Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1187792
Braskande rubriker i flera medier meddelar att dieselbilar förbjuds inom några få år. Man talar om billånebubblor och så vidare.

Rena hysterin verkar råda när det gäller att tillkännage dieselbilens snara sorti.

Det är inte särskilt nyanserad journalistik lindrigt sagt. Läsaren får uppfattningen att alla dieselbilar inom några få år kommer att förbjudas.

Som jag har förstått saken gäller följande: I vissa städer, speciellt i de centrala delarna av dessa , kommer det att utfärdas förbud mot bilar med dieselmotorer som inte uppfyller de senaste kraven på rening av bland annat kväveoxider. I övrigt intet. Har jag fattat fel?

Henry
Användarvisningsbild
av Derank
#1187806
snart kanske man kan fynda en XC90 när folk ska paniksälja, :-))))) kanske blir som finanskrisen 2007, då var xc90 osäljbara, skänktes mer el mindre bort hos handlarna.
av Mwi
#1187814
Henry_Fågeljazz skrev:Som jag har förstått saken gäller följande: I vissa städer, speciellt i de centrala delarna av dessa , kommer det att utfärdas förbud mot bilar med dieselmotorer som inte uppfyller de senaste kraven på rening av bland annat kväveoxider. I övrigt intet. Har jag fattat fel?
Henry
Nja i Tyskland håller miljörörelsen på att stämma olika städer för att luftkvalitén är för dålig enligt EU.s gränsvärde, hur det kommer sluta är ju inte klart än. Men den processen bry sig inte om bilars reningsmetod så där kvittar det hur kreativa biltillverkarna har varit att klara gränsvärdena på dieselbilar utan bara om stadens luftkvalitet. Å andra sidan väljs det några Europeiska Trumpar i kommande val så blir det säkert en icke fråga, så vad som gäller om tre år kan ingen med säkerhet svara på.
av AndS
#1187885
Man måste definiera varje område som kommer att få begränsningar, t.ex. Paris innerstad kommer 2020 bilar med lägre miljöklass än euro 6 att förbjudas (bara ett exempel).

Kommer inte att påverka något den dagen jag byter bort vår diesel med euro 6 klass, inte ett dugg orolig.
av refbob
#1187896
Tycker drevet mot bilen är dravel. Bilen är transportmedel som i större delen av Sverige är ett måste. Men väldigt tyst om flyget. 80 % av dessa transporter är väl rena lyxresor som beskattas väldigt lite. Blev ett himla pådrag om att etanolen skulle frälsa världen. Se hur det gick.... Nu ska alla ha EL-bilar. Då får vi bygga flera kärnkraftverk när allt ska drivas med EL. Jag ska bra gärna vilja se den EL-bil som klarar mina behov av att dra husvagn, få plats med familjen och hundar. Rena skitbilar som erbjuds. Visst finns det nödlösningar med EL men då får man en pytteliten EL-motor och en vanlig motor. Kan ju knappast vara miljömässigt smart att bygga två motorer.
#1187900
Än så länge finns det ju på marknaden inte en enda bil som klarar det bilarna med förbränningsmotor klarar när det gäller aktionsradie, egenskaper i kallt klimat, möjligheter att bära och dra last osv. Så att inbilla sina läsare att hälften av vagnparken, i bland annat Sverige och Tyskland, kommer att förbjudas om ett par år är ju lite konstigt.

Sedan är det en annan sak att vi får bättre och bättre rening, exempelvis är Volvo på väg att införa AdBlue på alla dieselmodeller i syfte att få ned utsläppen av kväveoxider. Denna utveckling är utmärkt.

Diskussionen om dieselbilens förestående död kan komma att bli ett stort hot mot flera biltillverkare inte minst Volvo.

Alla drivmedel har sina problem som måste lösas.
Detta gäller även elbilen som av många ses som den ultimata lösningen, vilket inte är helt sant.

Henry
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 164

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]