil vet jag inte om jag vill kalla ny.. Men visst, många kommer behöva byta upp sig.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1212976
Det der tydligen enighet i Stockholms Kommunfullmäktige om miljözoner. Där med inte sagt att det råder enighet att lägga en "blaffa" över hela staden som det framkastats här. Jag vet inte om en Daniel Helldén tror på "blaffan" själv. I Aftonbladet står det: "Enligt Helldén är det oklart hur Stockholms stad kommer använda Transportstyrelsens förslag.
– "Jag kan inte svara på frågan hur exakt miljözonerna kommer implementeras. Vi kommer utgå från luftkvalitetsfrågan. Det är viktigt att få bort kväveoxiden. Vi har sagt att vi ska använda de här miljözonerna men inte i vilka exakta nivåer. Hornsgatans mätningar slår i taket. Det är frågan om vi ska ha miljözoner för speciella kvarter eller stadsdelar. Det ska vi titta på så snart vi får fram förordningstexten."
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1213000
Essingeleden ligger ju inom miljözonen så alla bilar som inte är Euro 6 måste pendla via Västerås.

Bild
av andersuw
#1213027
joel80 skrev:Daniel är miljöborgarråd i Stockholm Stads Kommunfullmäktige. Han har fullmäktige bakom sig.
Nej det har du fått om bakfoten.

Daniel Helldén är inte miljöborgarråd utan trafikborgarråd. Miljöborgarrådet är en kvinna vid namn Katarina Luhr:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Katarina_Luhr

Inte heller är borgarrådsuppdragen några fullmäktigebefattningar. Man är således inte borgarråd (kommunalråd) i kommunfullmäktige utan i kommunen (staden).

Slutligen har inte Helldén kommunfullmäktige bakom sig utan framför sig i miljözonsfrågan. Några beslut om att införa sådana zoner är nämligen inte fattade och det är kommunfullmäktige, inte Helldén, som avgör om och när några sådana beslut fattas. Det sker med all säkerhet inte före valet nästa höst. Vad Helldén just nu kan bjuda på vid sidan om beskedet att frågan skall utredas är därför bara ett stycke valfläsk.
joel80 skrev:Du verkar ha läst om den här nyheten med dina vanliga Andersuw-brillor på.
Ja självfallet. Något bättre alternativ kan du ju uppenbarligen inte erbjuda.
av andersuw
#1213028
VolvoB20 skrev:Essingeleden ligger ju inom miljözonen så alla bilar som inte är Euro 6 måste pendla via Västerås.
Se här

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1212832

och här

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1213088
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
#1213050
andersuw skrev: Nej det har du fått om bakfoten.

Daniel Helldén är inte miljöborgarråd utan trafikborgarråd.

Inte heller är borgarrådsuppdragen några fullmäktigebefattningar. Man är således inte borgarråd (kommunalråd) i kommunfullmäktige utan i kommunen (staden).
Inget om bakfoten, däremot skrev jag fel. Trafikborgarråd ska det såklart vara precis som du skriver.

När vi pratar bakfot så har du däremot misstagit dig lite. Daniel är invald ledarmot i Stockholms fullmäktige.
Man kan också endast vara borgarråd och har då inte t.ex rösträtt, men det gäller inte honom. Förstår dock inte riktigt varför du hängde upp dig vid det, men nu vet du hur det ligger till.
  • 1
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 164
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]